کد خبر: ۸۰۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۶ آذر ۱۳۹۴

افزایش راندمان تولید سیب زمینی در بوانات با آبیاری بارانی

مدیر جهاد کشاورزی بوانات گفت: در آبیاری به شیوه سنتی عملکرد تولید 40 تن در هکتار و در مقایسه با متوسط عملکرد 70 تن در هکتار با آبیاری بارانی را داشته ایم.

به گزارش سرویس شهرستانهای شیرازه به نقل از حرف رسا، استفاده از آب در مصارف کشاورزی به شیوه سنتی یکی از مشکلات مهم در سالهار کم آبی و خشک سالی است که وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص برنامه های مدونی را دارد و از تولید کنندگانی که از شیوه های مدرن آبیاری استفاده کنند حمایت می کند.

آرش خسروانی مدیر جهادکشاورزی شهرستان بوانات در این خصوص به خبرنگار ما گفت: درحال حاضر مهم ترین چالش فرا روی کشاورزی شهرستان بحران آب و خشکی است که وقوع پدیده خشکسالی درچند سال اخیر آن را تشدید کرده است.

وی افزود: همانطور که مستحضرید بیش از 90درصد آب مصرفی کشور و استان در بخش کشاورزی مصرف می شود و چند سالی است که اکثر دشت های استان و شهرستان با بیلان منفی آب و افت سطح ایستایی مواجه شده است و این در حالی است که از همین آب استحصالی استفاده بهینه و مطلوب صورت نمی گیرد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بوانات در ادامه به تجزیه و تحلیل شاخص های مصرف آب دربخش کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: شاخص های مصرف آب در بخش کشاورزی نشان دهنده مصرف غیر اصولی آب در این بخش است یکی از این شاخص ها بازده آب آبیاری است که در حال حاضر حدود 37 درصد است و دیگری بازده کاربرد آب است که در حال حاضر حدود 7/0 کیلوگرم بر متر مکعب است که هر دو شاخص با مقدار متوسط جهانی فاصله دارد.

خسروانی افزود: یکی از راه های مقابله با بحران کم آبی و افزایش راندمان آبیاری ، بکارگیری و اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار است که با توجه به مزایای آن از جمله افزایش راندمان آبیاری ها 75 درصد امکان آبیاری در اراضی شیب دار ناهموار ، کاربرد همزمان کود و سم با آب آبیاری و افزایش کمی کیفی تولید کاهش هزینه های کارگری سیب زمینی کاران شهرستان استقبال بسیار خوبی از سیستم آبیاری بارانی داشته اند.

P6110010

وی در ادامه گفت : طبق بررسی ها و ارزیابی های میدانی صورت گرفته ما در سطح 100 هکتار شاهد عملکرد بسیار خوب و اثر بخشی مطلوب این سیستم بوده ایم. به طوری که عملکرد تولید سیب زمینی 40 تن در هکتار در آبیاری به شیوه سنتی را در مقایسه با متوسط عملکرد 70 تن در هکتار با آبیاری بارانی داشته ایم. این در حالی است که دریک مزرعه سیب زمینی عملکرد 114تن درهکتارکه نمونه استانی شده داشته است.

خسروانی خاطر نشان کرد: میزان مصرف آب در زراعت سیب زمینی به شیوه سنتی حدود12000مترمکعب با راندمان 37درصد بوده که با اجرای آبیاری بارانی به 5800مترمکعب (راندمان75درصد) رسیده ایم.

یکی ازنکاتی که دراین سیستم به لحاظ مباحث زیست محیطی بسیار حائز اهیمت است مصرف کودهای شمیایی است که در این زراعت در آبیاری به شیوه سنتی 20کیسه کود اوره در هکتار مصرف می گردد در حالی که در روش بارانی 4 کیسه(200کیلوگرم)در هکتار مصرف می گردد.

نظرات بینندگان