کد خبر: ۷۹۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۲۹ آبان ۱۳۹۴
یادداشتی بمناسبت هفته کتاب؛

یار مهربانی که مورد بی مهری قرار گرفته

لازمه رسیدن به سرانه مطالعه مطلوب در چند سال آینده، ایجاد فضاسازی های جذاب و ترغیب کودکان به کتاب و کتابخوانی است، نه افزودن به کتابهای گرد نشسته کتابخانه های بزرگسالان.
به گزارش سرویس شهرستانهای شیرازه، مصطفی رستم پور در یادداشتی در خنج کهن نوشت: کتاب، یار مهربانی است که مهمترین دلیل بر اهمیت جایگاه آن، کتابت معجزه بزرگ الهی، قرآن کریم است که ظرفیت رشد همه جانبه و هدایت بشر را در قالب کلماتی محدود و با مفاهیمی بی انتها در برگرفته است.

در اهمیت و لزوم ترویج کتاب و کتابخوانی باید گفت که یکی از شاخص های رشد و بالندگی هر جامعه ای علاوه بر پیشرفتهای علمی آن جامعه، ترویج علوم کشف شده روز جهان در میان قشرهای مختلف مردم و افزایش آگاهی های آنان نسبت به واقعیتهای علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... می باشد. بدین معنا که هر چه سطح اطلاعات و آگاهی افراد جامعه ای بیشتر باشد، سطح فهم و بینش آن جامعه نیز بالاتر رفته و بدون شک زندگی در چنین جامعه ای برای تک تک افراد جامعه، بسیار راحت تر و مردم از آرامش و آسایش بیشتری برخوردار شده و در پی آن، مشکلات و ناهنجاری های فردی و اجتماعی به مراتب کمتر خواهد شد.

برای قرار گرفتن در مسیر این پیشرفت به همراه آرامش لازم، نیاز به اطلاع رسانی و انتشار علوم و اطلاعات در هر جامعه ای، بسیار حیاتی می باشد که در حال حاضر  کتابخانه ها بهترین مکان مناسب جهت توزیع اطلاعات و دسترسی همه افراد جامعه به علم و دانش روز و یا هر گونه اطلاعات و آگاهی های غیرعلمی محسوب می شوند.

با وجود مهیا بودن محیط های مطالعاتی نظیر کتابخانه ها و همچنین فراوانی کتابها در زمینه های مختلف، اما متاسفانه باید بگوییم فرهنگ مطالعه و استفاده از کتابخانه ها رونق خاصی در جامعه امروزی ندارد.

در حال حاضر عوامل مخرب متعدد و گاه ناشناخته ای در بین اقشار مختلف جامعه سر درآورده که هر کدام به نوبه خود ایجاد فرهنگ مطالعه و بالا بردن سرانه مطالعه کتاب را به امری مبدل نموده که ظرافت های بالایی را طلب کرده است.

از جمله مهمترین این عوامل می توان به گسترده شدن ورود بی رویه افراد جامعه بخصوص کودکان و نوجوانان به دنیای مجازی و استفاده از برنامه هایی نظیر واتساپ، اینستاگرام و ... اشاره نمود که بدون هر گونه محدودیت زمانی و به دور از نظارت خانواده ها و دیگر نهادهای فرهنگی و تربیتی صورت می گیرد، به گونه ای که گاهی با صرف شدن تمامی اوقات فراغت افراد در این گروه های اجتماعی، همچنان احساس کمبود وقت نسبت به بررسی پیام های شخصی در این شبکه ها، آرامش فرد را نشانه گرفته است؛ در حالی که مطالعه کتاب، امری است که بر عکس این قضیه با ترویج آن، آرامش وصف ناشدنی را می تواند به همراه داشته باشد.

با این اوصاف، غفلت خانواده ها در مرحله اول و پس از آن متولیان امر آموزش و پرورش در هموار کردن مسیر و ایجاد موقعیت مناسب در پیش روی کودکان و نوجوانان، از اصلی ترین دلایل کم شدن سرانه مطالعه در جامعه می باشد.

حال که به دلایل کم شدن سرانه مطالعه کتاب در جامعه امروزی پرداختیم، لازم است به دنبال راهکاری برای برطرف نمودن این مشکل باشیم.

ایجاد فضاسازی مناسب و فراهم آوردن کتابخانه هایی مخصوص کودک و نوجوان در کنار کتابخانه های بزرگسالان و گسترش آن و یا شاید به عبارت بهتر بتوان گفت در اولویت قراردادن گسترش کتابخانه های کودک و نوجوان نسبت به کتابخانه های بزرگسالان و عادت دادن کودکان به مطالعه، یکی از روشهای افزایش سرانه مطالعه در آینده جامعه می باشد.

فرهنگ سازی در حوزه کتاب و کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه کتاب در جامعه، به گونه ای که بتواند اعضای فعال کتابخانه های موجود را به حد استاندارد و سرانه مطالعه مطلوب را به حد جامعه کتابخوان برساند، مستلزم یک پروژه بلندمدت به طول تربیت یک نسل کتابخوان، از سن کودکی تا نوجوانی و حتی بزرگسالی است.

به این ترتیب، لازمه رسیدن به یک سرانه مطالعه مطلوب در چند سال آینده نیازمند به ایجاد فضاسازی های جذاب و ترغیب و علاقه مند کردن کودک امروز به کتاب و کتابخوانی است، نه افزودن به کتابهای گرد نشسته کتابخانه های بزرگسالان.

از دیگر راهکارهای افزایش سرانه مطالعه، محور قرار دادن کتابخانه ها از طریق برگزاری گردهمایی ها، جلسات و برگزاری جشن ها و مناسبت های فرهنگی و آموزشی در جهت پر رونق کردن این مکان ارزشمند و تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی می باشد.

امید است با آینده نگری بیشتر نسبت به ترقی و پیشرفت فکری و فرهنگی هر چه بهتر همنوعان، از هم اکنون دست به کار شده و با هشدار به خانواده ها و بزرگسالان نسبت به آینده فرزندان خود، ترغیب افراد جامعه به مطالعه را از کودکان شروع کنیم تا آینده ای نه چندان دور، به کتابخانه های عمومی بزرگ و پررونق، مفتخرانه گام بگذاریم.


نظرات بینندگان