کد خبر: ۵۶۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۳

خرابی های زلزله ی خاموش در ارسنجان + تصاویر

برداشت بيش از حد مجاز از منابع آب زيرزميني، عامل اصلي ايجاد فرونشست در بيشتر دشت‌هاي ايران باشد که همچون سرطان آرام و بي صدا گسترش مي‌يابد

به گزارش سرویس شهرستان‌های شیرازه به نقل از ارسن نیوز، یکی دیگر از پدیده‌های مخاطره‌آمیزي که درسال‌های اخیر در اکثر نقاط دنیا و ایران اتفاق است پدیده فرونشست زمین است که در اثر عوامل طبیعی و انسانی رخ می‌دهد. عوامل طبیعی نظیر تکتونیک، آتشفشان‌ها و گسل‌ها و... غیرقابل پیش‌بینی هستند، اما فعالیت‌های انسانی نظیر تخلیه منابع آب زیرزمینی، معادن و ذخایر گازی تاثیر بسزایی در وقوع این پدیده دارد که می‌توان آن ها را با برنامه‌ریزی کنترل کرد. فرونشست پديده‌اي است که در اثر آن شکست هایی در سطح زمين به صورت تدريجي و در برخي موارد به طور ناگهاني ظاهر مي شود و بر روي الگوي جريان‌هاي زيرزميني و سطحي، تغيير کيفيت آب‌هاي زيرزميني، تغيير شکل سطح زمين، سيل‌خيزي منطقه و پيشروي آب دريا‌ها به سمت خشکي‌ها در نواحي ساحلي نیز تاثیر دارد. به طوري که اين تغييرات و عوامل خسارات جدي به مناطق شهري، صنعتي و کشاورزي وارد مي‌کنند.

 البته در بين عوامل موثر در ايجاد فرونشست، برداشت بيش از حد مجاز از منابع آب زيرزميني، عامل اصلي ايجاد فرونشست در بيشتر دشت‌هاي ايران باشد که همچون سرطان آرام و بي صدا گسترش مي‌يابد. خطر فرونشست بر اثر افت آب‌هاي زيرزميني يک خطر جهاني است و در مقياس جهاني مورد توجه قرار گرفته است. حالت تصاعدي اين پديده به دهه‌هاي اخير مربوط مي‌شود که درست مصادف با اوج صنعتي شدن و شهرنشيني و پمپاژ بي‌رويه از آب هاي زيرزميني است. افزایش استحصال آب‌های زیرزمینی در طی چند دهه گذشته گرچه سبب افزایش تولیدات کشاورزی شده است ولی خسارات جبران‌ناپذیری نیز در بر داشته است که فرونشست زمین از جمله پیامدهای آن می‌باشد. کشور ما نیز از این پدیده مسثثنی نبوده و در اکثر دشت‌های کشور من‌‌جمله دشت هاي شهرستان ارسنجان با این پدیده روبرو هستیم وبدليل نشست سفره هاي آب زيرزميني حالت اوليه خود را از دست داده ومي توان گفت كه جبران ناپذير است و پيامدهاي اين پديده به ويژه وقتي فرونشست زمين در يك منطقه به طور يكسان توزيع نشده باشد خطرناك مي باشد.

(روستای کمال آباد)

 

(روستای قلاتخوار)

 

(منطقه مومن آباد روستای قلاتخوار)

 

(روستای دهبید)

 

(روستای علی آباد سالار)

 

(روستای قلاتخوار)

 

(روستای کمال آباد)

 

(منطقه کمر زرد بین روستاهای بکهدان و صالح آباد)

 

(روستای کمال آباد)

نظرات بینندگان