کد خبر: ۶۰۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۳

«تعمیرکار» یا «تعویض کار»؛ مساله این است!

بسیارند شهروندانی که به امید تعمیر قطعه ای از خودرو به تعمیرکاران مراجعه می کنند و ناگزیر به خرید قطعه جدید و پرداخت دستمزد آنان به ازاء تعویض قطعه می شوند.
به گزارش شیرازه به نقل از طنین پاسارگاد، در هر خیابانی که نگاه کنید فرقی ندارد کجای شهر باشد، مغازه های کوچک یا گاراژهای نسبتا بزرگ مربوط به تعمیرکاران خودرو با مهارتهای فنی مختلف به چشم می خورند که به جای تعمیر خودرو قطعات آن را عوض می کنند!

بسیارند شهروندانی که به امید تعمیر قطعه ای از خودرو به  تعمیرکاران مراجعه می کنند و ناگزیر به خرید قطعه جدید و پرداخت دستمزد آنان به ازاء تعویض قطعه می شوند.

اغلب مراجعه شهروندان به تعمیرگاهها به خرید قطعه جدید از مغازه های یدکی فروشی ختم می شود و به ندرت پیش می آید که تعمیرکار بدون تعویض قطعه خودرو را تعمیر کرده و تحویل مشتری دهد.

اغلب تعمیرکاران بخشهای مختلف نیز اعم از صافکار، نقاش، برقکار، سیم پیچ، مکانیک و تنظیم باد در کنار هم قرار گرفته و یک مجموعه را تشکیل می دهند که معمولا با هم فامیل و دوست و آشنا بوده و با متقاعد کردن مشتری نسبت به اینکه فلان قطعه خودرو نیز نیاز به تعمیر دارد به قول معروف تا می توانند به یکدیگر نان قرض می دهند.

مغازه فروش قطعات یدکی خودرو نیز معمولا در کنار این مجموعه قرار دارد و تعمیرکار با نگاه نخست به قسمت آسیب دیده موتور خودرو آن قطعه را جدا کرده و بدون اینکه زحمت تعمیر آنها را به خود بدهد به سرعت به مشتری سفارش خرید قطعه جدید از مغازه یدکی نزدیک خود را می دهد و بعد با گفتن این حرف که ˈمن کلی تخفیف گرفتم و بخاطر من قیمت را کم کردهˈ مشتری را از خود ممنون می سازد.

محمدی یکی از شهروندان پاسارگادی در این باره به خبرنگار ما گفت: قسمت آمپر خودرو دچار مشکل شده بود، قطعه ای از آن را یکبار در تعمیرگاهی عوض کردم اما بعد از دو ماه دوباره همان قسمت دچار مشکل شد و در مراجعه مجدد به تعمیرگاه دوباره تعمیرکار قصد تعویض همان قطعه را داشت.

وی افزود: در حالی قطعه را خریدم و تحویل تعمیرکار دادم که قطعه قدیمی به هیچ وجه فرسوده نشده بود و در ظاهر هیچ مشکلی نداشت. از سوی دیگر دستمزد تعمیرکار برای تعویض یک قطعه نیز زیاد بود در صورتی که فقط چهار پیچ را باز و یک قطعه را جایگزین قطعه دیگر کرد.

آقای محمدی ادامه داد: اغلب تعمیرکاران بابت تعویض قطعه بیش از 200 هزار ریال دستمزد می گیرند در حالی که من نیز این کار را می توانم انجام دهم.

زارع یکی از تعمیرکاران خودرو در پاسارگاد نیز چنین گفت: بیشتر کارآموزان تعمیرکار مهارت تعویض قطعه را فرا می گیرند لذا مکانیک نبوده و از نحوه کار کردن قطعات خودرو و سامانه داخلی آنها بی اطلاع هستند.

وی افزود: در نمایندگیهای خودرو که دارای واحد تعمیرکاری هستند گه‌گاه مکانیک نیز پیدا می شود اما اغلب تعمیرکاران فقط نحوه بسته یا باز کردن قطعه، صافکاری، نقاشی و اشکالات معمولی را که برای همه خودروها رخ می دهد، فرا می گیرند لذا اگر اشکال اساسی برای خودرو پیش آید قادر به تعمیر آن نیستند.

آقای زارع ادامه داد: از سوی دیگر کیفیت قطعات یدکی نیز به شدت کاهش یافته و اغلب چهار تا پنج سال بیشتر دوام نمی آورند و دارنده خودرو مجبور به تعویض آن می شود که این امر در باره قطعات ساخت چین بیشتر صدق می کند.

این تعمیرکار خودرو گفت: قطعات ساخت چین که در خودروها استفاده می شود کیفیت نامطلوبی دارند لذا در صورت خراب شدن، تعمیرکار چاره ای جز تعویض آنها ندارد اما اگر قطعات ساخت داخل در خودروها استفاده شود از کیفیت و دوام مطلوبی برخوردار است.

این مسائل در حالی است که بازرسین اتحادیه ها ومتولیان امر باید در این زمینه نظارت و بازرسی بیشتری داشته باشند تا تعمیرکاران جای خود را به تعویض کاران ندهند.

نظرات بینندگان