کد خبر: ۷۱۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی محیط زیست:

افزایش وابستگی به منابع آب و خاک یک نابخردی آگاهانه است

محمد درویش گفت: افزایش وابستگی به منابع آب و خاک یک نابخردی آگاهانه و آشکار است که نسل آینده را با بحران و تراز منفی می‌کند.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، محمد درویش در همایش جنگلانه و روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی در تالار حکمت دانشگاه شیراز با بیان این مطلب که گسترش بی‌رویه کشاورزی تالاب‌های بختگان، پریشان را نابود و استان را به سمت بیابانی شدن سوق داده است، گفت: سردمدار معرفی تالاب‌ها به عنوان یک اکوسیستم، اسکندر فیروز بنیان‌گذار سازمان محیط زیست بود.

وی با بیان اینکه ظرفیت زیستی کره زمین محدود است و باید نوع نگاه خود را تغییر دهیم، افزود: افزایش وابستگی به منابع آب و خاک یک نابخردی آگاهانه و آشکار است که نسل آینده را با بحران و تراز منفی می‌کند، زمینی بابرکت است که بتواند پول پایدار را از راه کشاورزی پایدار به دست آورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با اشاره به اهالی شاد فریدون‌شهر اصفهان که قرین به 400 سال در این منطقه دارای طبیعت سرزنده قتلی صورت نگرفته است، ادامه داد: شادابی طبیعت، سرمایه‌گذاری و امنیت را به دنبال دارد که بین رشد اقتصادی و محیط زیست ارتباط نزدیک و مستقیم وجود دارد، در حال حاضر آب، خاک و هوایی که ما استفاده می‌کنیم شیمیایی و آلوده است که منجر به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز گفت: سازمان محیط زیست تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش مبنی بر آموزش هشت هزار معلم در زمینه زیست محیطی برای پرورش نسلی که برای آب، خاک و محیط زیست احترام و ارزش قائل شود، امضا کرده است و سعی بر این است که به سمت مدارس محیط زیستی و طبیعت پرورشی برویم، نسل آینده بیاموزد چگونه از محیط زیست با کمترین زیان بهره‌برداری کند.

ناصر زمانی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز نیز با بیان این نکته که به جای انتقال ایده‌های جدید، تجارب جدید یادگیری باید فراهم کرد، گفت: یادگیری فقط در محیط‌های واقعی اتفاق می‌افتد و جنگل محیط عالی برای اکتشاف و یادگیری از طریق اجرا و بازی است.

وی با اشاره به طرح مدرسه جنگل در کشور اسکاندیناوی به ویژه دانمارک برای نسل سازی در طبیعت افزود: نتیجه این طرح بحث شایستگی عمومی و کمک به کودکان برای احترام به طبیعت و جامعه محلی و توسعه مهارت‌های اجتماعی است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز با تأکید بر اینکه نسل‌ها باید ارزش جنگل را درک کنند، بیان کرد: تجارب موفق مشارکت زیست محیطی و اجتماعی نیازمند فلسفه‌ای است که بر توانمندسازی؛ غلبه بر نابرابری‌ها اعتماد و یادگیری دوطرفه تأکید دارد، اهداف این مشارکت اتخاذ روش مشارکتی مناسب، نحوه مدیریت، تعیین ابعاد و نهادینه‌سازی است.

وی تأکید بر توانمندسازی به عنوان یکی از چالشی‌ترین مبحث در حوزه‌ها بیان کرد: افراد با کنترل تصمیم و دسترسی به منابع باعث کسب توانمندی می‌شوند و در نهایت کیفیت زندگی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

شمشیری، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و رئیس دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز با بیا ن اینکه ما به مسائل واقعی در محیط پیرامون توجه نکرده‌ایم گفت: فلسفه تعلیم و تربیتی اسلامی ارتباطی با محیط زیست ندارد و تخریب محیط زیست را نشان می‌دهد. آموزه‌های دینی محیط زیست در برنامه درسی به‌صورت کم‌رنگ مطرح شده و آموزشگاه‌ها باید بر روی روش‌ها و یادگیری حین عمل برای کسب تجربه تأکید کنند.

وی با اشاره به فاصله گرفتن از واقعیت‌ها افزود: ما احتیاج به یک تحول واقعی در نظام تعلیم تربیت داریم که بتواند تأثیرگذار باشد، باید یک کار فرهنگی در سطح منطقه‌ای در تعامل با محیط زیست با برنامه‌ریزی و پروژه‌های تحقیقاتی داشته باشیم که بتوانیم نوع آموزشی دانش آموزان را با توجه به شرایط زیست‌محیطی گزینش کنیم.

نظرات بینندگان