کد خبر: ۸۷۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

تغییر در سبک زندگی؛ عامل اصلی فروپاشی خانواده/ وضعیت بحرانی رشد پناه زوجین به شبکه‌های اجتماعی

با تغییر سبک زندگی که مسلماً تغییر ارزش‌ها را به دنبال دارد، نهاد خانواده از درون تضعیف می‌شود و اولین قربانی آن معنویت است که درون سبک زندگی غربی، باورها و فرهنگ جدید آن استحاله می‌گردد که از این مسئله می‌توان به عنوان عامل اصلی طلاق نام برد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی شیرازه، نقش خانواده به‌عنوان کوچک‌ترین واحد اجتماعی می‌تواند هم در جنبه مثبت آن یعنی ایجاد کانون آرامش و هم در جنبه منفی‌اش یعنی ایجاد آسیب اجتماعی بسیار مهم و تاثیرگذار باشد؛ از جمله وجوه منفی پدیدآمده از درون این نهاد اجتماعی، بروز آسیبی تحت عنوان «طلاق» است که آثار مخرب آن در ابعاد اجتماعی فوق‌العاده زیاد بوده و موجب ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی بسیاری می‌شود.

در پیدایش این معضل، عوامل شناخته‌شده و ناشناخته‌ای دست به دست هم داده و موجب ناسازگاری زناشویی و انحلال خانواده و بالا رفتن نرخ طلاق در جامعه بویژه در سال‌های اخیر شده است.

ناهنجاری‌ها و اختلاف‌های زوجین در مسائل عاطفی و جنسی؛ یکی از عوامل جدی افزایش آمار طلاق

بسیاری از روانشناسان و متخصصان مشاوره خانواده، ناهنجاری‌ها و اختلاف‌های زوجین در مسائل عاطفی و جنسی را یکی از عوامل جدی و قابل توجه افزایش آمار طلاق می‌دانند و افزایش این نابهنجاری‌ها و اختلاف‌ها را زنگ خطری برای تحکیم نهاد خانواده توصیف می‌کنند.

به نظر می‌رسد عدم جامعه‌پذیری صحیح زوجین ریشه عمده چنین مسائلی باشد، بدین معنا که عدم آشنایی مناسب و صحیح فرد با الگوها، هنجارها، تکالیف و انتظارات خود در زندگی زناشویی می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌ها شود.

آنچه بدیهی به نظر می‌رسد آن است که در زمان گذشته نهاد خانواده به عنوان تنها نهاد کارگزار جامعه‌پذیری افراد محسوب می‌شد، اما با توجه به تغییرات صورت‌گرفته و رشد فناوری و بروز پدیده‌های نوظهورو ابزار مدرن شاهد پیدایش رقبای جدی در کنار خانواده در امر جامعه‌پذیری افراد هستیم.

یکی از ضرورت‌های جامعه امروز بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی است و این فضا جزو لاینفک زندگی امروزه شده است؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از کارهای ما در حوزه‌های مختلف از طریق این فضا انجام می‌شود؛ لذا فضای مجازی یک فرصت است، نه تهدید به شرطی که قواعد و مقررات استفاده صحیح از این فضا را بدانیم.

اگر فضای مجازی سوار بر زندگی ما شود و ما تحت‌تأثیر ظرفیت‌های منفی آن قرار بگیریم که به بی‌توجهی نسبت به وظایف ما در خانواده منجر شود، بدون شک تهدید است.

بسیاری از مشکلات خانواده به صورت حرکت چراغ خاموشی هستند

از همین رو حجت‌الاسلام محمدشریف حسینی، مدیرعامل شعبه بنیاد صیانت از خانواده استان فارس در گفتگو با «شیرازه» با ابراز تأسف از وضعیت طلاق گفت: در این مقوله صرفا نمی‌توان به آمار بسنده کرد؛ چرا که شاهد افزایش مشکلات و ناسازگاری خانواده‌ها هستیم و بسیاری از مشکلات به صورت حرکت چراغ خاموشی هستند.

