کد خبر: ۸۹۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۲ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
صادق زیباکلام در شیراز:

آمریکایی‌ها می‌گویند تا 15 سال دیگر فعالیت هسته‌ای نباید داشته باشیم/مشکلات و رکود اقتصادی ربطی به عملکرد دولت‌ها ندارد!

زیباکلام گفت: هر کشوری که بتواند اورانیوم را تا 3 درصد غنی کند می‌تواند هر وقت اراده کرد سلاح هسته‌ای تولید کند.
به گزارش شیرازه، مناظره صادق زیباکلام و عبدالرضا داوری با عنوان «بررسی عملکرد دولت یازدهم»، در دانشکده پزشکی شیراز برگزار شد.

صادق زیباکلام در این مناظره به چگونگی ارزیابی دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: بررسی هر دولتی در خلأ امکان‌پذیر نیست و دولت‌ها با توجه به شرایط داخلی و خارجی باید تحلیل شوند و چندین مؤلفه را در ارزیابی دولت یازدهم باید در نظر بگیریم که یکی از آنها شرایط اقتصادی و سیاسی است که از دولت قبل ایجادشده بود.

وی افزود: همکاری دیگر مراکز قدرت با دولت یازدهم از دیگر موارد است؛ مراکز قدرتی که زمان دولت قبل بودند در حال حاضر هم هستند، در کشور ایران این‌طور نیست که با روی کار آمدن یک دولت همه قدرت در دست آن باشد و مراکز قدرت دیگر هم در امور کشور دخیل هستند.

تجزیه و تحلیل مسائل سیاسی در کشور ما سخت است

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در برخی‌ها کشورها بین احزاب رقابت است و با برگزاری انتخابات یک جریان به پیروزی می‌رسد و در بعضی کشورهای دیگر یک نفر تصمیم‌گیرنده است و به‌نوعی دیکتاتوری حاکم می‌شود، خاطرنشان کرد: در کشور ایران هیچ‌کدام از اینها به‌طور کامل اتفاق نمی‌افتد و به دلیل پیچیدگی که نظام سیاسی کشورمان دارد تجزیه و تحلیل به‌سختی انجام می‌گیرد.

وی در ارزیابی دولت، سومین مؤلفه را شرایط منطقه و بین‌المللی دانست و گفت: هر داوری و ارزیابی و تجربه و تحلیلی نسبت به عملکرد دولت آقای روحانی باید با توجه به این سه مؤلفه باشد.

زیباکلام در ادامه به موضوع صنعت هسته‌ای پرداخت و اظهار داشت: در هشت سال جنگ و پس از آن و پذیرش قطعنامه 598 همه مسئولین از این موضوع یک روایت خاص داشتند و در مورد هسته‌ای هم همین وضعیت حاکم بود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: از سال 92 تاکنون که دولت یازدهم بحث مذاکرات را شروع کرد؛ و توافق تاریخی وین اتفاق افتاد، نقطه عطفی برای کشور شد.

دلواپسان توافق هسته‌ای را «ترکمن‌چای» دیگر می خوانند

وی به مخالفت‌های صورت گرفته در طی مذاکرات دولت یازدهم با 1+5 و طرف آمریکایی اشاره کرد و گفت: گروهی در ایران به اسم دلواپسان مخالف روند مذاکرات بودند که همچنان هم مخالفتشان را اعلام می‌کنند و می‌گویند که در جهت منافع ملی نیست و ترکمن‌چای دیگری است؛ درحالی‌که برخی‌های دیگر موافق بودند.

ریشه دعوا ایران و آمریکا، اسرائیل است

زیباکلام گفت: هر کشوری که بتواند اورانیوم را تا 3 درصد غنی کند می‌تواند هر وقت اراده کرد سلاح هسته‌ای تولید کند و چون ایران این توانایی را دارد و اعلام رسمی کرده است که قصد نابودی اسرائیل را دارد؛ ریشه دعوا به بحث نابودی اسراییل بازمی‌گردد.

 صنعت هسته‌ای مثل خودروسازی است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه کشورهایی هستند که به صنعت هسته‌ای دست پیدا کردند ولی بر پیشرفت تکنولوژی آنها چندین تأثیرگذار نبوده است، تصریح کرد: 12 سال است که می‌گویند صنعت هسته‌ای ایران را متحول خواهد کرد و موجب پیشرفت می‌شود اما در عمل این‌طور نمی‌شود و به نظر من صنعت هسته‌ای مثل خودروسازی است و باید دید برای ما صرفه اقتصادی دارد یا نه.

وی ادامه داد: حالا هم که پس از توافقات انجام‌شده، فردو و اراک آن وضعیت را دارند و سانتریفیوژها جمع‌آوری‌شده و تا 10 سال دیگر و از نظر آمریکایی‌ها تا 15 سال دیگر فعالیت هسته‌ای نباید داشته باشیم و بحث هسته‌ای به نظر من کاربردی جز برای آمریکاستیزی نداشته و آن را برای خودمان به یک بت تبدیل کردیم.

مشکلات و رکود اقتصادی ربطی به عملکرد دولت‌ها ندارد

زیباکلام در ادامه به وضعیت اقتصادی دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: کوهی از مشکلات و رکود اقتصادی بر کشور ما چنبره زده و ربطی به عملکرد دولت‌های هاشمی، خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی ندارد و علت اصلی آن به مفاسد اقتصادی برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه نمی‌دانم چرا این‌قدر پرونده مفاسد اقتصادی در ایران داریم، با حالتی تمسخرآمیز گفت: شاید ژن دزدی در ما هست که دستمان کج می‌رود.

برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی باید مسیر دیگر کشورها را ادامه دهیم

این فعال سیاسی نزدیک به هاشمی ادامه داد: اقتصاد ایران، ناکارآمد و فاسد است و بیش از هفت میلیون بیکار دارد؛ از طرفی باوجود اینکه مزد کارگر و هزینه انرژی ارزان است می‌بینیم که محصول ایرانی با قیمت بالا به فروش می‌رود و حتی قادر به رقابت در کالاهای خارجی نیست و برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی باید ببینیم که دیگر کشورها چه‌کار کردند ما هم همان مسیر را برویم.

برچسب ها: زیباکلام ، مناظره ، داوری
نظرات بینندگان