کد خبر: ۹۴۲۳۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۹ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۵

ورزشگاه میانرود شیراز، رویایی که بیست ساله شد

ورزشگاه پنجاه هزار نفری میانرود شیراز که در سال ۱۳۷۴ کلنگ احداث آن به زمین زده شد، قرار بود با کمک متخصصین کره ای چهار ساله آماده بهره برداری شود اما پس از گذشت دو دهه هنوز به بهره برداری نرسیده و امروز افتتاح اين ورزشگاه به يكي از روياهاي ورزشكاران و ورزش دوستان اين شهر تبديل شده است.

به گزارش شیرازه ورزشگاه پنجاه هزار نفری میانرود شیراز که در سال ۱۳۷۴ کلنگ احداث آن به زمین زده شد، قرار بود با کمک متخصصین کره ای چهار ساله آماده بهره برداری شود اما پس از گذشت دو دهه هنوز به بهره برداری نرسیده و امروز افتتاح اين ورزشگاه به يكي از روياهاي ورزشكاران و ورزش دوستان اين شهر تبديل شده است. روياي داشتن ورزشگاهي بزرگ، درخور و شايسته كه زمينه‌ساز تحول در ورزش اين شهر و استان فارس خواهد بود.

این مجموعه قرار بود تبدیل به دهکده المپیک شیراز بشود اما بعد از آن محدود به مجموعه ی چند منظوره شد و طرح دهکده المپیک مورد نظر به منطقه‌ای در شرق شیراز در نزدیکی فرودگاه انتقال داده شد.

ورزشگاه چند منظوره میانرود شامل استادیوم ۵۰ هزار نفری فوتبال، زمین شماره دو و سه فوتبال، سالن چند منظوره پیست دومیدانی، پیست دوچرخه سواری،استخر و زمین تنیس می‌باشد. این ورزشگاه بصورت گرد و دوطبقه همانند ورزشگاه آزادی ساخته شده و البته سکوهای طبقه دوم به حالت تقریباً دو طبقه‌است که از دور، نمایی سه طبقه را دارد. این ورزشگاه تماماً با نقشه‌ای کره‌ای ساخته شده و به گواه کارشناس مجموعه، کاملترین استادیوم خاورمیانه خواهد بود که از نظر زیرساختهای لازم آخرین تحولات در زمینه ورزشگاه‌ سازی در دنیا و زیرساختهای چمن، فروشگاهها، پارکینگ، موقعیت سکوها، سرویسهای بهداشتی و... پیش بینی‌های لازم شده است. مزیت این ورزشگاه نسبت به ورزشگاه آزادی کریدور آن است که کریدور دور آزادی در طبقه اول با عرض ۶ متر است اما در این ورزشگاه ۹ متر می‌باشد. برخلاف آزادی این ورزشگاه دپو نیست و تماما از ستونهای مستحکم و زیبا استفاده شده که دقیقاً ورودی تماشاگران از میان همین ستونها پله گذاری شده است.

ورزشگاه میانرود شیراز، رویایی که بیست ساله شد
ورزشگاه میانرود شیراز، رویایی که بیست ساله شد
ورزشگاه میانرود شیراز، رویایی که بیست ساله شد


با توجه به اینکه این مجموعه در حاشیه کمربندی شیراز قرار گرفته و تا مرکز شهر تنها ۱۵دقیقه مسافت دارد ودر حاشیه کوه قرار دارد مشکل آب وهوایی رفت‌وآمد ترافیک دوری راه و غیره را ندارد.

بحث‌های بسیاری برای انتقال مجموعه در زمان تعویض ریاست جمهوری به شهر جدید صدرا شد که با توجه به هزینه زیادی که صورت گرفته بود امکان جابجایی طرح نبود.


ابهام در صحت مکان یابی

از نظر كارشناسان، اجراي طرح ورزشگاه ميانرود علي‌رغم آنكه به‌عنوان يكي از نيازهاي شيراز و فارس بسيار ضروري بود اما مكان‌يابي و حتي طرح نقشه و اجراي آن چندان كارشناسي نبوده است.

اين در حالي است كه بخشي از ديوار اصلي اين ورزشگاه در ميان يكي از معابر اصلي ورودي به شهرك ميانرود قرار داشته و مدتي است موضوع در سطح مسئولان شهرداري و ورزش و جوانان براي انديشيدن راهكار حل آن مطرح است.


ورزشگاه میانرود شیراز، رویایی که بیست ساله شد

سال گذشته فدراسیون فوتبال ایران درخواستی جهت میزبانی بازی های جام ملت های آسیا 2019 به AFC ارائه داده بود، شیراز نیز یکی از گزینه های میزبانی این رقابت ها بود. به همین علت کارشناسانی از کنفدراسیون فوتبال آسیا راهی شیراز شدند تا امکانات و زیر ساخت های مورد نیاز را بررسی نمایند. در این بازدیدها مشخص گردید که امکانات ورزشگاه میانرود با استانداردهای 15 سال پیش منطبق است و در نهایت مورد تایید قرار نگرفت.

مسئولین بسیاری در این سال‌ها نسبت به پیگیری و افتتاح این ورزشگاه قول مساعد داده‌اند اما عمر دوران مسئولیت هیچکدام به این موضوع کفاف نداده است!

اما در نهایت و طبق آخرین قول ها، کامیاب مدیرکل اداره ورزش و جوانان فارس و همچنین دکتر بهرام پارسایی نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی اعلام داشته اند با توجه به حمایت دولت و استاندار فارس جهت تامین 30 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه ورزشی میانرود، این ورزشگاه تا پایان سال 1395 به بهره برداری می‌رسد.


تصاویر آخرین بازدید هیئت دولت از ورزشگاه میانرود

ورزشگاه میانرود شیراز، رویایی که بیست ساله شد

ورزشگاه میانرود شیراز، رویایی که بیست ساله شد


*ایمان زارع مهذبیه



نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
0
اگر ممکنه از آخرین مراحل ساخت این ورزشگاه گزارش تصویری بگیرید
امین
Germany
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
0
همه فکر ورزشگاه نقش جهان اصفهان هستن درحالیکه خبر ندارن میانرود زودتر از نقش جهان کلنگ خورده