کد خبر: ۶۶۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۳
رئيس حوزه توليت آستان شاهچراغ(ع):

برگزاری دوره آموزشی 40 روزه جشن تکلیف کبوترانه در شیراز

آیین جشن تکلیف دانش آموزان تحت اشراف مربیان و متخصصین برجسته استان در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار می گردد
به گزارش شیرازه، حجت‌الاسلام والمسلمين محسن اسماعيل‌پور، رئيس حوزه توليت آستان مقدس احمدي و محمدي(ع) امروز، 13 بهمن در نشست خبري با خبرنگاران در شيراز از فعاليت گروه «كبوترانه» حرم مطهر خبر داد و گفت: آئين‌هاي جشن تكليف دانش‌آموزان دختر و پسر به همت اين گروه در حرم مطهر برگزار مي‌شوند.

وي با بيان اينكه برگزاري جشن‌هاي تكليف نيازمند دوره‌هاي تخصصي و كادر متخصص است، افزود: گروه «كبوترانه» در دوره‌هاي آموزشي مقدماتي و تكميلي آموزش‌هاي لازم درباره اين مباحث ديده‌اند كه به عنوان نخستين گروه متخصص پروراندن نوجوانان در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) مشغول به فعاليت هستند.

حجت‌الاسلام اسماعيل‌پور با تأكيد بر اينكه توجه به خانواده‌ها و والدين دانش‌آموزان و همچنين مربيان آن‌ها وجه شاخص جشن‌هاي تكليفي است كه به وسيله اين گروه برگزار مي‌شود، گفت: مشاوره‌های خاص در این مرحله لازم است به صورت جزوات مكتوب به خانواده‌ها ارائه شود.

رئيس حوزه توليت آستان شاهچراغ(ع) ارتباط اين گروه با خانواده‌ها و نوجوانان را تا مرحله تثبيت و تعامل مستمر و دوطرفه برشمرد و افزود: اين ارتباط از طریق سایت، سامانه پیامکی و ایجاد اتاق خادم کوچولو برای ارتباط با نوجوانی که به سن تکلیف رسیده است، صورت مي‌گيرد.

وي خاطرنشان كرد: با توجه به اینکه علمای علوم اجتماعی و روانشناسی نسبت به پوشش و آراستگی ظاهری تأکید دارند لذا براي فردي كه به جشن تكليف مي‌رسد نيز بايد نسبت به پوشش وي دقت كرد که داراي زيبايي، هزينه كم همراه با رعايت مسائل حجاب و عفاف بوده و جذابيت لازم را نيز دارا باشد و اين‌ها همگي حداقل‌هایی است که باید رعایت شود.

حجت‌الاسلام اسماعيل‌پور با يادآوري اينكه در اين آستان مقدس نسبت به اين مسائل توجه ويژه‌اي مي‌شود، افزود: زیرا از روز جشن تکلیف به بعد نيز باید رعایت شود و در اين راستا نيز مدل‌هایی ارائه می‌شود ضمن اينكه برنامه‌ريزي‌هاي خاصي نيز ويژه مدارس محروم انديشيده شده است.
رئيس حوزه توليت آستان شاهچراغ(ع) تأكيد كرد: آموزش‌های دینی باید در قالب بازی‌ها جذاب باشد كه در اين راستا محتواهاي جشن‌هاي تكليف نيز در این قالب ارائه می‌شود تا ضمن تخلیه حس، فرد با باورهای دینی آشنا شود لذا این نکته ما را بر آن داشت تا آموزش مربیان نيز به روز شود.

وي با اشاره به اينكه مربیان این مقطع سنی بیشتر از هر مربی دیگر نیازمند به روز شدن اطلاعات هستند، گفت: حرم مطهر براي مربيان دانش‌آموزان نيز دوره‌هاي آموزشي برگزار كرده و روش‌هاي آموزش و انتقال مفاهيم را با استفاده از كشوري در حوزه كودك و نوجوانان به آنان آموزش داده و مي‌دهد.

