کد خبر: ۵۳۶۹۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۲ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۳
در گفتگوی شیرازه با سعدالله زارعی مطرح شد:

قطعنامه اتحادیه اروپا مصداق بارز مداخله در امور داخلی ایران است

کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای را در خصوص راهبرد این اتحادیه در قبال ایران به تصویب رسانده است که دخالتی واضح در امور داخلی کشورمان محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس سیاسی شیراه؛ کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای را در خصوص راهبرد این اتحادیه در قبال ایران به تصویب رسانده است که دخالتی واضح در امور داخلی کشورمان محسوب می‌شود. در این پیش‌نویس، انتخابات ریاست جمهوری خرداد 92 که منجر به پیروزی حسن روحانی شد، ناسازگار با استانداردهای اتحادیه اروپا معرفی شده است و سعی شده تا در روند دموکراتیک این انتخابات تشکیک شود. از سوی دیگر در این پیش‌نویس آمده که هیئت‌های اعزامی پارلمان اروپا باید متعهد شوند که در ایران، به دیدار مخالفان سیاسی بروند همان‌گونه که کاترین اشتون با نرگس محمدی از محکومان فتنه 88 دیدار کرد. در نهایت نیز، ایران به نقض سیستماتیک حقوق بشر متهم شده است.

اما دکتر سعدالله زارعی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگویی کوتاه با خبرنگار شیرازه، این اقدام اتحادیه اروپا را مصداق بارز تجاوز از مرزهای جغرافیایی و ورود مداخله‌جویانه و فتنه‌گرانه به محیط جغرافیایی ایران دانست. این استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ادعای این اتحادیه به منظور تشکیک در روند دموکراتیک انتخابات ریاست جمهوری خرداد 92 ایران گفت: «انتخاباتی که در ایران برگزار می‌شود، مطابق با تمامی استانداردهای جهانی است و این‌که اتحادیه اروپا، ایران را متهم به دموکراتیک نبودن روند انتخاباتی‌اش بکند، یک دخالت آشکار در امور داخلی ماست». این کارشناس مسائل بین‌المللی سپس به ضروت اقدام قاطعانه وزارت خارجه پرداخته و گفت: «در این‌جا انتظار می‌رود که وزارت خارجه به صورت قاطع برخورد کند نه صرفا با سیاست‌های اعلامی بلکه باید یک اقدام و موضع تنبیهی را در قبال اتحادیه اروپا اتخاذ کند».

این استاد دانشگاه سپس به هم‌نوایی ملموسی در داخل و خارج ایران نسبت به «روند دموکراتیک نبودن انتخابات‌ها» اشاره کرد و ادامه داد: «روزنامه شرق که سر و سری با اتحادیه اروپا دارد، چندی قبل مدعی شده بود که انتخابات ریاست جمهوری در سال‌های 84 و 88 دموکراتیک نبوده و برخی افراد در این طیف، اعلام کردند که این انتخابات‌ها باطل بوده است». زارعی این مواضع را با موضع کنونی اتحادیه اروپا بی‌ارتباط ندانسته و آن را یک تلاش مشترک برای تغییر دادن ایران متناسب با مطامع و خواسته‌های غرب معرفی کرد.

لازم به ذکر است که چندی قبل هاشمی رفسنجانی در یک سخنرانی، سعی کرد تا در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 84 که باعث شکست او در مقابل محمود احمدی‌نژاد شده بود، تشکیک کند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۳
0
معذرت میخواما ولی اروپا کی باشه.وقتی هم که عده ای بی بصیرت بعضی مسئولیت ها را در دست می گیرند و چشم به اروپا می دوزند نتیجه اش هم این می شود که کشورمان ضربه می خورد.اعتماد به غرب یعنی اعتماد به تمام بدی ها.بدانید که غرب با شیعه بودن و اسلام ما جنگ دارد
ریزبین
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۳
1
باید منطقی بود و عصبانی مشوید
آیاشما که میگویید انتخابات دقیقا مطابق استاندارد جهانی است محض اطلاع
ک
1-در استاندارد جهانی شورای نگهبان نداریم
2-هر گونه پیشنهاد نظارت بین المللی نباید رد شود
3-تمام جناحها باید یک نماینده داشته باشند نه یک جناح 4تا، صد جناح بی کاندید بودند
4-اگر در سال 88، 4کاندید تایید شوند که 2تا فتنه گر یکی احمدی نژاد که کشور را به نابودی کشاند و یکی هم بدون طرفدار این را چه میگویید!
علیرضا
ریزبین (نبین)
اشتباه متوجه شدی
گفتند طبق استاندارد اجرا می شود.
نظارت شورای نگهبان به انتخابات و یا وجود یک ارگان رسمی در یک کشور چه ارتباطی با استاندارد بین المللی داره مثلاً بعضی از کشورهای اروپایی نخست وزیر دارن بعضی ندارن حالا میتونیم بگیم انتخاباتشون طبق استاندارد بین المللی نیست.
لطفا منتقد باشید نه منافق.