کد خبر: ۶۶۹۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۳
مسجد جامع کارزین چه وضعی دارد؟

تصاویر: اثر تاریخی یا تخـــته سیاه بچه ها!

اثر تاریخی مسجد جامع کارزین در سال که در سال 87 به ثبت ملی رسید در طول سالها تخریب شده و در سال 88 به همت اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس مورد بازسازی قرار گرفت.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از پرگون مسجد جامع تاریخی کارزين قدیمی ترین مسجد شهرستان قیروکارزین است که از دوره قاجاريه در این شهرستان باقی مانده است.

در سال 1351 زلزله اي بزرگ در شهرستان قیروکارزین رخ داد که اغلب بناهاي تاریخی این شهرستان تخريب شد و از جمله مهمترین بناهای تاریخی باقی مانده می توان به این مسجد اشاره کرد.


اين اثر در موقعيت جغرافيايي 058 26 28 عرض جغرافيايي و 326 07 53 طول جغرافيايي و در ارتفاع 694 متر از سطح دريا واقع شده است. شبستان این مسجد با معماری دوره قاجار با16 ستون، 12 طاق نما و با استفاده از مصالح بومي سنگ، ملات گچ و شيره آهک ساخته شده است.

اثر تاریخی مسجد جامع کارزین در سال که در سال 87 به ثبت ملی رسید در طول سالها تخریب شده و در سال 88 به همت اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس مورد بازسازی قرار گرفت. اما پس از بازسازی و مرمت این بنا کار نظارت بر این بنای تاریخی و معرفی به عنوان یک اثر تاریخی برای جذب گردشگر در شهرستان قیروکارزین به فراموشی سپرده شد و کار به جایی رسید که عده ای از اهالی محلی از حیاط این بنای ثبت شده تاریخی، مذهبی برای خرمن کنجد استفاده کردند و با انتشار تصاویر آن در پرگون مسئولین اقدام لازم را برای جمع آوری آن انجام دادند.

حال باردیگر در آستانه نوروز و زمانی که نقاط مختلف کشور اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشگری خود را برای میزبانی از میهمانان نوروزی آماده سازی می کنند میبینیم که این مکان تاریخی، مذهبی در پی عدم نظارت ظاهری بسیار نامناسب و نازیبا به خود گرفته است.

ستون های این مسجد تاریخی که در سال 88 سفید کاری شده بود، اکنون شاهد آن هستیم که در پی عدم نظارت به محلی برای نوشتن یادگاری توسط نوجوانان تبدیل شده و ظاهر مسجد را بسیار نازیبا کرده است.

با اوصاف بیان شدن و دیدن این تصاویر امیدواریم مسئولان شهرستان فکری برای نظارت بیشتر بر این مکان تاریخی داشته باشند تا هم از تخریب بیشتر آن جلوگیری شود و هم از ظرفیت تاریخی آن برای جذب گردشگر بتوان استفاده کرد.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد رضا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۳
0
میراث فرهنگی؟ مگه قیروکارزین هم داره.