کد خبر: ۷۶۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۰۴ مهر ۱۳۹۴
سالاد مطبوعاتی شیرازه/ 4 مهر 94

قطار شیراز - بندرعباس، روی ریل توقف! / اتصال ریلی میدان الله به احسان شیراز تا سال 95

موضوع حادثه خونین منا در صفحات نخست تمام روزنامه های شیراز به چشم می‌خورد.
سالاد

به گزارش شیرازه؛

سالاد تیتر یک خود را به «اعلام سه روز عزای عمومی در پی فاجعه تلخ «منا»» اختصاص داده است. در پی این حادثه تا کنون خبر فوت 136 تن از حجاج تایید شده است که رهبر انقلاب طی بیانیه ای با مقصر دانستن آل سعود سه روز در کشور عزای عمومی اعلام کردند.

«اسامی 366 مفقود حادثه مرگبار«منا»» هم تیتری است که برای عکس امروز این روزنامه انتخاب شده است. این روزنامه این اسامی را در دوازدهمین صفحه به چاپ رسانده است.

و در پایان مسکن مهر و مشکل مدرسه؛

سالاد

سالاد تیتر یک و عکس امروز را به موضوع فاجعه منا اختصاص داده است: «بی کفایتی آل سعود، منا را قربانگاه 3 هزار حاجی کرد». این خبر که در سومین صفحه کار شده به بررسی سبقه تاریخی عربستان در سوء مدیریت پرداخته و با ارایه آماری از این اتفاقات اسامی 16 تن از حجاج استان فارس را که در این حادثه جان خود را از دست دادند را هم به چاپ رسانده است.

سالاد بازدید شهردار از مترو و خبر وی مبنی بر «اتصال میدان الله به احسان تا سال 95» تیتر یک امروز این روزنامه شده است. شرح کامل این خبر در صفحه نیمه پایینی صفحه نخست همراه با تصاویری از این بازدید کار شده است.

عکس امروز که تقریبا تمام صفحه نخست را پر کرده مربوط به حادثه مرگبار در منا است که با «توقف در دره منا» تیتر شده است. گفتنی است تا کنون نام 16 تن از حجاج استان در میان نام جان باختگان دیده می شود. این موضوع در چهارمین صفحه کار شده و به بررسی زوایای مختلف این موضوع پرداخته است.

از جمله اخبار داخلی این روزنامه می توان به برگزاری هشتمین کنگره کشوری و دومین کنگره بین المللی سکته مغزی اشاره کرد که در شیراز برگزار شده است. این مطلب در صدر اخبار داخلی این روزنامه و با تیتر «سن سکته مغزی در کشور 10 سال کمتر از استاندارد های جهانی است» به نقل از رییس انجمن علوم اعصاب ایران چاپ شده است.

سالاد اشاره به حادثه منا با عنوان «جوانک سعودی مقصر اصلی فجایع حج»، تیتر یک امروز روزنامه نیم نگاه است. در این مطلب آمده است:« بر اساس قرائن موجود شاید بتوان این حادثه را جلوه ای از جنگ قدرت در بازماندگان «عبدالعزیز» قلمداد کرد که طی آن «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی در برنامه ای هدفمند قصد دارد«محمد بن نایف» ولیعهد و مسئول برگزاری کنگره عظیم حج را فردی بی کفایت معرفی کرده و از این رهگذر مقدمات برکناری وی را بعد از اتمام مراسم حج امسال فراهم اورد»

سالاد «قطار شیراز-بندرعباس، روی ریل توقف!»، خبرجنوب طی گزارشی به بررسی پروژه خط راه آهن شیراز- بندرعباس پرداخته و به نقل از فرماندار جهرم آورده است:« خط ریلی شیراز- جهرم- بندرعباس در نیمه تیرماه سال 90کلنگ خورد و قرار بود طی 36 ماه یعنی تا نیمه سال 93 به اتمام برسد این در حالی است که نه تنها سال 93 هم به اتمام رسید و این پروژه به سرانجام خوشی نرسید بلکه نیمی از سال 94 هم رفت و این پروژه تنها پیشرفت 4 درصدی داشته است» صحرائیان گفته:«هر کیلومتر خط ریلی، اعتبار 20 میلیارد می خواهد که با توجه به طول 630 کیلومتری خط ریلی شیراز- جهرم- بندرعباس و با احتساب هزینه تملک اراضی در مسیر خط ریلی مذکور نیازمند نقدینگی حدود 15000 میلیارد ریالی است که از این رقم تاکنون 240 میلیارد ریال یعنی کمتر از 2 درصد کل مبلغ مورد نیاز اعتبار تخصیص داده شده است. ساخت این خط ریلی با اعتبار دولتی محال است و تنها راه برای احداث این پروژه مهم فاینانس خارجی است»

نظرات بینندگان