کد خبر: ۸۹۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۵ - ۰۲ تير ۱۳۹۵

بدون مشارکت مردم و کشاورزان مدیریت منابع آب امکان پذیر نیست

مدیر عامل جوان تعاونی تولید روستایی ارسنجان در خصوص خشکسالی های اخیر و لزوم مدیریت منابع محدود آب در شهرستان ارسنجان در یادداشتی نوشت؛ بدون مشارکت مردم و کشاورزان مدیریت منابع آب امکان پذیر نیست.

به گزارش شیرازه؛ به نقل از ارسن نیوز؛ میثم رضایی مدیر عامل جوان تعاونی تولید روستایی ارسنجان در خصوص خشکسالی های اخیر و لزوم مدیریت منابع محدود آب در شهرستان ارسنجان در یادداشتی نوشت: 

   در کشورهای توسعه یافته، تشکل های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نقش بسزایی در توسعه کشور ایفا می­کنند. از بین آنها نیز تشکل های اقتصادی که به اشکال اتحادیه ها، انجمن ها و نظام صنفی عمل می نمایند، در تصمیم گیری های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و سیاستگذاری ها و تهیه و تدوین برنامه های توسعه ای نقش برجسته ای دارند.

    این تشکل ها می توانند خواسته های اعضای خود را که عموماً از پشتوانه سال ها تجربه حرفه ای و تخصصی برخوردارند، به سیاستگذاران، برنامه ریزان و مدیران اجرایی کشور منتقل کنند و زمینه تدوین قوانین، مقررات مناسب و مطلوب برای توسعه اقتصادی را فراهم نمایند. علاوه بر این، تشکل های صنفی می توانند کانون هایی برای انتقال اطلاعات و تجارب تخصصی و ارتقاء سطح دانش عمومی اعضاء باشند.

     گرچه در کشور ما منابع تحقیقی و پژوهشی چندانی در خصوص وجود تشکل ها و اصناف و فعالیت های آنها به چشم نمی خورد، ولی بررسی منابع تاریخی حاکی از آن است که اشکال مختلفی از سازمان های حرفه ای و شغلی به صورت سازمان یافته در ایران وجود داشته اند و علاوه بر حفظ منابع صنفی، رابط بین اصناف و دولت نیز بوده اند. درجه استقلال این سازمان ها در دوره های مختلف متفاوت است. در طول زمان این اصناف سیر رشد و تحول خود را طی نموده تا به مرحله کنونی رسیده اند. این تشکل ها با توجه به امکانات و توانایی های بالقوه ای که دارند، می توانند در توسعه کشور نقش بسزایی داشته باشند، ولی در کشور ما متاسفانه به دلیل عدم وجود تشکل های اقتصادی و صنفی کارا و اثربخش، اغلب قوانین و مقررات اقتصادی بدون عنایت به نقطه نظرهای عوامل اقتصادی تدوین می شود و این را می توان به عنوان معضلی بزرگ بر سر راه اهداف توسعه ای کشور دانست.

  نکته مهم و قابل تامل تر این که بعضی از حرف ها و مشاغل در ایران علیرغم برخورداری از سابقه طولانی از صنف و نظام صنفی و مزایای آن برخوردار نمی باشند. در این رابطه، بخش کشاورزی که بیشترین منابع آب و خاک کشور را به خود اختصاص داده است، فاقد تشکلات منسجم صنفی کارا و قانون خاص می باشد که تدوین آن ضروری بنظر می رسد.

   برداشتن گام های اجرایی برای عملیاتی ساختن مدیریت مشارکتی منابع آب کشاورزی و آغاز کار به صورت پایلوت از برگزاری ده ها جلسه و مبادله تفاهم های مختلف موثرتر است. در همین راستا در جلسه ای با حضور جناب آقای جهانگیر حبیبی معاونت محترم حفاظت و بهره برداری منابع آب ایران و هیأت  همراه و مسوولین استانی و شهرستان با هدف اجرایی کردن پروژه مدیریت مشارکت آب زیرزمینی به عنوان یکی از پروژه های طرح احیاء و تعادل بخشی آب زیرزمینی در محل دفتر تعاونی تولید روستایی ارسنجان برگزار گردید.

    تعاونی های تولید و سایر تشکل های کشاورزی ظرفیت هایی هستند که حاصل سال ها کار فکری در سنوات گذشته است و باید از این ظرفیت برای پیشبرد پروژه های طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی استفاده کرد. پیاده سازی مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی از محورهای مهم طرح احیاست و ما به این واقعیت رسیده ایم که بدون حضور مردم و کشاورزان و همفکری و تعامل با آنان نمی توان منابع آب را مدیریت کرد.

    در پایان باید اشاره کنم در حال حاضر دشت ارسنجان به عنوان دشت پایلوت برای اجرای طرح مدیریت مشارکت منابع آب زیرزمینی انتخاب شده است.

برچسب ها: کشاورزی ، تعاونی ، ارسنجان
نظرات بینندگان