کد خبر: ۵۷۹۴۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۱۶ تير ۱۳۹۳

دردل های نماینده مردم شیراز در مجلس از عدم توجه به ظرفیت‌های داخلی

اداره‌ای که هزینه کرده میهمان سرا ساخته و افرادی را برای نگهبانی و نگهداری آن استخدام کرده چرا باید میهمانان خود را به هتل ببرد.
به گزارش شیرازه، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیار تلاش کرده‌ام که سامانه پزشکی کشور از تجهیزات ساخت داخل استفاده کند، گفت: باندهای بهداشت و درمان مانع استفاده از تجهیزات ساخت داخل می‌شوند.

سید حسین ذوالانوار در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور که فرزند شهید ستاری است در راستای فعال شدن توان و ظرفیت داخلی همت کرد تا نمایشگاه تولیدات آزمایشگاهی داخلی برگزار شود.

وی افزود: این نمایشگاه برگزار شد و 40 میلیارد تومان برای برگزاری آن هزینه صورت گرفت اما 700 میلیارد تومان مبادله و معامله محصولات آزمایشگاهی ایرانی در آن نمایشگاه اتفاق افتاد و فارس نیز مقام سوم فروش محصولات آزمایشگاهی را کسب کرد.

ذوالانوار ادامه داد: ما تجهیزاتی در کشور داریم که با تجهیزات آمریکایی رقابت می‌کند و قیمت آن یک‌پنجم نمونه خارجی است.

وی اضافه کرد: دانشکده نفت و گاز و پتروشیمی دانشگاه شیراز، در بحث بازیافت نفت، دستگاهی از فرانسه خریداری کرد که به دلیل تحریم به ایران داده نشد و این بچه‌ها خود آستین بالا زدند و آن را ساختند و اکنون به چند کشور صادرات دارند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بنابراین باید بستر برای زایش اقتصادی در درون کشور فراهم شود و به‌هیچ‌وجه به بیرون مرزها دل نبست چراکه آمریکا در حین مذاکره چند بار تهدید به حمله نظامی کرده است.

ذوالانوار خاطرنشان کرد: بودجه یک سال ما حدود 300 میلیارد دلار است و 4 میلیارد دلار که بنا بر مذاکره می‌خواهند به ما بدهند بسیار ناچیز است.

عضو گروه انرژی مجلس بیان کرد: مسئولان هواپیمایی کشوری باید پاسخگو باشند که چگونه 30 سال هواپیماهای نظامی ما فعالیت می‌کنند اما هواپیماهای مسافری به دلیل نبود قطعه می‌خوابند.

وی اضافه کرد: ما مسئولان هما و آسمان را به بازدید تجهیزات الکترونیک و مکانیک بردیم اما آن‌ها «ایکائو» را بهانه می‌کنند که پرواز هواپیما بر فراز آسمان کشورها با این قطعات را ممنوع می‌کند.

به گفته وی، 30 سال است در شیراز برای هواپیما و بالگرد قطعه ساخته می‌شود اما این خودباوری در مسئولان هواپیمایی شکل نگرفته که مشابه این اقدامات را در حوزه خود پیگیری کنند.

ذوالانوار افزود: ما از رتبه 57 تولید علمی در زمان طاغوت اکنون به شمار 20 کشور نخست جهان پیوسته‌ایم و 47 درصد قدرت نانوی جهان اسلام در ایران است اما درزمینهٔ خودباوری هنوز مشکل ‌داریم.

وی ادامه داد: شیشه تولید داخل داریم که 40 درصد انرژی را جذب می‌کند اما یک متر آن در داخل کشور خرید و فروش نمی‌شود.

* نگاه به درون، کلید حل مشکلات اقتصادی است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: مجلس تصویب کرد خروج مواد خام و صادرات آن ممنوع شود که اجرای این کار زمان می‌برد.

ذوالانوار افزود: ما درحال‌حاضر سنگ‌ آهن خام را از معادن خود استخراج کرده و به چین می‌فروشیم و تعیین‌کننده قیمت سنگ‌آهن تولیدی ما، چینی‌ها هستند.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما فقط حمل و باربری معدنی انجام می‌دهیم و این‌ها را از دل کوه کنده و به آقایان ارائه می‌کنیم.

به گفته وی، خاک نسوز فارس جز یک واحد که در اصفهان تبدیل خاک نسوز آباده به آجر را، خام انجام می‌دهد، صادر می‌شود.

