کد خبر: ۷۲۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۷ - ۲۰ تير ۱۳۹۴
آیت‌الله حائری شیرازی:

هاشمی انصاف را در نقد رعایت کند/ احمدی نژاد مشاور خوب نداشت

استاد اخلاق دولت دهم گفت: آقای هاشمی باید در انتقاد از احمدی نژاد حدود را رعایت کند. البته احمدی نژاد نمی‌دانست تبعات خانه نشینی اش موجب نگرانی‌ می‌شود.

شیرازه: به گزارش تسنیم، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی استاد اخلاق دولت دهم در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه، در نقد باید رعایت انصاف را کرد، به اظهارات اخیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی علیه دولت احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: آقای هاشمی به نقدینگی در دولت قبل اشاره کردند که باید گفت نقدینگی در آن دولت بوده و در همین دولت هم هست که اخیراً یکی از اساتید دانشگاه مصاحبه کرده و درباره نقدیندگی در این دولت مطالبی را گفته است.به همین خاطر بود که به آقای هاشمی نوشتم بگذارید، دولت فعلی شق‌القمری کند و بعد اینگونه درباره دولت سابق صحبت کنید.

وی با بیان اینکه تعبیر "مرض‌هاری" برای دولت سابق به هیچ عنوان درست نیست، تاکید کرد: من به آقای هاشمی نوشتم، شما می‌گوید روحانیت از احمدی نژاد حمایت کرده است خب مخاطب شما بیش از همه بنده می‌توانم باشم چرا که تا پایان دولت به عنوان استاد اخلاق در دولت بودم.

* بی‌تفاوت بودن به تعبیر مرض‌‌‌ هاری مردانگی نیست

آیت‌الله حائری شیرازی با بیان اینکه بی‌تفاوت بودن درباره نسبت به مرض‌هاری به دولت را ناجوانمردانه بود، تصریح کرد: این درست نیست تا آخرین روز با فردی باشیم و وقتی کنار رفت نسبت به او بی تفاوت باشیم. این رفتارها مردانگی تلقی نمی‌شود که ما تا آخرین لحظه در یک دولت باشیم و بعد از آن نسبت به مسائلی که مطرح می‌شود، بی‌تفاوت باشیم. البته ممکن است اگر از آقای هاشمی بپرسند که منظور شما از روحانیون حامی احمدی‌نژاد کیست، اسم بنده را نبرند چرا که به بنده لطف دارند اما من سکوت در مقابل آن اظهارات را به صلاح ندانستم.

وی گفت: من نمی‌گویم آقای هاشمی درباره دولت احمدی‌نژاد ناجوانمردی می‌کند اما ایشان باید حدود را رعایت کند و از تعبیرات که صحیح نیست استفاده نکند. خب آقای هاشمی هم کارهای خوبی داشته‌اند و من هرجا ببینم به ایشان ظلم می‌شود از او دفاع می کنم اما انتظار این است که آقای هاشمی به عنوان شطرنج‌باز قوی در عالم سیاست، حدود را رعایت کند.

از آیت‌الله حائری شیرازی پرسیدیم که "برخی می‌گویند استاد اخلاق دولت احمدی‌نژاد که امروز در دفاع از او وارد میدان می‌شود چرا در زمانی که استاد اخلاق بود، به دولت تذکر نمی‌داد و به قول آنها سکوت کرده بود"، خاطر نشان کرد: اینها چرا به بدون اطلاع حرف می‌زنند، چیزی را می‌گویند که نمی دانند. مگر نامه‌های انتقادی بنده به آقای احمدی‌نژاد را ندیده‌اند؟.

* خانه نشینی و جلسه‌ای که احمدی‌نژاد را به نهاد برگرداند

وی با بیان اینکه اتهام برخی تعابیر نادرست و غیرارزشی برای آقای احمدی‌نژاد نادرست است و انسان باید تبعات حرف‌هایش را بداند و مالک زبانش باشد، گفت: در زمان خانه‌نشینی، یکی از نامه‌ها را سر پله نهاد ریاست‌جمهوری برای خود آقای احمدی‌ نژاد خواندم و به ایشان گفتم، می‌دانی داری چه‌کار می‌کنی؟، یک عده دنبال عدم کفایت سیاسی شما هستند؟، احمدی‌نژاد گفت خب؟؛ گفتم اگر این‌کار را کنند به همین کار بسنده نمی‌کنند می‌روند سراغ بزرگان و حامیانت. او تاملی کرد و گفت خب اینکه خیلی خطرناک می‌شود. روز چهارشنبه نیز به منزل ایشان رفتم، آقای بقایی و مشایی هم آنجا بودند، بقایی را نه، از مشایی خواستم در جلسه ما حضور داشته باشد. به مشایی گفتم، آقای دکتر شما را قبول دارد اینجا باشید اگر حرف غیرمنصفانه زدم، بگوئید. صحبتم‌ که تمام شد به احمدی‌نژاد گفتم، "همین الان برو نهاد ریاست‌جمهوری؟؛ تامل کرد و گفت، الان خیلی دیر است، صبح بروم؟، گفتم پس صبح زود برو، ایشان هم قول داد و به قولش عمل کرد. او نمی‌دانست تبعات کارش چقدر موجب نگرانی‌ می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که حرف احمدی‌نژاد در روزهای خانه‌نشینی چه بود؟، تصریح کرد: خب، برای هر رئیس‌جمهوری ممکن ذهنیاتی پیش بیایید و برای ایشان هم پیش آمده بود اما من معتقدم که کمبود مشاور خوب در اطراف ایشان مشکل ساز شده بود. خب من در دولت شهید رجایی هم به دعوت خود ایشان، استاد اخلاق بودم واقعا شهید رجایی بیشتر از احمدی‌نژاد دل می‌داد، اکثر مواقع احمدی‌نژاد بعد از کلاس اخلاق به جلسه می‌رسید.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: متاسفانه آقای احمدی‌نژاد بیشتر از آقای مشایی متاثر بود تا بنده و آقای آقاتهرانی.

* ماجرای معرفی آقاتهرانی به احمدی‌نژاد

آیت‌الله حائری شیرازی درباره نحوه استاد اخلاق شدن در هیئت دولت نیز گفت: آقای آقاتهرانی از من خواستند که استاد اخلاق هیئت دولت شوم و من هم پذیرفتم. البته خود آقای آقاتهرانی را بنده به آقای احمدی‌نژاد معرفی کرد. به احمدی‌نژاد گفتم، وقتی من در مدرسه حقانی تدریس می‌کردم، روزی دیر رسیدم. و وقتی وارد مدرسه شدم دیدم کل مدرسه را عطر و بوی قرآن گرفته است؛ فضای معنوی خاصی در مدرسه حاکم شد همانند فضای که برخی گاهی در تشییع پیکر شهدا به احساس می‌کنند. دقت کردم و گفتم باید ببینم که قاری کیست. دیدم نوجوان 16 ساله‌ است اسمش را پرسیدم که گفت مرتضی آقاتهرانی. به آقای احمدی نژاد توضیح دادم و گفتم از ایشان به عنوان استاد اخلاق استفاده کن که ایشان هم پذیرفتند.

نظرات بینندگان