کد خبر: ۷۱۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۰۸ تير ۱۳۹۴

اتوبوس‌ های فرسوده شیراز و کرایه‌ هایی که مدام گران می شود

اتوبوسهای شیراز اغلب سن بالایی دارند و مشکلات ناشی از کیفیت نامطلوب خدمات دهی آنها باعث شده که بسیاری از شهروندان عطای حمل و نقل عمومی را به لقایش ببخشند.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر، در حالیکه مسئولان شهری تاکید دارند یکی از راهکارهای برون رفت از معضل ترافیک در کلانشهر شیراز استفاده از حمل و نقل عمومی است اما وضعیت ناوگان حمل و نقل این شهر نمی توان از نظر کیفی و کمی جوابگوی تقاضای شهروندان باشد.

در حالیکه حمل و نقل ریلی در شهر شیراز همچنان ناقص و در یک فاز و مسیر کوتاه حداکثر ۱۲ کیلومتری خدمات رسانی می کند، ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی بار بخش عمده ای از سفرهای درون شهری را بر عهده دارند.

اما در این رهگذر ناوگان اتوبوسرانی شهر شیراز از لحاظ کیفیت و کمیت دچار مشکلات عدیده ای است که شهروندان را چندان خوشنود نمی کند.

توقفهای مکرر، آهستگی حرکت اتوبوسها، فرسودگی بیش از حد ناوگان و دهها مشکل دیگر شهروندان را برآن داشته تا عطای استفاده از ناوگان اتوبوسرانی را به لقای ببخشند و از خودروهای شخصی برای تردد استفاده کنند.

منوچهر مسعودی یکی از شهروندانی است که معمولا از اتوبوس برای تردد استفاده می کند، وی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اغلب اتوبوسها بسیار فرسوده و قدیمی هستند و مطابق با تکنولوژیهای روز نیستند.

وی گفت: حرکت اتوبوسها معمولا بسیار آهسته و با توقفهای مکرر در طول مسیر است، این مشکل را اگر در کنار کرایه هایی اتوبوس قرار دهیم که در سال گذشته افزایش پیدا کرد متوجه خواهیم شد که چندان تناسبی با هم ندارند.

اتوبوس

وی ادامه داد: مگر هر ساله بر کیفیت اتوبوسهای شهر افزوده می شود که به صورت مستمر کرایه ها افزایش می یابد و این موضوع برای شهروندان چندان خوشایند نیست.

در این راستا تلاشهای یک ماهه خبرنگار مهر برای گفتگو با مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شیراز بی نتیجه ماند.

شهرداری شیراز تعداد ۱۵۰ اتوبوس را از کشور چین خریداری کرده است

اما عضو کمیته رسیدگی به شکایات و درخواستهای مردمی شورای اسلامی شهر شیراز با اعلام اینکه استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی به عنوان یک وظیفه برای خودم می دانم به مهر گفت: امسال شهرداری شیراز تعداد ۱۵۰ اتوبوس را از کشور چین خریداری کرده تا ناوگان حمل ونقل شهری را نوسازی می کند.

محمدرضا هاجری با بیان اینکه کرایه اتوبوس در کلانشهر شیراز ۱۵ درصد افزایش یافته وهنوز از سوی فرمانداری شیراز تائید نهایی نشده، افزود: سعی داریم قیمت معقولی در افزایش کرایه های ناوگان حمل ونقل عمومی از سوی شورای اسلامی شهر مصوب کنیم تا مطلوب ترین خدمات حمل ونقل به شهروندان ارائه شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر اینکه تکریم ارباب رجوع و پیگیری مشکلات شهروندان از اولویت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نخست اعضای شورای اسلامی شهر شیراز است، تصریح کرد: چنانچه خواستار استفاده از ناوگان عمومی هستیم باید در ابتدا تمامی زیرساخت‌ها مهیا شود ودر نهایت شهروندان را در استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی تشویق کنیم.

افزایش نرخ کرایه اتوبوس هنوز در صحن شورا مصوب نشده است

عضو کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و بهداشت شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص افزایش قیمت کرایه های اتوبوس نیز در گفتگو به مهر گفت: افزایش نرخ کرایه اتوبوس هنوز در صحن شورا مصوب نشده واحتمال می رود این مبلغی که از مسافران دریافت می شود کاهش یابد.

غلامعلی ترابی بیان کرد: کرایه ای که هم اکنون از مسافران دریافت می شود، مصوبه سال گذشته شورای اسلامی شهر شیراز است و مصوبه ای که اعضای شورای شهر به تصویب رسانده اند با افزایش ۱۷ درصدی بوده که قرار است پس از تائید نظر فرماندار شیراز مبلغ پیشنهادی ابلاغ شود.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: امسال علاوه بر تعداد اتوبوس‌هایی که در گذشته از شرکت های چینی خریداری شده، مقرر شد تعداد ۲۸۰ دستگاه اتوبوس تولید داخل خریداری وناوگان اتوبوسرانی شیراز نوسازی شود.

ترابی با اعلام اینکه در حال حاضر  از طریق یک هزار دستگاه اتوبوس به شهروندان خدمات حمل ونقلی ارائه می شود، افزود: نیازمندی کلانشهر شیراز به ۲ هزار دستگاه اتوبوس است ودر حال حاضر از این تعداد دستگاه اتوبوس فعال، ۳۰۰ دستگاه فرسوده ونیاز به نوسازی دارد.

وی گفت: مشکلات در زمینه ارائه خدمات به شهروندان بسیار زیاد است واین وظیفه مسئولان مربوطه شهرداری است که برای ارائه خدمات مطلوب تر تدابیری بیاندیشند و به درخواست های مردم پاسخ دهند.

اتوبوسرانی

در این راستا عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در گفتگو با مهر گفت: در رابطه با افزایش کرایه ناوگان حمل ونقل عمومی هرساله از سوی اعضای شورا مبلغی قانونی مصوب و پس از دریافت تائید نظر فرماندار شیراز به معاونت های مربوطه  شهرداری ابلاغ می شود.

ابراهیم شعرا در رابطه با نرخ پیشنهادی اعضا برای افزایش کرایه اتوبوس شیراز افزود: برای امسال با توجه به تورم نرخ افزایش ۱۵ درصدی از سوی شورا مصوب شده و منتظر نظر فرماندار شیراز هستیم تا بتوانیم کرایه مصوب شده را ابلاغ کنیم.

وی با بیان اینکه با جدیت در حال پیگیری موضوع سامانه هوشمند کارت های شهروندی برای پرداخت کرایه حمل ونقل عمومی هستیم، افزود: با توسعه سيستم يکپارچه کارت شهروندی زمينه رشد و تعالی مديريت شهری و رفاه شهروندی برای تمام شهروندان فراهم می شود.

شعرا تصریح کرد: هم اکنون مشکلی که برای مسافران به وجود آمده، قیمت کرایه اتوبوس است که با پرداخت کارت یک مبلغ وبا پرداخت پول نقد مبلغی دیگر را می پردازند و این موضوع شهروندان را با مشکل مواجه کرده که در تلاش هستیم با  راه اندازی کارت شهروندی مشکلات را کاهش دهیم.
نظرات بینندگان