کد خبر: ۷۹۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۲ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴

هشدار شیوع آنفلوانزای مرغی در استان فارس

رئیس اداره دامپزشکی سروستان نسبت به شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد مرغی در استان فارس هشدار داد.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، دکتر قاسم فتحی،رئیس اداره دامپزشکی سروستان در گفتگو با خبرنگار سروستان ما با اشاره به  مشترک بودن بیماری آنفلوانزای فوق حاد مرغی بین انسان و پرندگان گفت: علیرغم اینکه این بیماری تاکنون در هیچ نقطه ای از فارس دیده نشده اما به دلیل شرایط اقلیمی این استان و اسکان و عبور پرندگان مهاجر از آن، امکان شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد مرغی وجود دارد و باید از طریق اطلاع رسانی دقیق و آموزش، پیشگیری های لازم صورت گیرد.

وی در ادامه این مطلب گفت: با توجه به اینکه علائم این بیماری شبیه به آنفلوانزای انسانی است لذا توصیه می شود عموم مردم نکات ایمنی درخصوص  پیشگیری از این بیماری مشترک را جدی گرفته تا از مشکلات سخت شیوع آنفلوانزای فوق حاد مرغی جلوگیری شود.

رئیس اداره دامپزشکی سروستان با اشاره به برخی نکات ایمنی درخصوص پیشگیری از ابتلا به این بیماری گفت: عدم خرید مرغ زنده از افراد دوره گرد، عدم ذبح مرغ زنده در منزل و همچنین خرید تخم مرغ از فروشگاه ها و مراکز مجاز و دقت در تاریخ تولید و انقضای آن از جمله مواردی است که عموم مردم باید در جهت پیشگیری از این بیماری مشترک، رعایت نماید.

وی در ادامه این مطلب توصیه ویژه ای نیز به روستائیان داشت و افزود: روستائیان عزیز می بایست در صورت مشاهده تلفات ناگهانی طیور، سریعا مراتب را به اداره دامپزشکی اطلاع دهند.

دکتر فتحی یک توصیه جدی هم به شکارچیان فصل پاییز کرد و گفت: با توجه به اینکه این بیماری از طریق پرندگان مهاجر به کشور ما انتقال می یابد لذا باید از شکار پرندگان به ویژه در حوزه تالاب ها و دریاچه ها خودداری شود.

خاطر نشان می شود، بیماری آنفلوانزای فوق حاد مرغی، یکی از  بیماری مشترک بین انسان و پرندگان می باشد که در صورت شیوع آن به دلیل گستردگی محیطی این بیماری، کنترل و مقابله با آن سخت بوده و امکان تلفات انسانی وجود دارد.


نظرات بینندگان