کد خبر: ۷۱۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۰۹ تير ۱۳۹۴
آسیب های انتخابات استانی با نگاهی به ترکیب مجلس فعلی

«ثروت؛ شهرت، قدرت» سه گذاره متضاد با نمایندگی ملت!

در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی 290 نفر از جریانات مختلف سیاسی از 114 حوزه انتخابیه به مجلس راه پیدا کردند.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، در مجلس نهم 161 نماينده با كسب آراي مردم از حوزه‌هاي انتخابيه‌ شان براي اولين بار وارد بهارستان شدند تا اولين تجربه نمايندگي‌ شان را رقم زنند. یعنی مردم به بیش از نیمی از نمایندگان مجلس هشتم نه گفتند و ردای وکالت خود را بر دوش نیروهای جدید انداختند.

به عنوان مثال در استان فارس 10 منتخب براي اولين بار به مجلس نهم وارد شدند كه اين افراد نيز عبارتند از: ضرغام صادقي، نبي‌الله احمدي، جمشيد جعفرپور، سيدموسي موسوي، الياس طاهري، محمدمهدي برومندي، داريوش اسماعيلي، رحیم زارع، نوذر شفيعي و نادر فريدوني.

گرچه برخی به ریزش های این چنینی نمایندگان انتقاد دارند و آن را به ضرر مجلس، و حتی نظام می دانند اما باید به رویش ها هم توجه کرد. نمایندگانی با تفکرات و ایده های جدید وارد قوه مقننه می شوند و این فرصتی است تا نیروهای جوان و تازه نفس اما لایق و کاردان وارد عرصه سیاسی و قانون گذاری شوند.

روند رویش ها و ریزش ها اما با طرحی به نام استانی شدن انتخابات تهدید می شود به طوری که برخی بر این باورند، دیگر رویش خاصی در کار نخواهد بود و وکیل المله شدن برای نیروهای جوان و بانگیزه اما ناشناخته و کم بضاعت شهرستانی رویایی دست نیافتنی می شود.

آن چه از جزئیات این طرح مشخص است این که برخی آمارهای جالب مجلس دیگر تکرار نخواهد شد. اکنون بسیاری از مردم نمی دانند دقیقا «چه تعدادی از نمایندگان مجلس از اقلیت های دینی هستند؟ در خانه ی ملت چند نماینده اهل سنت داریم؟ آیا مجلس نهم نماینده ی مجرد دارد؟ زوج نماینده مجلس از کدام شهر است؟ جوانترین و مسن ترین نماینده ی مجلس نهم چه کسانی هستند؟ بیشترین سابقه حضور در مجلس را کدام نماینده دارد؟ خانم ها چند کرسی در مجلس را در اختیار دارند؟»

البته اگر مردم از این ترکیب جالب مجلس هم مطلع باشند، با اجرایی شدن طرح استانی شدن انتخابات، چنین آمارهایی دستخوش تغییرات زیادی می شوند. این که نمایندگان اقلیت ها و اهل تنسن در مجلس افزایش یا حتی کاهش یابد بعید نیست. این که دیگر نمایندگان مجرد در مجلس داشته باشیم امید چندانی نیست. تعداد خانم های نماینده در مجلس آینده یقیناً متاثر از این موضوع خواهد بود.
اگر علاقه مند به آمارهای جالب مجلس فعلی هستید به این اعداد و ارقام توجه کنید. انتخابات مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون انتخابات هر چهار سال یک بار برگزار می شود. در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی 290 نفر از جریانات مختلف سیاسی از 114 حوزه انتخابیه به مجلس راه پیدا کردند. در بین نمایندگان مجلس نهم آمارهای جالبی را می توان از حیث سن، مدرک تحصیلی، جنسیت، دین در آورد.

نمایندگان اقلیت های دینی

بر خلاف کشورهایی که ادعای دموکراسی می کنند و اقلیت ها در آنجا از کمترین حق و حقوقی برخوردار هستند در مجلس شورای اسلامی ایران 5 نماینده از اقلیت های دینی حضور دارند. زرتشتيان و كليميان هر كدام يك نماينده، مسيحيان آشوري و كلداني مجموعا يك نماينده و مسيحيان ارمني جنوب و شمال هر كدام يك نماينده در مجلس شورای اسلامی دارند. «روبرت بگلریان، نماینده ارامنه جنوب»، «یوناتن بت کلیا، نماینده آشوری کلدانی»، «کارن خانلری، نماینده ارامنه شمال» «اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان»، «سیامک مره صدق، نماینده کلیمیان» گفتنی است اقلیت های دینی طی یک فرایند انتخاباتی با نظارت شورای نگهبان نماینده های خود را در مجلس شورای اسلامی انتخاب می کنند.