ذوالانوار خاطرنشان کرد: خلق سرمایه‌های اجتماعی از تغییر گفتمان‌ها ایجاد می‌شود و این‌که مردم به تولید ترغیب شده، زحمت تولید و شیرینی به ثمر نشستن آن را در عرصه کشاورزی، صنعت، خدمات، علم و ... درک کنند.

وی در ادامه بابیان این‌که گفتمان‌سازی تنها وظیفه صدا و سیما نیست و باید آموزش‌ و پرورش نیز به‌صورت بنیادین بر روی این مسئله کار کند، اظهار داشت: درحالی‌که مجموع صفحات اختصاص‌یافته به تولید در 12 سال تحصیل، کمتر از 120 صفحه است با احتساب عکس‌ها هرسال کمتر از 10 صفحه در مورد تولید آموزش داده می‌شود.

بیکار بودن فرزند خانواده‌ای که خانه چند صد میلیونی دارد، پذیرفته نیست

نماینده مردم شیراز در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: در اقتصاد مقاومتی باید شغل پدران ارزشمند تلقی شده و از مردم خواسته شود که خود برای اشتغال فرزندانشان هزینه کنند و به میدان بیایند.

وی افزود: پدر و مادران ما اگر این فرهنگ را داشته باشند که پولی را که برای خانه صرف می‌کنند 10 درصد آن را برای آتیه فرزندان خود کنار بگذارند بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌ها برای فرزندانشان ایجاد نمی‌شود.

ذوالانوار ادامه داد: رقابت در تجمل، منابع خانواده را می‌بلعد اما فرزند خانواده شغل ندارد و همان خانواده که نزد فامیل و دوست به خودروی لوکس و منزل و مبلمان شیک خود فخر می‌فروشد برای سر کار رفتن فرزندش التماس می‌کند.

وی اضافه کرد: خانواده‌ها باید از فرهنگ چشم به دست دولت بودن و پشت‌میزنشینی فاصله گرفته با منابع خود اقدام به کارآفرینی کنند که گاه با هزینه‌کرد بخشی از سرمایه خوابیده اعم از خانه و مبلمان و خودرو، می‌توان اشتغال خانوادگی پردرآمدی ایجاد کرد.

ذوالانوار تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی نیز باید برای فرزندانی که در ایام تابستان نزد پدر یا بستگان خودکار یاد می‌گیرند، تسهیلاتی قائل شود و آنان را مانند سایر کارگران، مشمول بیمه و ... قرار دهد.

وی بیان کرد: کشاورزی حدود 27 درصد اقتصاد ما است و یک‌چهارم مردم از آن ارتزاق می‌کنند و مجلس در قانون بودجه متذکر شده که باید شبکه کشاورزی برای اطلاع‌رسانی به کشاورزان راه‌اندازی شود.

ساخت سد و راه‌آهن در فارس مستندسازی شود

ذوالانوار تصریح کرد: برنامه صدا و سیما در مورد ساخت سد و یا راه‌آهن نباید به یک خبر 30 ثانیه‌ای اکتفا کند بلکه همان‌طور که حضرت امام گفت «صدا و سیما دانشگاه است»، باید روند عملیات مهندسی و نکات فنی آن به‌گونه‌ای جذاب ضبط و برای عموم مردم و دانشجویان مهندسی پخش شود.

وی بیان کرد: دستگاه‌های اداری ما گاه گمان می‌کنند احترام گذاشتن به میهمانان و مدعوین این است که در شرایطی که برخی ادارات مهمان‌سرا دارند، مدعوین و میهمانان خود را به هتل پارس ببرند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: شبی 300 هزار تومان به هتل دادن و چند میلیون هزینه غذا و تدارکات فلان همایش را پرداخت کردن در برخی ادارات وجود دارد اما بودجه برای تحقیقات نیست.

وی یادآور شد: آقای حداد عادل به یکی از کشورها رفته بودند و شرط کردند که در سفارتخانه می‌خوابند که این کار انجام شد و هیچ مشکلی هم پیش نیامد.

ذوالانوار با طرح یک پرسش بیان کرد: اداره‌ای که هزینه کرده میهمان سرا ساخته و افرادی را برای نگهبانی و نگهداری آن استخدام کرده چرا باید میهمانان خود را به هتل ببرد.

