کد خبر: ۷۶۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۴
شیرازه گزارش می دهد؛

سرعت لاک پشتی بزرگترین طرح عمرانی فارس با تزریق قطره چکانی اعتبارات

چند روز پیش در حالی که به پایان نیمه اول سال 94 نزدیک می شویم، شرکت آب منطقه ای فارس اعلام کرد: این طرح در حدود 41 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، آب مردم شهر 1 میلیون و 700 هزار نفری شیراز از 2 راه تامین می شود. 30 درصد از طریق سد درودزن و 70 درصد از راه آب های زیرزمینی. از 1361 خط لوله ای به طول 132 کیلومتر، 1150 لیتر بر ثانیه، آب را از سد درودزن به شیراز منتقل می کند. حالا اما از آن روزها 34 سال می گذرد و شیراز به کلانشهری تبدیل شده که بیش از هر زمانی، طاقتش برای آب طاق شده است. اگر خشکسالی های سالیان اخیر را هم به بحث افزایش تعداد مشترکین اضاف کنیم، وضعیت قرمز آب شهر شیراز را به خوبی لمس می کنیم. سفره های آب زیرزمینی اطراف این شهر به واسطه برداشت بیش از حد آب پایین و پایین تر می رود. چکار باید کرد؟ شاید بهترین راه مثل 34 سال قبل، متوسل شدن به دامن سد درودزن باشد. از همین رو احداث خط دوم انتقال آب سد درودزن به شهر شیراز از اواسط سال 1390 کلید خورد.

این خط 77 کیلومتری قرار است سالانه 63 میلیون متر مکعب آب را به کلانشهر شیراز برساند. عمليات اجرايي اين پروژه با اعتباري بالغ بر 2 هزار ميليارد ريال از شهريور ماه سال 90 توسط قرارگاه خاتم الانبيا(ص) آغاز و قرار شد تا این طرح 48 ماهه به پایان برسد. در ابتدای کار امیدواری ها برای به سرانجام رسیدن این پروژه بزرگ عمرانی در موعد مقرر و با کیفیت مناسب بسیار بالا بود. به طوری که پیشرفت این طرح در سال 90 یعنی همان چند ماه باقی مانده از سال حدود 6 درصد بود.
شهریور ماه سال 1391 نوذر جلالی نماینده مجری طرح خط دوم آبرسانی از سد درود زن به شیراز گفت: این طرح با 13.8 درصد پيشرفت فيزيكي ادامه دارد.

اما 4 ماه بعد، پیشرفت این طرح به میزان 10 درصد افزایش یافت. آذرماه سال 91، حمیدرضا دهقانی مدیرعامل آب منطقه ای فارس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شیراز 24 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

گرچه تا این زمان، پیشرفت طرح متناسب بود اما از آذرماه سال 91 تاکنون روند پیشرفت پروژه لاک پشتی است! در آبان ماه سال 92، جعفر قادری نماینده مردم شیراز گفت: با حضور تعدادی از نمایندگان مدیران عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس و آبفای شیراز با فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا آخرین وضعیت خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شیراز مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد، روند این پروژه تشریع شود.

اما به رغم جلسات مکرر، پیشرفت چندانی در پروژه حاصل نشد به طوری که در حدود 2 سال تنها 6 درصد پیشرفت کرد! در شهریور ماه سال 93، نوذر جلالی در جریان بازدید خبرنگاران از این طرح آبرسانی گفت: پیشرفت این پروژه حدود 30 درصد است.در مهرماه 93 هم بار دیگر این آمار تکرار می شود.

سال 94 از راه می رسد. در این سال باید پروژه به اتمام برسد اما هنوز به نیمه راه هم نرسیده است. اوایل سال جاری معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای استان فارس می گوید: این پروژه اعتباری معادل 3 هزار میلیارد ریال نیاز دارد اما تاکنون تنها 600 میلیارد ریال به این پروژه تزریق شده است و این کمبود اعتبار سبب شده که پس از گذشت 4 سال تنها 37 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.

عنایت‌الله رحیمی، مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس هم در اولویت قرار گرفتن این طرح در سفر ریاست جمهوری به استان فارس می‌گوید و این که دولت 110 میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته است.

نوذر جلالی اول تیرماه امسال در جمع خبرنگاران می گوید: این پروژه 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و یکی از طرح‌های اولویت‌دار است که در سفر هیئت دولت به فارس نیز اجرای آن مورد تاکید قرار گرفته است. وی ابراز امیدواری کرد که این پروژه تا انتهای سال 95 یا ابتدای سال 96 به بهره‌برداری برسد. جلالی همچنین اضافه کرد: اجرای این پروژه به اعتباری بالغ بر 400 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

تا این که چند روز پیش در حالی که به پایان نیمه اول سال 94 نزدیک می شویم، شرکت آب منطقه ای فارس اعلام کرد: این طرح در حدود 41 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

آن چه خواندید، شرح ماوقعی بود بر پیشرفت یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی استان فارس پس از 4 سال از شروع طرح. باید این اتفاقات را کنار، تزریق قطره چکانی اعتبارات قرار داد، تا بتوان قضاوت صحیحی بر آن چه گذشته است داشت. گفته می شود این طرح مورد توجه و تاکید ویژه هیئت دولت و شخص رئیس جمهور قرار گرفته، پس، باید امیدوار بود، ساخت این پروژه که ارتباط مستقیمی با زندگی مردم دارد، تسریع شود.

نظرات بینندگان