کد خبر: ۵۵۴۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳

حال ناخوش «فرهنگ خانه» خرامه در سال فرهنگ + تصاویر

کتابخانه عمومی محمد رسول الله (ص) شهرستان خرامه به عنوان تنها مرکز عمومی فرهنگی این شهرستان این روزها با مشکلات عدیده ای همچون کمبود فضا، امکانات، بودجه و ... دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش شیرازه به نقل از صدای خرامه، در شرایط کنونی و علی رغم توسعه گسترده فناوری های جدید ارتباطی و شبکه های مجازی در جهان، تالیف و انتشار سنتی کتاب و کتاب خوانی همچنان جایگاه و اهمیت خود را داراست و کتاب و کتابخوانی، هنوز در میان مخاطبان و علاقه مندان ، جایگاه ویژه خود را دارد و بخشی از سبد فرهنگی مردم را به خود اختصاص داده است.

این یک تصور غلط است که فکر کنیم توسعه شبکه ارتباطی اینترنتی، مخاطب و علاقه مندان به مطالعه و تحقیق را از کتاب بی نیاز کرده است، هر چیز جای خود را دارد و کتاب و انتشار مکتوب و سنتی آن، همچنان بر حضور و ایفای نقش جدی خود تاکید می ورزد، پس دولت ها و سیاست گذاران فرهنگی نباید از این مقوله مهم غافل شوند، بلکه باید به منظور ترویج فرهنگ تالیف و انتشار کتاب و کتاب خوانی در جامعه با هدف بالا بردن آگاهی و اطلاعات مردم و سطح فرهنگ جامعه، برای تولید علم بیشتر تلاش وافر نمایند.

این مقوله در شهرستان خرامه دارای شرایط ویژه ای است، چرا که فراهم نشدن بستر لازم و سیاست گذاری های بعضا اشتباه برخی، باعث شده که بار سنگین این دغدغه اجتماعی بر دوش یک نهاد افتاده و کتابخانه های عمومی در سایه کم مهری ها و کم لطفی ها دور از توجه متولیان دولتی امر فرهنگ قرار گیرند.

کتابخانه عمومی محمد رسول الله شهرستان خرامه، علی رغم این بی توجهی ها، این ضرورت اجتناب ناپذیر را جدی گرفته و با توجه به اینکه تنها مرکز فرهنگی عمومی شهرستان محسوب می شود با حذف موانع و مشکلات، سعی بر تامین نیازهای فرهنگی جامعه را دارد.

کسب مقام کتابخانه برتر کشوری در سال 92، انجمن کتابخانه برتر استانی، رییس انجمن برتر استانی و کانون ادبی برتر استانی در سال 91 همه و همه گویای یک حرف است و آن هم این است که با یک ساختمان 450 متری هم می توان جوابگوی جمعیت 30 هزار نفری یک شهر شد اما به چه قیمت!

بهرام نجفی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان خرامه گفت: این کتابخانه در سال 1346 تاسیس و هم اکنون با بیش از 24000 جلد کتاب، 60 عنوان نشریه و 3100 نفر عضو در فضایی 450 متری در مرکز شهر خرامه مشغول فعالیت است.

وی کمبود فضا در بخش سالن و مخزن را یکی از مهمترین مشکلات این مرکز فرهنگی معرفی کرد و گفت: در سال  1390 به همت مسئولین، کلنگ احداث سالن مطالعه زده شد و هم اکنون پس از گذشت سه سال و با صرف هزینه 26 میلیون تومانی از محل دو درصد نفت و گاز، این پروژه فقط 50 درصد پیشرفت داشته و متاسفانه ناکام ماند.

نجفی ادامه داد: این درحالیست که با راه اندازی این سالن مطالعه که پیش بینی می شود با هزینه ای بالغ بر 25 میلیون تومان به پایان برسد، 170 متر مربع به این مجموعه اضافه شده و تنها بخشی از نیازهای مراجعین را برطرف خواهد کرد.

حال باید منتظر و امیدوار بود که آیا در سالی که به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شده، نماینده مردم در مجلس، فرماندار، شورای شهر و دیگر مسئولان مربوط چاره ای برای این درد می اندیشند؟


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
متاسفیم برای بعضی ها که فقط شعار میدهند ولی در عمل به صحبت ها و سیاست های حضرت آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی) جامه ی عمل نمیپوشند