کد خبر: ۸۲۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۳۰ دی ۱۳۹۴
زوج کارآفرین روستایی:

مسئولان با حمایت از مشاغل خانگی از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری کنند

یک زوج کارآفرین روستای «رودبال» فیروزآباد علاوه بر اشتغال و کسب روزی حلال یک زوج برتر در ایجاد اقتصاد مقاومتی هستند.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از فیروزنا؛  توجه به ترویج و توسعه طرح های اقتصاد مقاومتی علاوه بر اینکه به تقویت رویه خودکفایی در و اشتغال در روستاها کمک می کند از سویی حلال مشکلات اقتصادی شهرستان و راهکار برون رفت از رکود کسب و کار و اشتغال است. از این رو باید تولید را توسعه و رونق داد که کمترین میزان وابستگی به نقدینگی را ایجاد و در سریع‌ترین زمان به بازدهی مطلوب برسد.

 علیرضا ابراهیم زاده و همسرش زهرا ظرافت با فراگیری پرورش قارچ دکمه ای در مرکز آموزش فنی و حرفه ای فیروزاباد  علاوه بر اشتغال و کسب روزی حلال یک زوج برتر در ایجاد اقتصاد مقاومتی در روستای رودبال فیروزآباد هستند.

در زیر گفتگو با این زوج کار آفرین را می خوانید:

-  لطفا خودتان را معرفی نمایید و در خصوص روستای محل سکونت خود توضیحاتی ارائه دهید.

* باسلام، اینجانب علیرضا ابراهیم زاده 29ساله و همسرم زهرا ظرافت از روستای رودبال .

 روستای رودبال از توابع شهرستان فیروزاباد است . دارای 1800 نفر جمعیت،کشاورزی و دامداری نیز بعنوان مشاغل اصلی اهالی روستا ،رونق خوبی دارد.

- چطور شد که به فکر تولید قارچ افتادید ؟

* من و همسرم تازه زندگی مشترکمان را شروع کرده و با بیکاری آزار دهنده ای دست و پنجه نرم می کردیم ،توسط یکی از اقوام نزدیک برای مهارت آموزی به مرکز آموزش فنی و حرفه ای فیروزاباد هدایت شدیم، با توجه به اینکه قصد سکونت مادام العمر در روستا را داریم، با همسرم تصمیم گرفتیم هر دو در حرفه پرورش قارچ دکمه ای آموزش ببینیم .

-  آیا شما پس از طی دوره آموزشی توانستید کارگاه تولیدی راه اندازی کنید ؟

* در حقیقت با مشاوره بعد از دوره آموزشی کارشناسان مرکز فنی و حرفه ای و استفاده از تجربیات برخی از تولیدکنندگان همشهری جرات و قدرت ورود به عرصه تولید و کار را پیدا کردیم.

- در خصوص کارگاه تولیدی قارچ خودتون توضیح بدهید.

* همانطور که می دانید؛کارشناسان تغذیه در خصوص ارزش غذایی قارچ دکمه ای (غذایی کامل و غذایی رژیمی )تاکید نموده اند .

کارگاه تولیدی ما 80 متر مربع مساحت و 6تن ظرفیت کمپوست دارد و یک دوره پرورش قارچ دکمه ای 2ماه الی 70 روزطول میکشد ودر هردوره 3مرحله برداشت داریم که انتظار می رود در یک دوره کشت 1500کیلوگرم قارچ برداشت کنیم.

- برای ایجاد کارگاه چقدر هزینه کردید و آیا از اداره و ارگانی هم حمایت شدید ؟

* ما برای ساخت کارگاه و تجهیز و راه اندازی نزدیک به 30میلیون تومان هزینه کردیم و چون خودم از مددجویان اداره بهزیستی شهرستان فیروزاباد بوده ام ،از بهزیستی به صندوق کارآفرینی امید معرفی شدم وبا ارائه طرح ،مورد حمایت صندوق قرار گرفتم و به من وام با بهره 4درصد پرداخت کردند .

-چند نفر مشغول هستید ؟

* برای کاشت دو روز از چند تا کارگر استفاده کردیم ، سالن تولیدی ما مجهز به سنسورهای هوشمند کنترل دما و رطوبته ولی من به اتفاق همسرم  مرتبا به سالن سرکشی می کنیم. و برای برداشت هم باز از کارگر استفاده می کنیم.

- آیا برای فروش محصول قارچ خودتون مشکلی ندارید؟

* نه الحمدولله ،بازار خوب است ،هم محلی ها خیلی لطف دارند ،بیشترین محصول ما در همین محل به فروش می رسد و قسمتی از محصول هم  در بازار فیروزاباد به چندتا مغازه سوپرمارکت می فروشیم که البته خریدار عمده هم وجود دارد.

-آیا شغل دیگری هم دارید ؟ از درآمدتون راضی هستید؟

* من شغل دیگری ندارم و به رضای خدا راضی هستم ،رزق و روزی دست خداست ، خدا را شکر ،البته باید در زندگی هم به اندازه توان و درآمدم توقع داشته باشم که با همسرم سعی کرده ایم این گونه زندگی کنیم .

-بامقایسه وضعیت روزهای بیکاری و اشتغال فعلی مطالبی عنوان کنید.

* من براین باورم اگر انسان خودش بخواهد (از تو حرکت ،از خدا برکت ) روزهای سخت ماندنی نیست. من خودم خواستم بیکار نباشم ،باب مهارت آموزی  هم به روی همه باز است. در حال حاضر زندگی خوبی دارم و خدا را شکر می کنم.

- چه انتظار و توصیه ای به مسئولان دارید ؟

* من معتقد هستم که مسئولان می توانند با حمایت از مشاغل خانگی و ایجاد اشتغال در روستاها از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری کنند و در شهر ها نیز بازار محلی ایجاد کنند تا روستائیان برای فروش و عرضه مستقیم تولیدات و محصولاتشان با مشکلات کمتری مواجه شوند.

- چه توصیه ای به جوانان جویای کار و روستائیان دارید؟

* برای زندگی کردن، روستا جای خوبی است،فکر مهاجرت به شهر نباشند،روستا باید آباد شود.

عزیزان جویای کار نباید فقط به کارها و مشاغل اداری و صندلی و کارخانجات فکر کنند،بلکه باید با حرفه و مهارت آموزی به کارگاههای کوچک تولیدی و اقتصاد مقاومتی روی بیاورند .پرورش گیاهان دارویی،پرورش شتر مرغ ،پرورش مرغ بومی و....

- از شما سپاسگزاریم و برایتان آرزوی موفقیت روز افزون داریم.

* من و همسرم نیز از شما تشکر می نماییم و برای کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه ای و تمامی خدمتگذاران نظام مقدس جمهوری اسلامی آرزوی سلامتی ، سربلندی و موفقیت داریم .


سالاد


نظرات بینندگان