کد خبر: ۷۰۸۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۵ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۴

کدام شهرستان های فارس کمبود مسجد دارند؟/ توسعه حرم امامزادگان در دستور کار اوقاف

زائری گفت: بیشترین کمبودها مربوط به شهرک‌های اطرف شیراز و پس از آن شهرستان‌های ممسنی، رستم، کازرون و داراب هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، مصطفی زائری بعد از ظهر امروز در نشست خبری با بیان اینکه توسعه حرمین امامزادگان در بخش سخت افزار و نرم افزاری برای تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی در دستور کار اوقاف قرار دارد، گفت: بیش از هزار و 400 امامزاده در فارس مستقر هستند و در هیچ جای ایران به اندازه فارس امامزاده وجود ندارد این نشان می دهد مردم فارس پذیرای امامزادگان بوده اند.

وی با بیان اینکه سومین حرم اهل بیت(ع) دارای مصادیق مختلفی چون تعداد مساجد، امامزادگان، حسینیه‌ها،‌ دارالقرآن‌ها، حوزه‌های علمیه فعال و مصلاهای مناسب است، تصریح کرد: جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) مصادیق متعددی دارد و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که در اوقاف رقم می‌خورد بتوانیم گامی هرچند اندک در خصوص تحقق جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) داشته باشیم.

معاون اوقاف فارس با اشاره به وجود چهار هزار و 400 مسجد در فارس گفت: از این تعداد هزار و 500 باب در شهر و دو هزار و 900 باب مسجد در روستاها وجود دارد.

به گفته زائری بیشترین کمبود مسجد شهری در شیراز است که به ازای هر دو هزار و 400 نفر یک مسجد وجود دارد که بیشترین کمبودها به شهرک‌های اطرف شیراز و پس از آن شهرستان‌های ممسنی، رستم، کازرون و داراب هستند.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اوقاف و امور خیریه فارس با بیان اینکه به طور میانگین 116 خانواری یک مسجد و برای هر 530 نفر یک مسجد در فارس وجود دارد، افزود: در شهرها به ازای هر 431 خانوار و میانگین یک هزار و 800 نفر، یک مسجد وجود دارد.

زائری با اشاره به اینکه 700 نقطه در فارس بر اساس میانگین 225 نفر کمبود مسجد وجود دارد، گفت: سالانه 90 مسجد در فارس ساخته می شود که برخی از آنها در محله هایی ساخته می شود که نیاز به مسجد ندارد و این امر باعث شده تا تغییری در آمار وجود نداشته باشد از خیرین می خواهیم تا قبل از ساخت مسجد سری به طرح آمایش مساجد اوقاف بزنند.

زائری اضافه کرد: در لامرد در یک فاصله 12 کیلومتری 170 مسجد و حسینیه دارد که با طرح آمایش مساجد این فراوانی به درستی توزیع می شود.

معاون اوقاف و امور خیریه فارس با اشاره به اینکه ساز و کار قانونی ایجاد شود که جایی که مسجد دارد دیگر ساخته نشود، افزود: فعال کردن خیرین مسجد ساز یکی از خلا های موجود که کاملا جا نیفتاده است.

وی مساجد را مردمی عنوان کرد و افزود: بسیاری از مساجد ما هیئت امنایی نشده است.

زائری با اشاره به اینکه یک هزار و 850 حسینیه در فارس وجود دارد که 71 درصد آن در روستاها و 29 درصد نیز در شهرها هستند، افزود: برخی اوقات کمبودهای مساجد در حسینیه ها رفع می شود که شیراز، لامرد، آباده و استهبان بیشترین حسینیه را در فارس دارند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
United States of America
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
0
به شهرستان خنج هم نگاه بندازید آقایان بزرگوار...
که با توجه به منظقه شیعی و تسنن نشین فقظ ی مسجد شیعه دارد که تمامی مراسمات اعم از شهادت و ولادت و عزا و هر چیزی که هس در این مسجد صورت میگیرد . . .
اگر صدای ما شیعیان خنج رو میشنویداین شهرستان واقعا به یک حسینیه نیاز دارد . . .
رستمي
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
0
فكر كنم آقاي زايري با بيرم خوب آشنا هستند و مي دانند كه سرانه مسجد و حسينيه در بيرم بيش از لامرد مي باشد و نمي دانم چرا فقط به لامرد و زادگاه خود اشاره كرده؟