کد خبر: ۵۶۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۳

تکنولوژی خط دروازه در جام‌جهانی چگونه کار می‌کند؟

جزئیات تکنولوژی خط دروازه در جام جهانی برزیل اعلام شد.

به گزارش شیرازه به نقل از ایسنا، جام جهانی 2014 برزیل در حالی از بامداد جمعه با دیدار تیم‌های برزیل و کرواسی رسما افتتاح می‌شود که تکنولوژی خط دروازه برای نخستین بار در تاریخ جام‌های جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پس از جنجال‌های فراوانی که بر سر بعضی گل‌های جام‌های جهانی اخیر به وجود آمد، فیفا بالاخره تصمیم گرفت در سال 2014 برای نخستین بار از تکنولوژی گل لاین یا خط دروازه استفاده کند. آخرین اشتباه بزرگ داوران در جام جهانی، در تشخیص رد شدن توپ از خط دروازه، به بازی آلمان و انگلیس در یک هشتم نهایی جام جهانی آفریقای جنوبی برمی‌گردد که شوت فرانک لمپارد در حالی که پس از برخورد به تیر افقی دروازه از خط گذشته بود، مورد قبول داور قرار نگرفت.

همچنین در جام جهانی 1986 مکزیک گل میشل، بازیکن اسپانیا به برزیل دیده نشد و 20 سال قبل‌تر از آن در فینال جام جهانی 1966 انگلیس، یکی از گل‌های میزبان روی خط دروازه آلمان فرود آمد اما داور به اشتباه آن توپ را گل اعلام کرد.

یوهانز پولزمولر مدیر این بخش در فیفا اظهار کرد: ما باید از این فناوری استفاده می‌کردیم و الان به طور کامل می‌توانیم به این سیستم اعتماد کنیم. این سیستم چندین بار پیش از آغاز جام جهانی تست شده و صددرصد دقیق کار می‌کند.

این سیستم شامل 7 دوربین بالای خط دروازه است که در هر ثانیه 500 فریم 3D ایجاد می‌کند که روی هم تصویری به وضوح 4.5 گیگابایت را به دست می‌دهد. این سیستم در صورتی که تشخیص دهد توپ از خط دروازه رد شده، در عرض چند ثانیه از طریق ایجاد لرزش در ساعتی که روی دست داور وسط بسته شده، گل را اعلام می‌کند. البته داوران باید قبل از شروع هر مسابقه این سیستم را تست کنند تا در طول بازی مشکلی به وجود نیاید.

روی هم رفته تعداد 14 دوربین در بالای ورزشگاه به همراه 7 دوربین دیگر که در بالای دروازه نصب می‌شوند به داور کمک می‌کنند تا گل را تشخیص دهد. اگر توپ از خط دروازه رد شود، کلمه لاتین GOAL روی ساعت داور و سه کمکش حک می‌شود.

انتهای پیام

نظرات بینندگان