حجت‌الاسلام اسماعيل‌پور در ادامه به تشريحي از نحوه برگزاري جشن‌هاي تكليف دانش‌آموزان در حرم مطهر پرداخت و گفت: از ابتدا آيين جشن تكليف به اين شكل آغاز خواهد شد كه نوجوانان در ميان استقبال خدام وارد حرم مطهر شده و سرود جمهوري اسلامي به‌صورت دسته جمعي اجرا مي‌شود؛ در اين برنامه دو نفر مجري حضور دارند كه برنامه‌هاي خود را در قالب تئاتر و اجرا ارائه مي‌كنند.

رئيس حوزه توليت آستان شاهچراغ(ع) ادامه داد: در حين اجرا نيز يك گروه تئاتر ويژه مفاهيمي مانند عفاف و حيا و ساير مباحث تربيتي و آموزش‌هايي در قالب مصاحبه براي دانش‌آموزان اجرا مي‌كنند و در ادامه اقامه نماز شكر، تلاوت ميثاق‌نامه كه حاوي بايدها و نبايدهاي سني دانش‌آموزان است، توزيع كيك معنوي نوجوانان و در پايان عكس يادگاري در جوار بارگاه ملكوتي با حضور تمام دانش‌آموزان اجرا مي‌شود.

وي با بيان اينكه جشن‌هاي تكليف دانش‌آموزان در دو بخش دختران و پسران برگزار مي‌شود، گفت: جشن‌هاي تكليف هر كدام نيز داراي يك دوره 40 روزه هستند كه در طي اين مدت برنامه‌هاي مختلفي براي آنان اجرا مي‌شود بدين صورت كه ابتدا جشن‌هاي تكليف دختران با حضور 12 هزار نفر و بعد از آن جشن‌هاي تكليف پسران با حضور 12 هزار برگزار مي‌شود ضمن اينكه تمام اين دانش‌آموزان به همراه والدين و مربيان خود وارد شده و در جشن‌هاي تكليف شركت مي‌كند لذا مربيان آن‌ها نيز آموزش‌هاي خاص خود را مي‌بينند.

 حجت‌الاسلام اسماعيل‌پور با اشاره به اينكه 54  خادم به عنوان كادر برگزاركننده برنامه حضور دارند، گفت: 17 نفر از روانشناسان استان فارس نيز به عنوان  تيم متخصص اين برنامه را پشتيباني مي‌كنند ضمن اينكه مجريان برنامه 20 نفر از طلاب هستند كه اين كار و عمليات بزرگ فرهنگي جنوب كشور را اجرايي مي‌كنند.

رئيس حوزه توليت آستان مقدس شاهچراغ(ع) ابراز كرد: در طي دوره آموزشي 40 روزه ويژه دانش‌آموزان 66 برنامه در هر روز اجرا مي‌شود كه هر كدام از اين‌ها بيش از 2 ساعت به طول خواهد انجاميد البته بازديد از موزه و زيارت‌هاي دسته جمعي نيز از برنامه‌هاي حاشيه‌اي اين دوره‌هاست.

وي از برپايي نمايشگاهي با 12 غرفه ويژه دانش‌آموزان مكلف در اين حرم مطهر خبر داد و گفت: هر كدام از اين غرفه‌ها مانند اتاق‌هايي با دكورهاي جذاب و حضور مربيان و راويان توانمند است كه هر كدام از آنان نيز داراي موضوع‌هاي مختلفي چون احكام اسلامي، توحيد، مهدويت و دوست‌يابي كه يكي از موضوع‌هاي اين مقطع سني است و مباحث مختلف اجتماعي و ديني هستند.

حجت‌الاسلام اسماعيل‌پور خاطرنشان كرد: نمادهايي در هر كدام از اين غرفه‌ها وجود دارد و راوي با بيان اين نمادها يك اثر ماندگار در ذهن دانش‌آموز به يادگار مي‌گذارد كه تثبيت شود و در مراحل مختلف اين را ببيند و در واقع اين نمايشگاه، يك نمايشگاه محتوايي است.

