کد خبر: ۶۲۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۲۱ آبان ۱۳۹۳

در زمین بازی حریف والیبالیست‌های ایران نشدند؛ «ناجوانمردانه» حاشیه‌سازی کردند

فدراسیون جهانی والیبال، ایران را از میزبانی مسابقات نوجوانان جهان محروم کرد.
«محرومیت ایران از میزبانی مسابقات جام جهانی والیبال نوجوانان» از آن شاهکارهایی است که فقط نهادهای به اصطلاح بین‌المللی با همکاری جریان ضدانقلاب داخلی از پس آن برمی‌آمدند؛ چرا که تاکنون سابقه نداشته است یک تیم ورزشی در حد و اندازه‌های تیم ملی. الیبال ایران که در سال‌های اخیر توانسته درخشش خیره کننده‌ای داشته باشد و به جمع شش تیم بر‌تر جهان بپسوندد، با این واکنش سختگیرانه و غیرمنطقی روبرو شود. 

به گزارش شیرازه به نقل از رجانیوز؛ ماجرا از جوسازی برخی گروه‌های سیاسی در داخل ایران برای فشار به فدراسیون والیبال برای حضور بانوان در جریان مسابقات تیم ملی والیبال کشورمان در لیگ جهانی آغاز شد؛ رویکردی کاملا سازماندهی شده و هدفمند که زمینه‌ساز شکل‌گیری برخی تجمعات پراکنده از سوی فمینیست‌ها در اطراف سالن ۱۲ هزار نفری آزادی تهران شد. 

تکرار چندین باره این مساله و دمیدن رسانه‌های ضدانقلاب در این کوره، سبب شد تا فدراسیون جهانی والیبال نهایتا با استناد به یک مساله کاملا داخلی که اساسا ارتباطی به مسائل ورزشی و تعاملات دوطرف فدراسیون والیبال کشورمان و FIVB ندارد، ایران را از میزبانی یک دوره مسابقات مهم جهانی محروم کند. 

فدراسیون والیبال ایران در چند‌سال اخیر رابطه بسیار خوبی را با فدراسیون جهانی برقرار کرده، تا جایی که توانست مجوز حضور در پلی‌آف لیگ جهانی را برای نخستین‌بار در‌ سال ۹۱ کسب کند که در ‌‌نهایت باعث صعود ایران شد. همچنین بعد از یک دوره حضور و نتایج نسبتا خوبی که ‌سال گذشته تیم‌ملی با ولاسکو گرفت، با رایزنی فدراسیون، تیم‌ملی کشورمان در سیستم جدید گروه‌بندی توانست جزو ۸ تیم بر‌تر جهان قرار بگیرد، درحالی‌که در رنکینگ فدراسیون جهانی ایران در پله ۱۲ قرار دارد. داورزنی و همکارانش در طول سال‌های اخیر البته رابطه متقابلی با فدراسیون جهانی داشته و لطف آن‌ها را با پرداخت ورودی و دیگر اقدامات جبران کرده‌اند. 

از «سیاسی بازی» FIFA تا «خودشیرینی» FIVB

فدراسیون جهانی فوتبال بار‌ها فدراسیون فوتبال کشورمان را به دلیل دخالت مسائل سیاسی در امور انتخابات ریاست فدراسیون تا مرز تعلیق و اعمال فشارهای سنگین پیش برده است. فیفا چندین بار با تذکرات جدی از مسئولان ورزش کشورمان خواسته تا بدون توجه به ساختار نظام سیاسی کشور و قوانین مربوط به سازمان تربیت بدنی سابق و وزارت ورزش فعلی، سیاست را به طور کامل از چرخه امور اجرایی خود خارج کنند. 

ورزشکاران کشورمان نیز تاکنون بار‌ها به دلیل مبارزه نکردن با حریفانی از رژیم صهیونیستی، مورد تنبیهات سنگین و شدید فدراسیون‌های جهانی قرار گرفته‌اند و با برچسب «سیاسی» زده شدن به اقدامات آن‌ها، از فعالیت در میادین ورزشی بین‌المللی محروم شده‌اند. 

حالا، فدراسیون جهانی والیبال دقیقا به دلیل یک مساله داخلی – یعنی عدم اجازه ورود بانوان به ورزشگاه – تصمیم به مجازات فدراسیون والیبال کشورمان گرفته است. فارغ از صحیح یا غلط بودن ممنوعیت ورود خانم‌ها به ورزشگاه، کاملا بدیهی است که این مساله یک موضوع داخلی و در اختیار مسئولین کشوراست و ارتباطی با نهادهای جهانی ندارد. 

هر چند در این زمینه نباید از نقش فعال جریان رسانه‌ای نفوذی در داخل کشور که جایگاه مهمی در دامن زدن به حواشی این مساله و داغ کردن تب آن در فضای عمومی داشت، غافل شد اما لابی کشورهای قدرتمند والیبال را که در سال‌های اخیر با یک حریف قدرتمند جدید با نام جمهوری اسلامی ایران روبرو شده‌اند، می‌توان عامل اصلی این اقدام دانست. 

روز گذشته فدراسیون بین‌المللی والیبال در نامه‌ای به فدراسیون والیبال ایران اعلام کرد به خاطر ممنوعیت حضور زنان در مسابقات، ایران نمی‌تواند میزبان مسابقات والیبال باشد. این فدراسیون همزمان آرژانتین را به عنوان میزبان رقابت‌های قهرمانی نوجوانان جهان در سال ۲۰۱۵ معرفی کرد. 

حاشیه‌سازی درباره یک دختر تبعه انگلستان

بازداشت یک دختر تبعه انگلیس با نام «غنچه قوامی» توسط نیروی انتظامی نیز یکی دیگر از بهانه‌هایی است که در ماه‌های اخیر سبب شده تا فشار زیادی بر فدراسیون والیبال کشورمان وارد شود؛ فشاری که بخشی از آن را باید در فعالیت‌های تحریک‌آمیز برخی از رسانه‌های داخلی جستجو کرد. 

به عنوان مثال، مادر این دختر تبعه انگلستان در گفتگویی درباره بازداشت دخترش گفته است: «دخترم ابتدا روز ۳۰ خرداد برای تماشای بازی والیبال جلوی استادیوم آزادی رفته بود. من و پدرش هم مخالف بودیم اما روزنامه اعتماد را به ما نشان داد که در آن گفته شده بود فدراسیون والیبال تعهد داده که خانم‌ها می‌توانند وارد استادیوم بشوند و رئیس‌جمهور و معاون ایشان در امور بانوان هم از رفتن خانم‌ها به استادیوم استقبال کرده بودند اما آن روز از ورود خانم‌ها ممانعت به عمل آمد و تعدادیشان بازداشت شدند.» 

هر چند مقامات قضایی تاکید کرده‌اند که علت بازداشت غنچه قوامی، فعالیت‌های تبلیغی وی علیه نظام و ارتباطش با عوامل بیگانه در خارج کشور بوده است اما همین مساله بهانه به دست رسانه‌های ضدانقلاب داده تا تلاش وی برای حضور در ورزشگاه را عامل دستگیری و بازداشتش معرفی کنند. 

با وجود همه این حاشیه‌سازی‌ها، بهترین پاسخ به این اقدامات غیرقانونی و کاملا سیاسی، حضور قدرتمند و با صلابت تیم ملی والیبال کشورمان در مسابقات بین‌المللی و بالا بردن پرچم پر افتخار کشورمان است تا بار دیگر مشخص شود که قدرت ایران را نمی‌توان با ایجاد حاشیه و اعمال فشارهای ناجوانمردانه کنترل کرد.

نظرات بینندگان