کد خبر: ۷۰۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۷ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۴

آیت الله ایمانی: همایش های فصلی«همدلی و همزبانی دولت و ملت» برگزار شود

آیت‌الله ایمانی در شورای فرهنگی عمومی فارس گفت: با توجه به برخي از مسائل و حاشيه‌هايي كه در استان ديده مي‌شود باید همايش «همدلی و همزبانی دولت و ملت» را در سال جاری حداقل هر فصلي يك بار داشته باشيم.

به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، آیت‌الله ایمانی در هشتاد و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان ضمن تبريك فرا رسيدن نيمه شعبان و عرض تسلیت سالگرد ارتحال امام(ره) و تبریک سالروز آغاز فعاليت و مديريت حضرت آيت‌الله‌العظمي خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب به بیان نکاتی پیرامون ایام ماه رمضان پرداخت.

وی بر لزوم حفظ ظاهری ماه رمضان و تکریم شعائر مذهبي در این ماه رمضان و همچنین نگاه داشتن ظاهر جامعه از آسيب‌ها و انحرافات تأکید کرد و آن را يك وظيفه و مسئوليت عمومي و همگاني دانستند که همگان بايد در اين راستا تلاش لازم را داشته باشند.

آیت‌الله ایمانی ادامه داد: باید در این راستا امكانات لازم را فراهم كنيم ضمن اینکه از کسانی که سال گذشته برنامه‌ريزي برای این ماه كردند، امسال نیز تقاضا مي‌كنيم تا برنامه‌هاي خود را جامع‌تر، كامل‌تر و فراگيرتر اجرا کنند.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه باید جلسات مداومی از هم‌اکنون راه‌اندازی شود تا شاهد هنجارشكني در ظاهر جامعه در ماه رمضان نباشيم، گفت: با توجه به اينكه شيراز جزو كلان شهرهاست و رفت‌و‌آمدهاي فراواني در آن است، خواه ناخواه مسائل مختلفي بر اساس نياز و ساير انگيزه‌ها ايجاد مي‌شود لذا باید كوشش كنيم تا اين‌ها را به حداقل ممكن برسانيم و زيرساخت‌هاي لازم براي رسيدن به چنين وضعيتي فراهم كنيم.

نماینده ولی فقیه در فارس در ادامه به برگزاری همایش «همدلی و همزبانی دولت و ملت» که در اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی برنامه‌ریزی شده است،‌ اشاره کرد و افزود: با توجه به برخي از مسائل و حاشيه‌هايي كه در استان ديده مي‌شود باید چنین همايشی را در سال جاری حداقل هر فصلي يك بار داشته باشيم و با يك موضوع خاص و فراخواني دانشمندان و نخبگان و ارزشمندان جامعه كه بيايند نظرات علمي خود را ارائه دهند، برگزار کنیم.

آیت‌الله ایمانی خاطرنشان کرد: می‌توانیم يك مراسم ساده و كم هزينه برای این همایش برگزار کنیم و عده‌اي از بزرگان هم قبلاً با آمادگی حضور یابند و راه‌ حل‌ها را در موضوع خاصي اعم از مسائل عمراني، سياسي، فرهنگي و غیره استان انتخاب کنند زیرا یک بار برگزاری چنین همایش کم است و نياز داريم این مسئله به عنوان يك گفتمان و فرهنگ در جامعه مطرح شود و تكرار آن تلقين است و تلقين هم تأثير دارد.