وی با اشاره به سبک زندگی مدرن و ابزار آن گفت: شبکه‌های اجتماعی قرار بود به عنوان ابزاری مدرن برای ارتباطات اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد؛ اما این ابزار تکنولوژی امروز پناهگاه خانواده‌ها شده است و زوجین و فرزندان به دلیل نداشتن مهارت اجتماعی به این ابزار پناه برده‌اند.

رشد پناه زوجین به ابزارهای مدرن وضعیت خوبی نیست

مدیرعامل شعبه بنیاد صیانت از خانواده استان فارس با تصریح بر این موضوع که رشد پناه زوجین به ابزارهای مدرن وضعیت خوبی نیست، بیان داشت: بایستی به سمت کیفیت در هویت‌دهی به خانواده حرکت کنیم.

به گفته این کارشناس حوزوی در امور خانواده، عدم مطالعه و نبود مهارت‌های اجتماعی باعث تزلزل در هویت خانواده شده است.

در بنیاد صیانت از خانواده به دنبل کیفی‌سازی هستیم؛ نه آمارسازی

حجت‌الاسلام حسینی با ابراز تأسف از ریخته شدن قبح طلاق در جامعه تصریح کرد: ما در بنیاد صیانت از خانواده به دنبل کیفی‌سازی هستیم نه آمارسازی و در این رساتا به دنبال آموزش و برگزاری دوره‌های مهارت مختلف را برای زوجین در رده‌های مختلف برگزار می‌کنیم.

مسئولیت ناپذیری، عدم مهارت و ناکامی در ازدواج باعث ریخته شدن قبح طلاق شده است

به اعتقاد وی، مسئولیت ناپذیری، عدم مهارت و ناکامی در ازدواج باعث ریخته شدن قبح طلاق شده است که این عامل تجرد طولانی و فرار جوانان از ازدواج را به وجود آورده است.

این کارشناس حوزوی در امور خانواده، حرکت به سمت تعالی خانواده و هویت‌دهی به این عنصر را مهمترین وظایف نهادهای حمایت و صیانت از خانوده ذکر کرد.

در واقع پایه و اساس سبک زندگی در جامعه‌ سنتی ایران بر اساس اسلام بنا شده است و تغییر آن به منزله‌ تغییر سبک زندگی اسلامی به شیوه‌های مدرن و وارداتی است که با فرهنگ اسلامی ما هیچ گونه همخوانی ندارد و در نتیجه تغییر هویت فرد مسلمان را به دنبال دارد.

به وجود آمدن شیوه‌های جدید زندگی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که با حرکت جوامع به سمت پیشرفت و جلوه می‌کند؛ اما حقیقت این است که در حقیقت هویت و سبک زندگی با یکدیگر رابطه‌ای دوسویه دارند.

با تغییر سبک زندگی که مسلماً تغییر ارزش‌ها را به دنبال دارد، نهاد خانواده از درون تضعیف می‌شود و اولین قربانی آن معنویت است که درون سبک زندگی غربی، باورها و فرهنگ جدید آن استحاله می‌گردد که از این مسئله می‌توان به عنوان عامل اصلی طلاق نام برد.

اصلی‌ترین راهبرد غرب در تضعیف نهاد خانواده تغییر هویت خانواده است

با بررسی علل طلاق به خوبی متوجه این مسئله می‌شویم که اصلی‌ترین راهبرد غرب در تضعیف نهاد خانواده تغییر هویت خانواده است.

حقیقت این است که با تغییر سبک زندگی و تغییر ارزش‌ها، روح معنویت در بین خانواده‌ها کم‌رنگ‌ شده و همین مسئله سبب شده تا مفاهیم ارزشی و اخلاقی مانند «گذشت» در زندگی به باج دادن یا کم آوردن در برابر یکدیگر تعبیر شود!

نظرات بینندگان