کد خبر: ۶۱۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۶ مهر ۱۳۹۳
عملکرد شنا و ژیمناستیک ایران در اینچئون؛

توریست‌های کاروان ایران در اینچئون/ چهار سال هزینه برای هیچ!

با برنامه ریزی گلخانه‌ای و دید مقطعی مسئولان در دو رشته پرمدال بازی های آسیایی که در مجموع 231 مدال در آن توزیع می شود سهم ایران صفر مطلق است و تا چند دوره آینده نیز باید خواب رسیدن به سکو را ببینیم.
به گزارش شیرازه و به نقل از مشرق نیوز، در کشور ما چند سالی است که مسوولان ورزش به اهمیت توجه به رشته‌های پایه پی برده اند و نگاه آنان نسبت به سال های پیش از آن، تغییر محسوسی داشته است اما این تجربه را هم باید همواره مدنظر داشته باشیم که توجه مقطعی به رشته های پایه، شاید به ظهور تک ستاره هایی منجر شود اما نتیجه‌بخش نخواهد بود و برای موفقیت های مستمر، نیاز به فرصت بیشتری برای به بار نشستن تلاش‌ها وجود دارد.
سهم ایران از این 3 رشته متاسفانه همواره ناچیز بوده و علی رغم تاکید همیشگی مسئولان امر پس از پایان المپیک و بازی های آسیایی، توجه به این رشته ها فقط در حد حرف باقی می ماند و در عمل پیشرفت قابل ملاحظه ای دیده نمی شود و چه بسا در برخی رشته ها پسرفت هم می بینیم. 31 ورزشکار اعزامی ایران به این 3 رشته تنها یک مدال طلا و یک نقره به دست آوردند در حالی که در دوره گذشته و در گوانگژو 34 نفر اعزامی در این رشته ها 5 مدال (2 طلا و 3 نقره) کسب کردند.

شنای ایران در اینچئون غرق شد
 شنای ایران بر خلاف هدف گذاری کادرفنی و مسئولان فدراسیون شنا در رسیدن به فینال بازی‌های آسیایی بدون حتی حضور در یک فینال آسیایی و نزدیک شدن به مدال‌های پرشمار رشته شنا با نتایجی دور از انتظار و بعضا تأسف بار (نوزدهمی و بیستمی) به کار خود در اینچئون پایان داد و مقامی بهتر از یازدهمی و چهاردهمی به دست نیاورد. نتایج به دست آمده، گویای این واقعیت است که شنا در اینچئون به ضعیف‌ترین نتایج دوران حضور خود در بازی‌های آسیایی دست یافته و بار دیگر بر این واقعیت تلخ صحه گذاشت که روند پرشتاب ناکامی‌های شنای ایران همچنان ادامه دارد و با این روند، دستیابی به مدال شنای بازی‌های آسیایی، رویایی دست نیافتنی می‌نماید.


** ژیمناستیک
در بخش تیمی، تیم ایران با 319.500 امتیاز در رده هشتم قرار گرفت. اگرچه این رتبه با بازی های آسیایی گوانگژو تفاوتی نداشت اما امتیاز به دست آمده برای تیم کشورمان 9.100 امتیاز کاهش را نشان می‌دهد.

در مرحله مقدماتی بخش انفرادی 6 وسیله نیز، حمیدی در رده 26، کیخایی در مکان 21، خاموشی در رتبه 28 و رمضانپور در مکان 20 قرار گرفت. از میان این ژیمناست ها، رمضانپور در فینال شش وسیله نیز به میدان رفت و با 78.757 امتیاز شانزدهم شد. در بازی های آسیایی گوانگجو، ایران دو فینالیست در شش وسیله داشت؛ رمضانپور و امیر اعظمی در رده های دهم و چهاردهم آن مسابقات قرار گرفتند در حالی که ژیمناست‌های کشورمان رکوردهای بهتری نسبت به اینچئون ثبت کرده بودند.

توریست‌های کاروان ایران در اینچئون/ 4 سال هزینه برای ارقای رکورد ملی در آسیا!

ایران در بازی های آسیایی 2014 دو فینالیست در بخش انفرادی تک وسیله نیز داشت. خناری نژاد در دارحلقه با 13.633 امتیاز و کیخا در خرک حلقه با 13.566 امتیاز هشتم شدند. صعود کیخا به فینال خرک‌حلقه، اتفاق جدیدی در ژیمناستیک ایران محسوب می شود زیرا تا پیش از این ژیمناست های ایرانی فقط موفق به صعود به فینال دارحلقه شده بودند. خناری نژاد در دوره گذشته بازی های آسیایی نیز به فینال دارحلقه صعود کرده بود که با امتیازی پایین تر از اینچئون در همان رده هشتمی قرار گرفت.
ژیمناستیک هنری 42 مدال در بازی های آسیایی دارد که این رقم با احتساب شاخه های ترامپولین و ریتمیک به 54 مدال می رسد اما ایران همچنان نمی تواند در یکی از رشته های ورزشی پایه و مادر جایگاه قابل قبولی در قاره کهن داشته باشد.

ذکر این نکته ضروری است که عملکرد نه چندان خوب ژیمناستیک قطعا به ضعیفی عملکرد شنا نیست و با مقایسه نتایج این دو رشته با دوره قبل به چگونگی عملکرد دو رشته پی خواهید برد.
نظرات بینندگان