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در ادامه به فعالیت‌های قرآنی استان اشاره کرد و گفت: یکی از فعالیت‌های قرآنی که باید در ماه رمضان بدان اهتمام ورزیم، همخوانی قرآن کریم در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) است و باید نیروهایی که در تمام عرصه‌ها در اختیار ماست را جهت حضور در این مراسم معنوی دعوت کنیم و نداشتن وقت و گرفتاری را بهانه‌ای جهت عدم حضور در جلسات قرآن و اهل بیت(ع) قرار ندهیم.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه جمع‌خوانی و ختم قرآن کریم قطعاً در جامعه اثرگذار خواهد بود، تأکید کرد: ما غیر از برنامه‌ریزی‌های ظاهری باید بار معنوی خود را از طریق قرآن ببندیم و کوشش کنیم جمع‌خوانی عظیم و ارزشمندی در حرم مطهر برگزار کنیم تا انعکاس خوبی برای شیراز و فارس داشته باشد.

امام جمعه شیراز همچنین به برگزاری جشنواره سراسری قرآن و هنر با عنوان «شهود قدسی» از سوی جهاد دانشگاهی فارس اشاره کرد و گفت: جشنواره مذکور کار خوبی در عرصه دانشجو و حضور آنان و همچنین ارتباط آن‌ها با قرآن کریم است تا در حوزه هنر قرآنی نیز گامی در دانشگاه‌ها برداشته باشد آن هم در حد استان فارس که می‌تواند استعدادهای خود را نشان دهد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس با اشاره به برگزاری سی و سومین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان سراسر کشور در شیراز گفت: آموزش و پرورش فارس در برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف که در سال 92 در شیراز برگزار شد،‌ سنگ تمام گذاشت و با تمام قوا وارد میدان شد و همراهی کرد لذا به معنای واقعی کلمه تقاضا دارم تا نهادها، سازمان‌ها و مجموعه‌های مختلف جهت برگزاری این مسابقات با آموزش و پرورش همکاری و همراهی لازم را داشته باشند تا این کار به شکل خوب و ارزشمندی برگزار شود.

آیت الله ایمانی همچنین بر لزوم هماهنگ شدن دستگاه‌های مختلف در اجرای برنامه‌های قرآنی با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد و گفت: شأن این اداره کل و وظیفه آن همین است و همه باید در عرصه قرآن و فعالیت‌های مختلف دینی و مذهبی همراهی و همکاری لازم را با این اداره‌کل داشته باشند زیرا مسئولیت آن‌ها هماهنگ‌سازی این قضایاست تا کارها عمیق‌تر و حساب‌شده‌تر اجرا شود.

امام جمعه شیراز با ابراز امیدواری از اینکه نمایشگاه قرآن و عترتی که در ماه رمضان به همت ارشاد فارس برگزار می‌شود، به بهترین شکل دنبال و پیگیری شود، گفت: از آموزش و پرورش تشكر مي‌كنيم كه اين مسئوليت را عهده‌دار شده است و بعد از 33 سال شاهد برگزاري مسابقات قرآن دانش‌آموزان سراسر کشور در استان فارس هستیم واز تمام دست‌اندركاران می‌خواهیم تا هرقدر که می‌توانند در این مسئله همکاری لازم را داشته باشند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای برنامه مسجدمحوری در ایام رمضان سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته در ظهرهای ایام ماه رمضان در مساجد حاشیه شهر و مناطق محروم می‌رفتیم و با آنان گفت‌وگو کرده و پای درد دل آن‌ها می‌نشستیم که برخی از مسئولان نیز همین اقدام را انجام می‌دادند امسال هم مایل هستیم تا این کار با برنامه‌ریزی مناسب صورت گیرد.

آیت‌الله ایمانی با اشاره به جایگاه نخست استان فارس در بحث سرمایه اجتماعی در کشور عنوان کرد: سرمايه اجتماعي مردم فارس دقیقاً به پيوند مردم با مسئولان باز می‌گردد يعني جايي كه مردم در كنار مسئولان و بالعكس بودند و با هم راز و نياز داشتند ما شاخص‌هاي قابل ملاحظه‌اي داشتیم لذا این مسئله را هرچه بیشتر بتوانیم گسترش دهیم بسیار خوب است و ماه رمضان نیز فضای مناسبی برای این مسئله است.

نظرات بینندگان