کد خبر: ۷۳۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۴

نگاه قومیتی به مدیران ممنوع!

این نوع نگاه که یک فرد به دلیل داشتن یک قومیت نمی تواند عهده دار مدیریت ارشد یک استان شود نازل ترین برداشت فرهنگی و سیاسی است و حداقل تاریخ نشان می دهد که جزء در موارد استثنا نگاه قومیتی ملاک انتخاب یک مدیر نیست.
شیرازه- سرویس سیاسی: مجتبی ارغوان/ شیراز یکی از خوش آب هوا ترین شهر های نیمه جنوبی کشور است. این شهر با جمعیت نزدیک به دو میلیون نفر از جمله شهر های ایران به شمار می رود که مهاجر پذیر است. شرایط نسبتا مناسب شیراز از لحاظ برخورداری در زمینه های مختلف از جمله پزشکی، آموزشی و فرهنگی افراد را تشویق به زندگی در این کلان شهر می کند. اما عواملی که ذکر آن رفت تنها برای اقامتی آرام در یک شهر غریب کافی نیست بلکه حضور مردمانی خون گرم و مهمان نواز می تواند آرامش خانواده را به همراه داشته باشد و چه کسی است که شیرازیها را با خصلت مهمان نوازی نشناسد.

اگر بخواهیم چند شهر را در ایران نام ببریم که قومیت های مختلف در آنجا زندگی می کنند، شیراز یکی از آنها خواهد بود. می توان گفت شیراز ایرانی کوچک است که با وجود تنوع قومیت، مردم با همدلی و بدون تعصب در کنار هم زندگی می کنند. اما انگار عده ای نمی توانند این همراهی و همدلی قومیت ها را در کنار هم ببینند.
از دیرباز بد خواهان مردم ایران با این نگاه استعمار پیر که « تفرقه بینداز حکومت کن» سعی بر آن داشتند تا با ترفنده های مختلف از جمله تمسخر، یک قومیت را به قوم دیگر برتر نشان دهند در این میان برخی نیز با اظهار نظرهای معنا دار و تهیج احساسات، جاهلانه یا عامدانه این خط انگلیسی را دنبال و فضای هرج و مرج فرهنگی را در جامعه ایجاد می کنند.

کمتر سراغ داریم که ملاک انتخاب یک مدیر در نظام جمهوری اسلامی بر اساس نوع قومیت باشد. آنچه که همواره برای انتخاب وزرا و مدیران ارشد در سطوح میانی در کشور در نظر گرفته می شود میزان توانایی، عملکرد، تخصص و تعهد شخص است و نه قومیت او.

مدتی پیش در گرماگرم انتخاب استاندار فارس زمانی که وزیر کشور برخلاف وعده داده شده به نمایندگان، استاندار فارس را انتخاب کرد با واکنش نمایندگان روبرو شد. در این اوضاع یکی از مسئولین اسبق استانداری فارس در دولت اصلاحات در رسانه ها و مجامع عمومی فریاد سر داد که بله، چون فرد انتخاب شده از سوی وزیر کشور جزء اقوام "لر" است نمایندگان فارس با او مخالفت کردند. این سخنان در حالی است که اولا اگر نمایندگان به دنبال نگاه قومیتی بودند چرا از 5 گزینه ی مطرح شده از سوی انها به وزارت کشور برای انتخاب استاندار، دو نفر قومیتی غیر از فارس داشتند.
ثانیا در حال حاضر برخی از مدیران فارس از قوم لر هستند و هیچ کسی تاکنون اصلا به فکر این هم نیفتاده که بگوید چرا این مدیران از قوم فارس نیستند بلکه همواره نحوه عملکرد آنها مد نظر بوده و لاغیر. علی القاصی مهر دادستان سابق فارس به دلیل عملکرد قابل قبول در شهریور ماه 93 با حکم رئیس دستگاه قضا، رئیس کل دادگستری استان فارس شد او نیز جزء اقوام لر است که برای انتصاب وی قطعا تخصص و تعهد وی در نظر گرفته شده است. همچنین سردار گودرزی که در تیر ماه 93 به عنوان فرمانده نیروی انتظامی استان فارس منصوب شد قومیت لر دارد وی از مدیران موفق نه تنها فارس بلکه کشور به شمار می رود که بارها از سوی مقامات به عنوان فرمانده شاخص مورد تقدیر قرار گرفته است.

با این اوصاف این نوع نگاه که یک فرد به دلیل داشتن یک قومیت نمی تواند عهده دار مدیریت ارشد یک استان شود نازل ترین برداشت فرهنگی و سیاسی است و حداقل تاریخ نشان می دهد که جزء در موارد استثنا نگاه قومیتی ملاک انتخاب یک مدیر نیست و اظهار نظر ها در این باره که نگاه قومیتی در فارس باعث می شود که مدیران فقط از قوم فارس انتخاب شوند یک گمانه با مصرف سیاسی است.
نظرات بینندگان