کد خبر: ۷۴۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۴ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
استاندار فارس در جلسه شورای اداری استان:

اعتبارات فارس در برنامه ششم توسعه افزایش یابد/ اختیارات مدیران استانی و استانداران بیشتر شود

افشانی گفت: در ماده 12 قانون برنامه پنجم توسعه آمده بود که اعتباری برای سه استان فارس، قم و خراسان رضوی دیده شود، این اعتبار در برنامه ششم توسعه افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، استاندار فارس با اشاره به فرا رسیدن روز بزرگداشت احمدبن موسی(ع) گفت: طرح توسعه جامع و تفصیلی 57 هکتاری برای حرم مطهر در دست انجام است و قرار است در شورای عالی شهرسازی کشور مصوب شود و مبنای کار برای توسعه این حرم مطهر باشد چون اینجا نه تنها برای فارس بلکه کل کشور بسیار مهم است.

سید علی محمد افشانی در جلسه شوری اداری استان فارس که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود همانطور که در ماده 12 قانون برنامه پنجم توسعه آمده بود که اعتباری برای سه استان فارس، قم و خراسان رضوی دیده شود، این اعتبار در برنامه ششم توسعه افزایش یابد تا بتوان حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) را طبق طرح تهیه شده در زمان کمتری توسعه دهیم.

افشانی در ادامه با بیان اینکه فارس یک استان شناخته شده است، برخی ویژگی های فارس را برشمرد و گفت: استان فارس با 220 هزار کیلومتر مربع مساحت، 29 شهرستان، 84 بخش، 104 شهر و 205 دهستان با 4 و هفت دهم میلیون نفر جمعیت است.

وی با یادآوری اینکه شرایط آب و هوایی و اقلیمی با تکثر قومی و زیست مسالمت‌آمیز آنان در کنار هم از دیگر ویژگی‌های این استان است، گفت: در گذشته بخش اعظمی از دنیا از همین استان با همین نگاه زیست مسالمت‌آمیز و حرمت گذاشتن به نظرات و عقاید متفاوت اداره می‌شد و همین برای ما افتخار است.

افشانی، فارس را نماد تمدن ایرانی ـ اسلامی دانست و افزود: هم حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) به‌عنوان نماد مذهبی و هم تخت جمشید به عنوان نماد ملی و ایرانی، فارس را مهد تمدن فرهنگ و ادب و پایتخت فرهنگی ایران کرده است که بزرگانی همچون حافظ، سعدی و غیره را در خود پرورش داده است.

استاندار فارس با بیان اینکه زیست‌های فراوانی در این استان وجود دارد که از مزیت‌های آن محسوب می‌شود، گفت: استان فارس برای استان‌های همجوار خود نیز جاذبه‌های فراوانی دارد بنابراین باید نگاه ما این باشد که قطب جنوب کشور به مرکزیت فارس و شیراز باشد.

وی خاطرنشان کرد: بناهای مذهبی مانند حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و بناهای تاریخی مانند تخت جمشید و پاسارگاد و همچنین جاذبه‌های طبیعی فراوانی که در این استان وجود دارد، می‌تواند فارس را به عنوان کانون گردشگری مذهبی و عام در سطح کشور معرفی کند بنابراین باید بر روی این موضوع سرمایه‌گذاری کنیم تا نقش بارز فارس در گردشگری تحقق یابد.

افشانی به ظرفیت‌های پزشکی و تربیت نیروهای انسانی کارآمد در این استان اشاره و اظهار کرد: وجود دانشگاه شیراز و دانشگاه آزاد با داشتن 271 هزار دانشجو خود ظرفیتی برای استان فارس است ضمن اینکه به لحاظ کشاورزی نیز 10 درصد کل تولیدات کشاورزی متعلق به این استان است.

استاندار فارس ادامه داد: تمام این ظرفیت‌ها بیانگر مزیت فارس در زمینه‌های مختلف است اما موانع و مشکلاتی هم در پیش روی استان داریم که مهم‌ترین آن کمبود آب است و خشکسالی‌های اخیر باعث شده که کشاورزان و دامداران ما دچار خسران فراوان شوند و بخش قابل ملاحظه‌ای از آنان حاشیه‌نشین شهرها شوند.

وی، مشکلات مالی واحدهای صنعتی را از دیگر مشکلات این استان برشمرد و افزود: برای برون رفت از این وضعیت نیاز است که یک تصمیم ملی گرفته شود و تدابیری برای واحدهای صنعتی که امروز دچار مشکل هستند، اندیشیده شود تا امکان سرمایه گذاری برای آن‌ها فراهم شود.

افشانی در ادامه جهت رفع این مشکلات خواستار رفع قوانین و مقررات دست و پاگیر پیش روی صنعت‌گران و تولیدگران شد و گفت: قوانین دست و پاگیر در این زمینه نیاز به اصلاح جدی دارند و لازم است تا اختیار مدیران استانی و استانداران بیشتر شود زیرا با افزایش این اختیارات مطمئناً سیر توسعه سرعت خواهند گرفت و توسعه بهتر از شرایط فعلی محقق خواهد شد.

نظرات بینندگان