باندهای بهداشت و درمان مانع استفاده از تجهیزات ساخت داخل می‌شوند

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی امنیت غذا و درمان است که در بحث غذا تلفات بسیاری داریم.

ذوالانوار ادامه داد: من در این چند سال که در مجلس هستم بسیار تلاش کرده و به معاونان درمان، دارو و تجهیزات مراجعه کردم که سامانه پزشکی کشور از تجهیزات ساخت داخل استفاده کند و موفقیت بسیار کمی به دست آورده‌ایم.

وی اضافه کرد: ممکن است مواردی عمدی نباشد اما بحث‌هایی نیز عمدی است چنانکه هموروئید چند مرحله دارد اما قبل از مرحله جراحی دستگاهی است که با امواج این بیماری را دفع می‌کند.

این نماینده مجلس گفت: این امواج شبکه خونی ایجادشده اطراف روده بزرگ را از بین می‌برد و ما بارها به علوم پزشکی گفتیم این دستگاه تولید شیراز را آزمونه کنید اما تاکنون باندهایی که در سامانه سلامت هستند حتی از وزیر و معاون وزیر و ... حرف‌شنوی ندارند، مانع شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌هایی در کشور بهتر از تجهیزات چینی و با قیمت کمتر ساخته‌شده اما این باندها به سبب منافع خود مانع کار می‌شوند چنانکه برخی افراد برای جلوگیری از قانونمند شدن مراجعه بیمار به متخصص و باقی ماندن زیرمیزی و ... مانع از اجرای نظام ارجاع می‌شدند.

صنعتگران مجنون و مظلوم هستند

نماینده مردم شیراز در ادامه گفت: صنعتگران ما مظلوم هستند که اگر خدای متعال اشتیاق به تولید را در آنان به ودیعه نگذاشته بود باوجود انواع غضب‌های دستگاه‌ها و تشخیص‌های نادرست آنان، باید پول خود را در جایی می‌خواباندند و با سود آن جهان را سیاحت می‌کردند.

وی افزود: هرکدام از کارمندان در گمرک، بانک، محیط‌زیست و ... گاه خود یک رئیس‌جمهور هستند و قوانین جدای از قوانین دولت وضع می‌کنند.

ذوالانوار ادامه داد: در برخی کشورهای منطقه یک دستور که امیر یا سلطان بدهد همگان چشم می‌گویند و کار بهتر اجرا می‌شود اما در ادارات ما گاه صدها سلطان وجود دارد.

به گفته وی، این کارمند متوجه نمی‌شود که هر چه مانع رونق اقتصاد شود فردا فرزند خود وی شاغل نمی‌شود و بیکار ماندن طولانی، منجر به روی آوردن به مسکن‌های غیرطبیعی و ... می‌شود.

این نماینده مجلس بیان کرد: بانک‌های فارس پول‌های مردم این استان را می‌گیرند و به‌جاهای دیگر می‌برند و ما برای تغییر این موضوع تا استیضاح وزیر نیز پیش رفتیم که بانک‌ها اگر با مذاکره این کار را انجام ندادند به انجام آن موظف شوند.

ذوالانوار اضافه کرد: پرتوهای گاما برای ضدعفونی کردن محصولات خوراکی، کشاورزی و دارویی به کار می‌رود و در حال حاضر برای استفاده از آن باید محصول به تهران برود و در نوبت بماند.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی مرکز پرتو‌دهی شاید 10 میلیارد تومان هزینه نیاز داشته باشد اما باید به‌سرعت آن را تأمین کرد چراکه سلامت مردم را تأمین می‌کند و اشتغال فارغ‌التحصیلان فیزیک هسته‌ای و ... را به دنبال دارد و منابع کشور نیز هدر نمی‌رود.

عضو گروه انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: ما سه ساختمان داریم که زمان طاغوت در الکترونیک شیراز ساخته‌شده و دو مورد آن خالی است که اگر با هزینه اندکی راه‌اندازی و فعال شود اشتغال 2 هزار و 500 نفر را در پی دارد
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۳
2
احسنت آقای ذوالانوار اگر به داشته های خودمان توجه کنیم حتما بسیاری مشکلات براحتی برطرف میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۳
3
اقای طل انوار بامصاحبه ورهنمود کار حل نمیشه برو دنبال عملش.... بااین مصیبتی شما خواندی ما فقط میتونیم کمکت گریه کنیم