نمایندگان اهل سنت

در مجلس نهم شورای اسلامی 19 نفر از نمایندگان از اهل سنت هستند. «محسن بیگلری، نماینده سقز و بانه»، «حامد قادر مرزی، نماینده قروه و دهگلان»، «امید کریمیان، نماینده مریوان و سروآباد» «سالار مرادی، نماينده مردم سنندج، ديواندره و كامياران»، «سید احسن علوی، نماینده سنندج، دیوانده و کامیاران»، «عابد فتاحی، نماینده ارومیه»، «عثمان احمدی، نماینده مهاباد»، «محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان»، «رسول خضری، نماینده پیرانشهر و سردشت»، «عبدالکریم حسین زاده، نماینده نقده و اشنویه»، «ناصر کاشانی، زاهدان»، «حمیدرضا پشنگ، خاش»، «هدایت اله میرمرادزهی، نماینده سراوان»، «یعقوب جنگال، نماینده چابهار نیکشهر کنارک»، «سعید اربابی، نماینده  ایرانشهر و سرباز»، «عبدالکریم رجبی، نماینده  مینودشت و کلاله»، «نعمت الله منوچهری، نماینده پاوه و جوانرود»، «محمود نگهبان سلامی، نماینده خواف»، «احمد جباری، نماینده بندرلنگه، بستک و پارسیان».

مجردنشین مجلس

بهارستان در هفتم خرداد 91 میزبان یک نماینده مجرد بود، علی ایران پور منتخب مردم مبارکه در مجلس نهم شورای اسلامی. وی در اسفند ماه 91 در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران گفته است: «‌در سال 92 ازدواج خواهم کرد» سال 92 می گذرد و ایرانپور هم کفو خود را ظاهرا پیدا نمی کند. او در فروردین 93 می گوید: «پیش از نمایندگی درگیر تحصیل بودم و پس از ورود به مجلس نیز امور نمایندگی اجازه نداده که به ازدواج فکر کنم اما مصمم هستم که در سال 93 با دنیای مجردی خداحافظی کنم» حدود یک سال و چهار ماه از سخنان ایرانپور گذشته است و امیدواریم این نماینده در آستانه 35 سالگی به دنیای متاهلان پا گذاشته باشد.

زوج نماینده

حسن کامران دستجردی و نیره اخوان بیطرف نمایندگان مردم اصفهان و تنها زوج نماینده در مجلس نهم هستند. اخوان در مورد کاندیداتوریش برای اولین بار می گوید: «آقای کامران به من گفتند که نمایندگی نیاز به صداقت دارد و خیلی از مسائلی که در مجلس می گذرد ممکن است تبانی باشد شما یک نفر هم که اضافه شوید خوب است. آن زمان من مدیر دبیرستان در منطقه 8 تهران بودم. اوایل گمان می کردم شوخی می کند اما دیدم در محافل رسمی هم اعلام می کند که خانم اخوان قصد حضور برای کاندیداتوری مجلس را دارد. اینطور شد که من حدود 200 هزار رأی آوردم که البته 70 هزار رأی هم باطل شد چون مردم من را به اسم خانم کامران می شناختند و به آن نام رأی داده بودند که مورد قبول شورای نگهبان واقع نشد» نیره اخوان در دوره‌های پنجم، هفتم، هشتم و نهم مجلس و حسن کامران نیز در دوره‌های چهارم، پنجم، هفتم، هشتم و نهم نماینده مردم اصفهان بوده اند.

جوانترین و مسن ترین نماینده

ابوالقاسم جراره جوانترین نماینده در مجلس نهم شورای اسلامی است. او متولد 1360 و نماینده مردم بندرعباس در خانه ی ملت است. علیرضا مرندی نیز مسن ترین نماینده در مجلس نهم است که از حوزه ی انتخابیه تهران وارد مجلس شورای اسلامی شده است. مرندی متولد 1318 می باشد. برابر قانون، اداره اولین جلسه هر دوره مجلس پیش از برگزاری انتخابات هیات رئیسه برعهده «هیات رئیسه سنی» است، مسن‌ترین فرد از نمایندگان حاضر به ‌عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به‌عنوان نایب رئیس و دو نفر از جوان‌ترین نمایندگان حاضر به سمت ‌منشی تعیین می‌شوند.

با سابقه ترین نماینده

محمد رضا باهنر ملقب به استاد لابی با سابقه ترین نماینده از لحاظ حضور در مجلس شورای اسلامی است. وی نماینده مردم شهرهای تهران ری شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم، هفتم و هشتم و نهم بوده‌ است.

سهم خانم ها از مجلس نهم

خانم ها در مجلس نهم 9 کرسی را توانسته اند از آن خود کنند. «مهناز بهمنی، نماینده سراب و مهربان»،«شهلا میرگلو بیات، نماینده ساوه و زرندیه»، «نیره اخوان بیطرف، اصفهان»، «حلیمه عالی، نماینده زابل و زهک و هیرمند»، «سکینه عمرانی، نماینده سمیرم»، «فاطمه آلیا، فاطمه رهبر، زهره طبیب زاده نوری، لاله افتخاری نمایندگان تهران».
 
به گزارش شیرازه، مجلس نهم شورای اسلامی آخرین سال فعالیت خود را پشت سر می گذارد و در صورتی که طرح استانی شدن انتخابات مجلس به انتخابات مجلس دهم برسد احتمالا تنها شاهد حضور افرادی باشیم که می توانند به مدد قدرت، نفوذ، شهرت و ثروت یا ارتباط با رسانه ها و صاحبان تریبون نام و نشانی برای خود دست و پا کنند. آنگاه بعید نیست که به جای مجلس متعهد متخصص فراگیر، مجلسی تشکیل شود که حضور بازیگران و هنرپیشه ها، قهرمانان و چهره های ورزشی، مجریان تلویزیون و ... در آن محتمل تر باشد!
نظرات بینندگان