کد خبر: ۷۰۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
شیرازه گزارش می دهد:

ناامیدی تاکسی داران شیرازی از تدبیر دولت/ آیا تاکسی ها یارانه سوخت می گیرند؟!

آنها حذف سهمیه بنزین را نوعی بی انصافی می دانند، چرا با این کار فلسفه وجودی خودروهای عمومی زیر سوال می رود. آنها باید خدمات یارانه ای بدهند اما یارانه ای نگیرند!
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، آیا تاکنون ستم ناحقی به شما روا شده است؟ آیا شده که بغض گلویتان را بفشارد اما نتوانید کاری کنید؟ آیا شده حس کنید بی پناه شده اید؟ آخرین امید های شما ناامید شده؟! امیدواریم که همه چیز بر وفق مراد شما باشد. اما من چه دعا کنم یا نکنم هستند بسیاری که در کوران زندگی شخصی و مسایل شغلی خود با دست اندازهای کوچک و بزرگ روبرو می شوند. گاهی نمی توان هیچ نسخه ای جز تحمل و صبر و دعا برای عبور از چنین پیشامدهایی پیدا کرد.

رانندگان تاکسیرانی یکی از سخت ترین مشاغل کشورمان را دارند. از خروس خوان تا نیمه شب، خدمت به خلق الله، زیر آفتاب سوزان یا سوز سرمای زمستان. آن ها با کمترین حمایت، بیشترین نقش را در حمل و نقل و جابجایی مسافر دارند. اگر از اندک تاکسی هایی که گزینشی و دربستی مسافر سوار می کنند، بگذریم، فقط در شهر شیراز حدود 12000تاکسی، صادقانه با مسافرکشی امرار و معاش می کنند.

آن ها علاوه بر امتیاز تاکسی، مقداری هم مالیات می دهند، اما از سوی تاکسیرانی حمایت خاصی از آنها صورت نمی گیرد. آن ها از بی توجهی تاکسیرانی، قرار نگرفتن در لیست مشاغل زیان آور، مسافرکش های شخصی و مشکلات بیمه ای همیشه گلایه مند بودند اما دلخوش 300 لیتر بنزینی بودند که دولت به قیمت یارانه ای 700 تومان به آن ها می دهد.

اما آخرین امیدهای تاکسی ها هم بخاطر بی تدبیری، ناامید شد. دولت در اقدامی ضربتی بالاخره پس از گذشت 35 سال بنزین را از بند قیمت آزاد کرد. بنزین لیتری 1000 تومان، خودروی شخصی و عمومی هم ندارد. این یعنی مسافرکش های شخصی باک خود را با بنزین 1000 تومانی پر کنند تاکسی ها همچنین! یعنی سهمیه 300 لیتری بنزین تاکسی ها فدای تامین یارانه «مرفه هان بنزسوار» شد.

راننده های تاکسی هم به طور خودجوش کرایه 400 تومانی را به 500 تبدیل کردند تا شاید اندکی جبران مافات بشود. آنها تک نرخی کردن بنزین و حذف سهمیه بنزین را نوعی بی انصافی می دانند، چرا با این کار فلسفه وجودی خودروهای عمومی زیر سوال می رود. آنها باید خدمات یارانه ای بدهند اما یارانه ای نگیرند!

عرب عضو شورای شهر شیراز با انتقاد از حذف سهمیه سوخت خودروهای عمومی، برای جبران هزینه های تحمیل شده به تاکسی ها گفت: شهرداری طرحی بیاورد که با اجرای آن، یارانه‌ای به تاکسی‌ها اختصاص داده شود یا خطوط ویژه با مبدأ و مقصد برای آن‌ها تعریف شود تا این تاکسی‌ها را که خدمتگزاران شهر هستند بتوانند با خیال آسوده به خدمت بپردازند و شرایطی ایجاد نشود که تاکسی‌داران با قیمتی پایین اقدام به فروش تاکسی خود کنند.

این در حالی است که به گفته رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت از ابتدای تیرماه یارانه نقدی برای بنزین خودروهای عمومی تعلق خواهد گرفت. حاج محمدرضا در 5 خردادماه اعلام کرد با مذاکراتی که از سوی اتحادیه های حمل و نقل عمومی صورت می گیرد، حتما یارانه ای به خودروهای عمومی تعلق می گیرد که ساز و کار آن مشخص خواهد شد.

باید منتظر ماند و دید آیا دولت به وعده خود عمل خواهد کرد یا تاکسی داران مجبورند با این شرایط سخت کنار بیایند.


نظرات بینندگان