کد خبر: ۶۲۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۲ - ۱۸ آبان ۱۳۹۳
ولایتی در جمع خبرنگاران:

بنا ندارم به عمان سفر کنم/ اطلاعی از نامه اوباما به رهبری ندارم

ولایتی در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر سفر وی به عمان گفت: نه به عمان رفته‌ام و نه بنا دارم به عمان سفر کنم.
علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار با هیات کویتی که عصر امروز یکشنبه برگزار شد، در جمع خبرنگاران، در پاسخ به فارس، در واکنش به اخباری مبنی بر سفر وی به عمان گفت: این خبر درستی نیست چراکه من نه به عمان رفته‌ام و نه بنا دارم به این مناسبت به عمان سفر کنم و اصلا چنین بحثی در ایران مطرح نشده است.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس؛ وی ادامه داد: آنچه در برخی رسانه‌ها با منشا غربی و آمریکایی منتشر شده است هیچ مبنایی ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر نامه اوباما به رهبری گفت: بنده اطلاعی از آنچه آمریکایی‌ها ادعا کردند ندارم و باید از خود آنها بپرسید که چگونه چنین خبری را پخش کردند.

ولایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، گفت: آنچه ما از آمریکایی‌ها می‌بینیم موجب شگفتی ما نخواهد شد چون آمریکا از زمان مذاکرات به این طرف خلاف تعهدات خود تحریم‌های متعددی را اضافه کرده است در حالی که هیچ تحریمی نباید به تحریم‌های قبلی اضافه می‌شد و بلکه باید از تحریم‌های قبلی کاسته می‌شد، متناسب با کاری که ایران انجام داد.
 
وی با بیان اینکه ایران به تعهدات خود عمل کرده است اما آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، گفت: آنها تنها بخش کوچکی از دارایی‌های خود را که متعلق به خود ایران بوده است را آزاد کرده‌اند؛ با سلطه‌ای که به ناحق در انتقال پول در بین کشورها وجود دارد بنابراین تحریم‌های جدید نیز موجب تاسف ماست اما موجب تعجب‌مان نشده است.
 
ولایتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ارزیابی نتیجه مذاکرات هسته‌ای، اظهار داشت: تا آنجایی که مربوط به ایران می‌شود ایران به مذاکرات و مبانی‌ای که از ابتدا اعلام کرده پایبند است؛ گفت‌وگوها و حرکت تیم مذاکره‌کننده به ریاست ظریف در چارچوب ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری است که تاکنون آنان در این چارچوب حرکت کردند.

 رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه روش مذاکره‌کنندگان کشورمان روشن است، خاطرنشان کرد: ما اهداف مشخصی داریم و از منافع حقه ایران در جهت استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای به قصد استفاده صنعتی و نه تنها استفاده نمایشی دفاع می‌کنیم چرا که انرژی هسته‌ای پاک‌ترین انرژی است و ایران به وسیله امضای معاهده ان.پی.تی این حق را دارد که در چارچوب مقررات بین‌المللی تا آنجایی که توان و فن علمی‌اش اجازه می‌دهد از این امر استفاده کند.

وی با اشاره به گزارش بازرسان آژانس تصریح کرد: از حقوق حقه ایران در ارتباط با فردو، نطنز، اراک و تعداد سانتریفیوژ‌ها یا میزان غنی سازی گذشت نخواهیم کرد و همه اینها را حفظ خواهیم کرد و هیچ چیز ایران را محدود نمی‌کند.

 رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه طرف مقابل باید به عهد خود وفا کند، تصریح کرد: هنگامی که بازرسان آژانس بارها و بارها تائید کرده‌اند که هیچ نشانه انحرافی در استفاده صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای به استفاده نظامی مشاهده نشده است دیگر وظیفه آنهاست که هرچه زودتر به قول خودشان عمل کرده و تحریم‌ها را بردارند و ایران بتواند متناسب با نیازهای خود کار غنی‌سازی را ادامه دهد.

 ولایتی همچنین در تشریح دیدار خود با هیأت کویتی گفت: دیداری که امروز با هیأت کویتی به ریاست عبدالرضا اسیری و تعداد دیگری از اساتید دانشگاه و مقامات سیاسی کویت داشتیم از دشمن بود.

وی ادامه داد: این گفت‌وگوها وسیله ارتباطی بین مسئولان ایران و نخبگان کویتی که می‌تواند در جهت تعمیق روابط دو کشور کمک کند و چون اساتید دانشگاه و علمای اجتماعی و سیاسی دیدارشان با متفکران و اساتید دانشگاه ایران در حوزه‌های علمیه در مشهد و قم موجب تشکیل روابط دو کشور و تعمیق روابط می‌شود.
 
عبدالرضا رئیسی رئیس دانشکده علوم اجتماعی کویت نیز در حاشیه این دیدار با بیان اینکه اعتقاد داریم ارتباط بین این دو کشور ایران و کویت موجب تقویت روابط بین کشورها و ملت‌هاست، تصریح کرد: بهترین نقش در این زمینه را ارگان‌ها و موسسات دولتی و اجتماعی و فرهنگی ایفا می‌کنند زیرا این ارگان‌ها برای پرورش فرهنگ‌سازی و تربیت افراد و ملت‌ها نقش دارند.

رئیس هیأت کویتی با اشاره به مشترکات فرهنگی تاریخی و اجتماعی میان ایران و کویت تصریح کرد: امیدواریم رابطه این دو کشور تقویت شود، یکی از نمادها در ایران بازار کویتی‌هاست که ما اعتقاد داریم ارتباط در برقرار کردن با جمهوری اسلامی ایران یک ضرورت استراتژیک و اساسی است.

وی در پایان با ابراز علاقه‌اش دیدار موسسات ایران تصریح کرد: ما پس از مشهد و تهران به قم و اصفهان می‌رویم و پس از بازگشت کویت دیدگاه‌های خودمان را در ارگان‌های رسمی و غیررسمی مطرح می‌کنیم.
نظرات بینندگان