کد خبر: ۶۵۱۶۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۳

باز هم کنسرت، باز هم حساسیت، این بار در ارسنجان!

ظاهراً قرار است همین روزها کنسرت یک گروه موسیقی پاپ، با مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارسنجان برگزار شود که قطعاً با حساسیت هایی روبرو خواهد شد
به گزارش سرویس شهرستان‌های شیـــرازه؛ به نقل از ارسن نیوز؛ برگزاری کنسرت های موسیقی در شهرهای مختلف کشور عمدتاً با حواشی زیادی روبرو می شود که در مواردی منجر به لغو کنسرت ها از سوی مراجع ذی صلاح می شود البته این موضوع در کنسرت های موسیقی فاخر و اصیل ایرانی موضوعیت ندارد و اینگونه کنسرت ها اگر در موارد معدودی لغو شده است، به دلیل برخی ناهماهنگی ها و اختلاف بین برگزار کنندگان بوده نه چیز دیگری.

اما در موسیقی جدید و پاپ موضوع متفاوت است. ماهیت خاص این نوع موسیقی باعث می شود زمینه برای حساسیت ها همواره فراهم باشد و در موارد متعددی منجر به جریحه دار شدن احساسات عمومی و یا لغو کنسرت ها شود که نمونه اخیر آن لغو کنسرت یک گروه موسیقی در شیراز است که قرار بود روزهای 20 و 21 دی ماه جاری برگزار شود اما با توجه به مسایلی که کنسرت همین گروه در بوشهر ایجاد کرده بود، مسوولین از اجرای آن جلوگیری نمودند.

طبیعی است که هیچ انسان آزاده ای با هنر و ترویج آن مخالف نیست و اتفاقاً در دنیای ارتباطات امروز، نیاز به ترویج هنر و حضور هنرمندان در بطن جامعه ضروری تر است اما از طرفی هم، هنر تعریف دارد و هرکاری را نمی توان هنر دانست و هر موسیقی هم یک اثر هنری قلمداد نمی شود. قطعات موسیقی زمانی در دایره هنر می گنجند که با فطرت و روح پاک انسان ها همخوانی داشته باشد حال چه محزون باشد و چه شاد، چه غنایی باشد و چه حماسی.

البته در این میان عمکرد عده ای از کسانی که نام هنرمند را یدک می کشند، و عده ای سواستفاده گر که برای گشایش عقده های روانی خود به دنبال محفل و محلی می گردند، در برخورد با اینگونه برنامه ها بی تأثیر نیست. در اجرای کنسرت های موسیقی این مسأله نمود بیشتری دارد. گاهی اوقات عملکرد و حرکات نوازندگان دردسر ساز می شود و گاهی حرکات ناشایست عده ای که به عنوان تماشگر در محل های اجرا حضور می یابند. عملکرد این گونه افراد همواره باعث ایراد خدشه و خسارت به هنرمندان و هنرطلبان واقعی می شود که قصدشان از اجرای و تماشای کنسرت ها، تلطیف روح و روان و ترویج ارزش های انسانی است. هنجار شکنی های عده ای همواره باعث برانگیخته شدن حساسیت ها و ایجاد حواشی می گردد که در نهایت به ضرر هنر واقعی تمام می شود. البته این گونه حسایت ها در شهرهای کوچک و شهرهایی که گرایشات مذهبی در آن ها پررنگ تر است بیشتر از سایر نقاط است.

ظاهراً قرار است همین روزها کنسرت یک گروه موسیقی پاپ، با مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارسنجان برگزار شود که بر اساس قواعد فوق، قطعاً با حساسیت هایی روبرو خواهد شد. ما قصد هیچ گونه پیش داوری در این خصوص نداریم که سبک و سیاق این گروه و نحوه ی اجرای این کنسرت در ارسنجان چگونه خواهد بود اما لازم است مسوولان امر، با توجه به بافت مذهبی و اجتماعی ارسنجان، در این خصوص تمهید مناسبی را اتخاذ کنند تا نه به چهره ی هنر واقعی خشی افتد و نه به وجهه ی مردم و جوانان این دیار. جوانانی که با وجود مسایلی همچون بیکاری و خشکسالی و...، اولویت اصلی شان چیزهای دیگری است.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ارسنجونی
-
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳
0
ما ارسنجونیا افتخار داریم که در زمان طاغوت هیچ کس حتی خارجیها بدو حجاب در شهر ما نیومدن تا حالا هم از این کارا خوشمون نیومده هر کی هم دوست داره 2000 تومان کرایه بده بره توشهرهای همجوار کنسرت ببینه خاک بر سر ما اگه کسانی از خارج شهرستان بیان و برای ما این برنامه ها رو اجرا کنن .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳
0
شماها نرید بگذارید هر کس دوست داره بره چرا جلو کنسرت را می گیرید بابا هر کس دوست داره می ره مسجد وهر کس دوست داره بره کنسرت چه اشکالی داره مگر کسی جلو مسجد رفتن شماها را گرفته
دختر شهید مظفری از سیدان
ما شهید ندادیم که ایران بشه ترکیه

هم کاباره باشه هم مسجد

اگر عشق اونجا به سرت هست مرخص!