کد خبر: ۷۱۹۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۱۲ تير ۱۳۹۴
مدیرعامل ستاد دیه در پاسخ به شیرازه:

جوانی با مهریه «هفت هزار سکه» زندانی است / 8100 زندانی جرائم غیرعمد در انتظار کمک 650 میلیارد تومانی خیرین

هزار راننده به خاطر ناتوانی در پرداخت دیه ناشی از تصادف در زندان به سر می برند.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، مدیرعامل ستاد دیه کل کشور با بیان اینکه امسال 260 جشن گلریزان آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد در سراسر کشور برگزار می شود، خاطرنشان کرد: 31خردادماه 28مین جشن گلریزان در تهران با هدیه پرنعمت و برکت 150میلیون تومان نائب برحق امام زمان(عج) برگزار شد که رئیس‌جمهور 140میلیون تومان و رئیس قوه 50میلیون تومان برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد کمک کردند.

سید اسد الله جولایی در نهمین جشن گلریزان آزادی زندانیان جرائم غیرعمد که همزمان با سالروز میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) در هتل شیراز برگزار شد، گفت: علاوه بر مردم که رکن اصلی ستاد دیه هستند، تمام سران نظام و همچنین همه نمایندگان مجلس به منظور آزادی کسانی که به‌خاطر نداشتن توان مالی به زندان افتاده‌اند به ستاد دیه کمک می‌کنند و این نشان‌دهنده اعتماد همگان به این نهاد است.

وی با بیان اینکه مبدع این امر خیر شهید لاجوردی بوده است، تصریح کرد: در طول 25سال فعالیت ستاد دیه تا کنون بیش از 90 هزار زندانی آزاد شده است.

جولایی در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه درخصوص علت عمده محکومیت زندانیان گفت: محکومان مالی غیرکلاهبرداری و زندانیان مهریه در صدر فهرست زندانیان جرائم غیرعمد در سراسر کشور قرار دارند.

وی اظهار کرد: محکومان مالی که به دلیل اجرا نشدن تعهدات مالی مانند چک و یا بر اثر چالش های اقتصادی با مشکل مواجه و روانه زندان شده اند، بیشترین شمار زندانیان جرائم غیرعمد را تشکیل می‌دهند.

زندانی با تعهد مهریه هفت هزار سکه طلا

مدیرعامل ستاد دیه کل کشور مهریه های نامعقول در جامعه امروز را موضوعی خانمانسوز در جامعه توصیف و اظهار کرد: اکنون جوانی را در زندان داریم که شاید با اغراق بگوییم در عمر خود حتی یک سکه ندیده است اما از سر ناآگاهی و براساس ضرب‌المثل غلط «چه کسی مهریه داده و چه کسی گرفته» مهریه هفت هزار سکه تمام بهار آزادی را تقبل کرده و به دلیل ناتوانی از پرداخت آن روانه زندان شده است.

جولایی گفت: پیشگیری از جرائم غیرعمد در جامعه که به دنبال تعهدات مالی، مهریه های نامعقول و تخلف های رانندگی صورت می گیرد نیازمند این است که رسانه ها در این زمینه به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

وی اجباری شدن بیمه شخص ثالث از سال 1384 را قدم بزرگی در راستای پیشگیری از زندانی شدن افراد دانست و افزود: از سال 1347قانون بیمه شخص ثالث تصویب شده بود اما حدود 40سال ناقض اجرا می‌شد به‌گونه‌ای که در سال 1382 به‌طور میانگین روزانه 30راننده وارد زندان می‌شدند و اگر قانون بیمه شخص ثالث را اجباری نمی‌کرد شاید اکنون 200هزار زندانی پرداخت دیه در تصادف داشتیم.

8100 زندانی در انتظار سخاوت خیرین

جولایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اکنون هشت هزار و 100 زندانی جرائم غیرعمد با 650 میلیارد تومان بدهی منتظر کمک های خیرین هستندکه از این تعداد حدود هزار نفر به خاطر ناتوانی در پرداخت بدهی بابت دیه ناشی از تصادف در زندان به سر می برند.

وی اظهار کرد: در سال 93، هشت هزار و 498 زندانی جرایم غیرعمد با کمک 725 میلیارد تومانی خیرین از زندان ها آزاد شدند.

مدیرعامل ستاد دیه کل کشور گفت: همچنین شاکیان نیز با گذشت 300 میلیارد تومانی از طلب های خود به آزادی این زندانیان کمک کردند.

بیشترین آمار زندانیان جرائم غیرعمد در استان تهران

جولایی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما گفت: بیشترین تعداد زندانیان جرائم غیرعمد کشور به استان های تهران، خراسان رضوی و خوزستان تعلق دارد و استان فارس وضعیتی معمولی از نظرآمار زندانیان جرائم غیرعمد دارد.

مدیرعامل ستاد دیه کل کشور اقدام صداوسیمای مرکز اصفهان در پخش 30 برنامه زنده برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد در هر یک از شب های ماه مبارک رمضان را ستود و نسبت به بهره گیری از این تجربه نیک اندیشانه در سایر استان ها ابراز امیدواری کرد.

خیرین اصفهان و فارس پیشتاز جشن های گلریزان سال 93

جولایی همچنین در پاسخ به سوالی بیان کرد: استان های اصفهان و فارس به ترتیب رتبه های اول و دوم کشور در جمع آوری کمک های مردمی برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد در سال 93 را به خود اختصاص دادند.

وی اظهار کرد: کمک های مردمی جمع آوری شده در هر یک از استان ها به آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد در همان استان تعلق می گیرد.

مدیرعامل ستاد دیه کشور عملکرد ستاد دیه استان فارس را مثبت ارزیابی کرد و گفت: شاهد جهش خوب و نظم قابل توجهی در ستاد دیه استان فارس هستیم.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ تير ۱۳۹۴
0
شاید گاو بندی باشد تا سر ستاد دیه کلاه بگذارند
خودم شاهد بودم که زن وشوهری به خاطر گرفتن دوقطعه زمین مدتی از هم جدا شدند زمین که گرفتند به آغوش گرم خانواده باز گشتند جای جای تعجب باشد ولی واقعیت دارد