کد خبر: ۹۳۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سپیدان:

مبلغان دینی باید به علم روز مجهز باشند

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سپیدان گفت: مبلغان باید به علم روز مجهز باشند تا بتوانند پاسخگوی سئوالات و شبهات دینی جوانان باشند و آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند.

به گزارش شیرازه  حجت الاسلام عبدالعظیم ارودا رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سپیدان در خصوص نقش و حضور روحانیت در فضای مجازی وتاثیر آنها بر شبکه های اجتماعی و معرفی صحیح دین مبین اسلام در این فضا بیان داشت: فضای مجازی انعکاس دنیای حقیقی است که بر آن سایه افکنده و با توجه به حکومت رسانه ها و فضای مجازی و  تحریفاتی که علیه مذهب تشیع و اسلام ناب محمدی(ص) در فضای مجازی صورت می پذیرد، تکلیف روحانیت را در ورود به دنیای مجازی روشن کرده است.

ارودا با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در دیدار طلاب و روحانیون تهرانی؛ هدایت فکری و دینی، هدایت سیاسی و بصیرت‌افزایی و راهنمایی و حضور در عرصه‌ی خدمات اجتماعی را سه وظیفه‌ی عمده‌ی روحانیت  دانست و بر کسب صلاحیت‌ها و آگاهی‌های لازم، در دنیای متفاوت امروز، خود را برای ایفای مسئولیت‌های تعیین‌کننده در جامعه تأکید کرد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سپیدان در ادامه  به ضرورت تبلیغ دین در فضای مجازی تاکید و تصریح کرد: مخاطب امروز ما مخاطب همیشه نیست و دیدگاه و نگرش او تغییر کرده چون دنیا درحال تغییر است و نباید این مهم را نادیده گرفت، لذا باید به فراخور زمان و متناسب با نیازهای نوجوانان و جوانان از تکنولوژی روز و ابزارهای رسانه‌ای برای تبلیغ اینترنتی دین و هدایت و اصلاح و ارشاد جامعه بهره گرفت.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت شناخت دنیای امروز و امکانات رسانه ای و مجازی، ادامه داد: فضایی که امروزه در آن غوطه ور هستیم با توجه به هجوم گسترده و وسیع به دین و هجمه های سنگینی که در فضای مجازی وجود دارد، ناچاریم این فضاها را بشناسیم تا بتوانیم پاسخ گوی شبهات و مسائل باشیم.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سپیدان ادامه داد:فضای مجازی محیطی است که در آن شنونده و بینندگان بسیاری وجود دارد و ما اگر این شبکه ها را بتوانیم به درستی مدیریت کنیم، بیشترین برد و تاثیرگذاری را برای معرفی مبانی دینی و آرمان های اسلام ناب محمدی داشته باشیم. 

ارودا بیان داشت: اما متاسفانه افراد دین دار و دغدغه مند جامعه کمتر خود را برای ورود به فضای مجازی مهیا کرده اند و همین مسئله سبب شده که بخش عمده ای از این محیط در اختیار افراد سودجو و فرصت طلبی که دغدغه دین ندارند، باشد. فضای مجازی محیطی نوشتاری و سهل الوصول است و این ویژگی ها باعث شده تا افراد بسیاری به آن دسترسی داشته و مراجعه کنندگان آن روز به روز بیشتر شود. 

وی گفت،روحانیت  نقش خوبی را می توانند در فضای مجازی داشته باشند، برخی از طلاب  فعالیت های مناسبی را در این عرصه آغاز کرده اند اما باید توجه داشت که مبلغین دین در دنیای مجازی  باید توانایی خود را بالا ببرند، طلاب در فضای مجازی باید پاسخگوی هر نوع متقاضی باشند و برای هر نوع دفاع از حریم اسلام آماده باشن؛ لازمه این امر این است که هم به فنون جدید و شبکه ها آشنا باشیم و هم از نظر علمی توان لازم را کسب کنیم تا بتوانیم مسائل حساب شده ای را در اختیار کاربران فضای مجازی قرار دهیم.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی سپیدان با بیان این که دو راهبرد اساسی برای مبلغین وجود دارد ،ادامه داد: اولین راهبرد در موقعیت کنونی که عده ای تکفیریِ بیگانه با مبانی و معارف ناب دینی چهره اسلام را در جهان خشن جلوه می دهند، "استفاده از سلاح علم" است، یعنی متوجه باشیم که با شیوه های احساسی و کارهای ذوقی کارمبنائیِ چندانی نمی شود.

وی، استفاده کاربردی از"علم آشکار درعرصه میدانی نبرد عقیدتی" را به عنوان راهبرد دوم توصیف کرد و افزود: باید روی کاربرد علم آشکار تکیه کنیم، یعنی منظور علم گوشه حجره و یا درخانه عالم نیست، بلکه علمی است که به میدان کارزار در فضای مجازی و اینترنت و شبکه های اجتماعی امروز، به طور کارآمد وارد شویم.

وی تصریح‌کرد: مبلغان باید به علم روز مجهز باشند تا بتوانند پاسخگوی سئوالات و شبهات دینی جوانان باشند و آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند.

منبع: مارگون


نظرات بینندگان