کد خبر: ۵۴۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۳
در پارک علم و فناوری استان فارس صورت گرفت

طراحی و ساخت دستگاه خودکار آرماتوربند

مهندسان جوان پارک علم و فناوری استان فارس موفق به طراحی و ساخت دستگاه خودکار آرماتوربند شدند.
به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، امید داودی مدیرعامل شرکت دانش بنیان سازنده دستگاه خودکار آرماتوربند گفت: این دستگاه با هدف مکانیزه کردن آرماتوربندی شمع، ستون، تیر و قفسه‌های آرماتور پروژ‌ه‌های عمرانی از جمله شمع کوبی برای مترو، راه سازی، پل سازی، ساختمان سازی بتونی، لوله سازی بتونی جهت خطوط انتقال آب و فاضلاب، ساخت ستونی برق بتونی طراحی شده است.

وی افزود: این دستگاه قادر به آرماتوربندی شمع، ستون، تیر و قفسه‌های آرماتور تا قطر 1.5 متر و طول استاندارد 12 متر است که به صورت سفارشی تا قطر 4 متر و طول 27 متر هم قابل ارتقاست.

داودی تصریح کرد: در این دستگاه از روش چرخش و بافت یکپارچه و مدور خاموت به دور آرماتور با استفاده از دو روش سیستم نقطه جوش مقاومتی و جوش CO2 برای ایجاد اتصالات و همچنین از ج‌ های هیدرولیک نگهدارنده استفاده شده که در طول زمان تولید شمع از افتادگی، تنش و خمش آن جلوگیری می‌کند.

وی درباره مزایای دستگاه خودکار آرماتوربند گفت: بالابردن سرعت و کیفیت آرماتوربندی به دلیل اجرای روش یکپارچه و مکانیزه کردن خاموت بندی از سیستم نقطه جوش جهت ایجاد اتصالات، عدم به وجود آمدن ضایعات مصالح به دلیل یکپارچگی و پیوسته بودن آنها، افزایش استحکام میلگرد و خاموت‌ها در مقابل فشار و نیروهای وارده به ستون، شمع، تیر و قفسه‌های آرماتور به دلیل یکپارچگی خاموت‌ها، تنظیم دقیق گام خاموت‌ها با استفاده از سیستم مکانیزه و PLC از جمله مزیت‌های این دستگاه به شمار می‌رود.

داودی ادامه داد: عدم جابجایی آرماتور و خاموت‌ها و تغییر حالت و شکل آنها تا پایان بتون ریزی به دلیل استفاده از سیستم نقطه جوش برای ایجاد اتصالات از دیگر مزیت‌های این دستگاه محسوب می‌شود که با رعایت ضوابط فنی و استانداردها از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است و مقاومت کششی آرماتورها را نیز از بین نمی‌برد و این امر باعث ارتقاء کیفیت، استحکام و استاندارد و همچنین دقت بالای اجرا می‌شود.

به گفته وی، دستگاه خودکار آرماتوربند، توانایی آرماتوربندی با ابعاد، اندازه، اشکال و مقاطع مختلف از جمله مثلث، مربع، مستطیل، چند ضلعی و دایره را نیز دارد و می‌تواند از آرماتور و خاموت با سایزهای مختلف استفاده کند.

داودی با بیان اینکه سایز قابل استفاده خاموت از 6 تا 12 و آرماتور از 12 تا 32 میلیمتر است، گفت: البته به صورت سفارشی، طراحی خاموت تا سایز 16 میلیمتر هم قابل ارتقا است که این اقدام دارای محاسنی شامل افزایش سرعت اجرای پروژه‌ها، ارتقا کیفیت اجرا نسبت به روش سنتی دستی، کاهش هزینه برای کارفرمایان، مجریان و پیمانکاران، ایجاد و حفظ استاندارد اجرای پروژه‌های عمرانی، ایجاد استحکام در روش بافت و آرماتوربندی یکپارچه، صرفه جویی در استفاده از منابع مالی و نیروی انسانی و کاهش ضایعات مصالح است.

به گفته وی، شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی می‌توانند از دستگاه خودکار آرماتوربند در پروژه های خود استفاده کنند و تاکنون نیز شهرداری شیراز از این دستگاه در پروژه‌های خود بهره‌برداری کرده است.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان