کد خبر: ۶۶۶۳۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۳
گزارش شیرازه از گرانی میوه؛

قیمت‌های نوبرانه میوه‌های زمستانه/ مسؤولان فقط تماشا می‌کنند

فروشنده را مخاطب قرار می‌دهی و قیمت را جویا می‌شوی، با لحنی خاص و نگاهی معنادار کاغذ قیمتش را نشان می‌دهد با بیان اینکه قیمت دارد، تابلوی قیمت را نشان می‌دهد: "موز سومالی، 6900 تومان".
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، بسیار جلوه‌گری می‌کند و با نظم و ترتیب یک‌جا نشسته؛ رنگ‌های متضاد و چینش آنها نیز جذابیتی دو چندان به دکور داده است، دکوری که نه در داخل مغازه، بلکه بخشی از پیاده‌رو را اشغال کرده است و هر بیننده‌ای خواه توانگر و یا مستضعف را مجذوب می‌کند؛ چه اینکه از نیازهای روزانه و لازمه زندگی سالم باشد.

فروشنده گرم گفتگو با دیگر رفیقش است، دو سه تایی مشتری در داخل مغازه‌اند و یک مشتری خانم نیز در بیرون از مغازه و مشغول جدا کردن؛ قیمت‌ها را برانداز می‌کنی، باورت نمی‌شود که این قیمت‌ها را چند سال گذشته تنها بر صفحه جعبه جادویی و در بازار پایتخت مشاهده می‌کردی.

فروشنده را مخاطب قرار می‌دهی و قیمت را جویا می‌شوی، با لحنی خاص و نگاهی معنادار کاغذ قیمتش را نشان می‌دهد با بیان اینکه قیمت دارد، تابلوی قیمت را نشان می‌دهد: "موز سومالی، 6900 تومان".

قیمت‌های نوبرانه میوه‌های زمستانه/ مسؤولان فقط تماشا می‌کنند

لیمو شیرین، شش هزار و 500؛ توت فرنگی، 15 هزار تومان؛ پرتقال توسرخ پنج هزار و 700 تومان؛ لیمو شیرین، پنج هزار و 100 تومان؛ پرتقال تامسون، چهار هزار و 500؛ کیوی، چهارهزار و 200 تومان؛ پرتقال نافی، شش هزار و 200 و ...

این حکایت عجیب و غریبی نیست اینکه موز یک هزار و 500 تومانی سال گذشته به فوریت حدود یک سال به شش هزار و 900 تومان برسد، یا پرتقال 400 تومانی دو، سه سال پیش به شش هزار و 200 تومان برسد و یا ...، چرا که همه عادت کرده‌اند به این شیب ملایم! دیگر اقلام هم دست کمی از میوه لوکس سال‌های دور و کالای رایج سبد جاری مصرفی میوه خانوار در جامعه را ندارند.

این بار از سر کوچه چه کسی خرید کنیم؟!

قیمت سیب زمینی، خیار سبز، گوجه‌فرنگی (احتمالا باید طلای سرخ نامیدش)، سیب درختی قرمز، لیمو شیرین، پرتقال توسرخ، توت‌فرنگی را هم که می‌نگری می‌مانی که این بار باید از سر کوچه چه کسی باید خرید کنی!

آنچه داغ را تازه می‌کند، دور نبودن راه و نزدیک بودنش است؛ نزدیکی به به مکانی که واحدهای متخلف را پلمپ می‌کند؛ اما فرض محال که دور بود، نظارت بر بازار چه می‌شود؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس: نرخ پرتقال و سیب در بازار مناسب است

محمدمهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس که به منظور تشریح فعالیت‌های مربوط به ذخیره سازی مواد غذایی شب عید در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، می‌گوید: هیچگونه مشکلی در خصوص مرکبات، مرغ و گوشت در استان فارس نداریم زیرا تولیدات استان بیش از میزان مصرف است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر ۱۲۰ هزار تن انواع مرکبات در سردخانه ها ذخیره سازی شده که ۸۰ هزار تن از این مرکبات پرتغال و ۵۰ هزار تن نیز روی درخت قرار دارد.

قاسمی با اشاره به وضعیت نرخ پرتقال و سیب در بازار شیراز، می‌گوید: ذخیره سازی امروز ما هیچگونه ارتباطی با نرخ و گران شدن میوه در بازار ندارد و از طرفی باید توجه داشت که نرخ پرتقال و سیب در بازار مناسب است.

قیمت‌های نوبرانه میوه‌های زمستانه/ مسؤولان فقط تماشا می‌کنند

وی ادامه داد: نرخ پرتقال در بازار متناسب با نوع و اندازه مشخص شده که امروز هم شرایط و نرخ در بازار شیراز مناسب است.

این تحلیل قاسمی از بازار میوه و مناسب بودن قیمت سه هزار و 700 تومان قیمتی مناسب برای میوه پرتقال است در حالی صورت می‌گیرد که هیچ‌گونه افزایشی در دستمزدها اتفاق نیفتاده و حتی پرداخت مزایای غیرحقوقی کارکنان تابع قانون کار جای تردید است.

آنچه مهم‌تر از واقعیت قیمت مناسب میوه و برای نمونه پرتقال است، نظارت بر قیمت‌های بازار است که از سوی صنعت، معدن و تجارت باید صورت گیرد که در این زمینه به اعتقاد قاسمی قیمت حدود سه هزار و ۵۰۰ تا ۷۰۰ پرتقال در بازار شیراز مناسب است و بالا بودن نرخ از این مقدار ضرورت ورود بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت را طلب می‌کند.

واژه ای به نام بی خیالی!

اما تنفس در اتسمفر بازار به‌ویژه بازار میوه بیانگر واقعیتی است به‌نام بی‌خیالی از سوی دستگاه‌های مسئول برای نظارت و تنظیم قیمت که گواه این مطلب را می‌توان در رجوع شهروندان به بازرا غیررسمی و از جمله فروشگاه‌های سیار میوه در سطح شهر یا همان وانت میوه‌ای‌ها می‌باشد.

البته این ادعا چندان جای تعجب ندارد چرا که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و مسئول تنظیم بازار استان فارس همه مشکلات را منوط به رفع تحریم‌ها می‌داند و در نشست چندی پیش که با خبرنگاران رسانه‌ها داشت، می‌گوید: مشكلات تحريم مختص يك حوزه نيست، ورود تكنولوژي، تجهيزات، علم، مسائل بانكي و ... همه در اين بحث قرار دارد.

ادعایی که بارها از سوی مقام معظم رهبری و حتی به‌صراحت نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز دست رد بر سینه این برنامه زده‌اند.

آیت‌الله ایمانی در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با تأکید بر اینکه نباید سرنوشت کشور را به مذاکرات گره زد، می‌گوید: طبیعی است که تحریم مشکلاتی داشته و خواهد داشت اما آنچنان نیست که ما راه برون رفت از مشکلات نداشته باشیم.

وی می‌افزاید: خوب است به سخنان رهبری برگردیم دولت مردان ما همه به عنوان کسانی که دیدگاه یک کارشناس زبده را مورد نظر قرار می دهند مسائل و مطالب را مورد توجه خودشان قرار بدهند تا از این مقطع کنونی فاصله بگیریم و جامعه اسلامی ما به سمت و سوی کمال و نجات از گرفتاری ها گام های بلند و ارزشمندی را بردارد .

به هر حال آنچه در این برهه مهم می‌نماید، توجه هر چه بیشتر به مردم است که اگر به لحاظ کسب درآمد در مضیقه قرار دارند، با کنترل بازار و جلوگیری از سوء استفاده‌ها از تشدید فشار بر مردم کاسته شود.

هر روز نوروز نیست

به‌صورت مشخص، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و نیز دستگاه نظارتی چون تعزیرات حکومتی باید عزم خود را در مقابله افراد و مجموعه‌های متخلف جزم کنند تا بتوانند بخشی از فشار مردم را بکاهند؛ چرا که همه ایام در آغازین روزهای سال و ماه فروردین قرار ندارد و اگر قرار بر اینست که هر روز، نوروز باشد بخشی از این بهروزی به افزایش رضایتمندی شهروندان بازمی‌گردد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۱ اسفند ۱۳۹۳
0
طلای سرخ این روزها قیمتش هرکیلو 600تومنه
شیرازه فقط کارت شده گیر بیخود به دولت
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۱ اسفند ۱۳۹۳
0
عرضه وتقاضا قیمت را تعیین می کند نها یتا اگر احتکاری صورت گرفت دولت باید اجازه ورود میوه بدهد تا محتکران مجبور به ارایه میوه به بازار شوند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۱ اسفند ۱۳۹۳
0
خدا به داد قشر ضعیف برسه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۱ اسفند ۱۳۹۳
0
اکثر این میوه های از جهرم میان شیراز.
پس چرا اینقد گرونه