رئيس حوزه توليت آستان شاهچراغ(ع) عنوان كرد: يكي از غرفه‌هاي اين نمايشگاه به آموزش‌هاي مذهبي و رفع شهبات ديني و اعتقادي اختصاص دارد تا بتواند ذهن نوجوان را فعال كرده و به تكاپو اندازد ضمن اينكه مباحث تقليد و ولايت فقيه نيز در موضوعات مختلف اين نمايشگاه گنجانده شده است تا بتوانيم دانش‌آموز را علاوه بر بلوغ جسمي به بلوغ سياسي نيز برسانيم.

وي با بيان اينكه در اين نمايشگاه بسته‌هاي فرهنگي با 20 موضوع به دانش‌آموزان ارائه مي‌شود، افزود: در اين بسته‌ها موضوعات مهم مربوط به نوجوان آورده شده است كه بخشي از آنان مربوط به والدين و بخشي ديگر مربوط به نوجوان است.

حجت‌الاسلام اسماعيل‌پور با تأكيد بر اينكه يكي از مهم‌ترين كارهاي ما اين است كه نقش خانواده و تكليف را در جشن تكليف لحاظ كرديم، افزود: همچنين تخصصي بودن رفتار مربيان را نيز در اين جشن‌ها لحاظ كرديم لذا آيين تكليف‌هايي كه توسط گروه كبوترانه در حرم مطهر برگزار مي‌شود يك آيين صد در صد تخصصي همراه با استانداردهاي علمي است.

رئيس حوزه توليت آستان شاهچراغ(ع) خاطرنشان كرد: در پايان مراسم نيز نظرسنجي از سه گروه دانش‌آموزان، مربيان و خانواده‌ها انجام مي‌شود تا ما را در اجراي فازهاي بعدي اين جشن‌ها كمك كنند زيرا اين اقدامات قطعاً نياز به آسيب‌شناسي و نظرسنجي دارد.

وي با اشاره به تيم گروه كبوترانه حرم مطهر ابراز كرد: اين تيم متشكل از متخصص‌ترين كارشناسان در حوزه‌هاي مختلف مانند سرود،  تئاتر، آموزش احكام و غيره با رويكرد ديني در استان فارس ايجاد شده است كه بعد از عمليات 40 روزه ويژه خواهران و برادران، اين تيم را جهت برگزاري جشن‌هاي تكليف به استان‌هاي همجوار اعزام مي‌كنيم.

حجت‌الاسلام اسماعيل‌پور اضافه كرد:  براي برگزاري چنين جشن‌هاي تكليفي از بوشهر، بندرعباس و بندر گناوه درخواست‌هايي داشتيم كه تيم كبوترانه را به عنوان سفيران حضرت شاهچراغ(ع) جهت برگزاري جشن‌هاي تكليف تخصصي به اين شهرها اعزام خواهيم كرد.

رئيس حوزه توليت آستان مقدس شاهچراغ(ع) خاطرنشان كرد: شروع اين طرح از 4 بهمن ماه امسال ويژه دانش‌آموزان دختر بوده است كه تا تاريخ 12 اسفند ماه سال جاري ادامه خواهد داشت و شروع دوره‌هاي پسران نيز از اول ارديبهشت ماه سال آينده خواهد بود.

وي گفت: بنا داريم تا جشن تكليف‌ها و گروه كبوتران را به عنوان يك مدل در صدا و سيما و رسانه‌ها انعكاس دهيم تا بتوانيم اين آيين‌ها را به عنوان يكي از برنامه‌هاي ثابت ويژه كودك و و نوجوانان در حرم مطهر داشته باشيم كه در اين راستا نيز با صدا و سيما قراردادي بسته شده است.

حجت‌الاسلام اسماعيل‌پور در بخش ديگري از سخنان خود از برپايي محفل انس با قرآن در اين آستان مقدس با حضور قاريان بين‌المللي خبر داد و گفت: اين محفل با حضور مشتاقان به كلام وحي و با نواي دلنشين قاريان بين‌المللي مانند محمدرضا پورزرگري و سيد طه حسيني در روز چهارشنبه، 15 بهمن بعد از نماز مغرب در حرم با اجراي تواشيح گروه طه و پخش زنده از راديو قرآن برگزار مي‌شود كه در حين آن نيز برنامه ترتيل‌خواني و مسابقات مختلفي ويژه حفاظ قران انجام خواهد شد
نظرات بینندگان