کد خبر: ۶۹۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴

جدایی فرگ و آبشور و بازگشت آن به داراب + سند

مهم ترین قسمت های جداشده از داراب طی سالیان اخیر جدایی منطقه ی کوهستانی گیس و الحاق آن به استان هرمزگان بود و نیز جدایی تلخناک رودبال داراب و الحاق آن به استهبان که البته مسئولین دلسوز شهرستان و گروه ها و سازمان های مردم نهاد در تلاش برای اصلاح خط مرزی هستند.
به گزارش شیرازه به نقل از داراب آنلاین، داراب شهری پهناور با اقلیم ها و فرهنگ های گوناگون و متنوع است . مناطق سردسیر و گرمسیر، کوهستان و دشت با مردمانی همچون جغرافیایش متنوع. از فارس ، ترک، لر و عرب همچون ایرانی کوچک است . این گوناگونی و زیبایی در تاریخ داراب به جای این که از زیبایی آن استفاده شود در گذشته ها باعث اختلاف و جدایی می شد و شاید یکی از دلایل عقب ماندگی آن نسبت به شهرهای همجوار همین جدایی ها بوده است.

البته عدم وجود رسانه های محلی و نیز کمبود سطح سواد عمومی در گذشته این اختلافات را بیشتر می کرد مسئولین نیز به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار، ناآشنایی مسئولین و  پراکندگی جغرافیایی، نمی توانستند خدمات رسانی مناسبی داشته باشند و این شرایط فرصت مناسبی را برای همسایگان داراب ایجاد می کرد که به قسمت های مختلف داراب دست اندازی کنند و هر زمان قسمتی از داراب جدا و به شهرهای همسایه اضافه شود. به طوری که اگر نقشه ی داراب را از سالیان دور تا امروز روبروی خود قرار دهیم، هیچ شباهتی با امروز آن ندارد.

مهم ترین قسمت های جداشده از داراب طی سالیان اخیر جدایی منطقه ی کوهستانی گیس و الحاق آن به استان هرمزگان بود و نیز جدایی تلخناک رودبال داراب و الحاق آن به استهبان که البته مسئولین دلسوز شهرستان و گروه ها و سازمان های مردم نهاد در تلاش برای اصلاح خط مرزی هستند . جدایی های دیگری هم بوده است که ذکر هر کدام سخن را به درازا می کشاند .

جدایی بخش فرگ از داراب و الحاق آن به استان هرمزگان

در گذشته های دور نیز هر از چندگاهی تغییراتی در تقسیمات سیاسی شهرستان اتفاق می افتاد. یکی از مهم ترین این جدایی ها _ که البته با پی گیری مردم و بزرگان محلی به شهرستان بازگشته است _ جدایی بخش فرگ از داراب و الحاق آن به استان هرمزگان و شهرستان بندرعباس بوده است. درست نمی دانیم چرا فرگ از داراب جدا شده بود، اما متن تلگراف و درخواست مردم برای بازگشت آن به داراب و تایید استانداری وقت، که دقیقاً مربوط به شصت سال پیش می باشد، در مرکز اسناد تهران موجود است.

خوشبختانه این امر تحقق یافت و امروزه فرگ جزء جدایی ناپذیر داراب شده است. شاید این مورد تنها مورد استثنایی موفقیت باشد. و البته تنها مورد پی گیری شده در تاریخ داراب بوده است _  به استثنای مسئله ی رودبال داراب که پی گیری ها در زمان ما توسط مسئولین و مردم به شدت ادامه دارد _ انتشار این سند برای علاقه مندان به داراب خالی از لطف نیست.

توضیح این که این تلگراف علاوه بر وزیر کشور به آقای عرب شیبانی نماینده تهران در مجلس، مرتضی خان حکمت، نماینده شیراز در مجلس و سرلشکر همت استاندار فارس ارسال شده و به امضای یازده نفر رسیده است که عبارتند از:

1-امیر بهارلو 2- ابراهیم بهارلو 3- غلامحسین بهارلو 4- آقابابا شجاعی 5- بهزار بهارلو 6- ابوطالب کریمی 7- حسین سوخکیان 8- محمدباقر اخوان 9- کسرایی 10- کرامت الله کسرایی 11- فضل الله زارعی

استانداری فارس نیز با ارسال نامه ای به تاریخ 8/ 5/ 1334 به وزارت کشور صحت استدلال این آقایان را تایید نمود. متن نامه ی استانداری فارس چنین است: 

« وزارت کشور

       با توجه به درخواست تلگرافی مورخ 25/ 4/ 34 آقایان امیر ، ابراهیم ، غلامحسین بهارلو و چند نفر دیگر از داراب ، موضوع انتزاع بلوک فرگ و آبرودشور از داراب و ضمیمه شدن به حوضه بندرعباس به استحضار می رساند اظهارات شاکیان از نقطه نظر مراسلات و روابط بازرگانی و اختصاصی و غیره صحیح بوده و در شکایت خود ذی حق می باشند مقتضی است مقرر فرمایند از تصمیماتی که در این باب اتخاذ می گردد استانداری را مستحضر سازند .

 

استانداری استان هفتم

سرلشکر همت »

متن تلگراف به وزارت کشور نیز چنین است:

« جناب آقای وزیر محترم کشور

محترماً معروض می دارد بلوک فرگ و آبرودشور که در ازمنه قدیم تا حال از توابعات داراب فارس بوده و از لحاظ مسافت تا داراب 15 فرسنگ و تا بندرعباس پنجاه فرسنگ است، اخیراً معلوم نیست روی چه اصلی از داراب منتزع و ضمیمه بندرعباس نموده اند و روی همین اصل غیر اصولی به قدری زحمت و فشار به رعایا و مالکین وارد گردیده که حدی بر آن متصور نیست. زیرا برای کوچکترین کاری که یک نفر زارع بیچاره که لزوم می شود به دادگاه یا سایر دوائر مراجعه نمایند با این بعد مسافت و عدم جاده و هوای سوزان بندرعباس و عدم شناسایی مردم با یکدیگر، از زندگانی باز و باعث عدم پیشرفت کارهای زراعتی و عمرانی و صدها بدبختی دیگر برای رعایا و مالکین فراهم گردیده در صورتی که مسافت محل های مذکور تا داراب 15 فرسنگ و وجود جاده و شناسایی مردم با یکدیگر و اهلیت و روابط اقتصادی و تجارتی عموماً با داراب می باشد. با عرض مراتب بالا استدعای بذل توجه و ضمیمه مجدد محل مزبور به داراب می نماییم. »

 

نظرات بینندگان