کد خبر: ۹۷۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۱۳ مهر ۱۳۹۵
بخشدار کوهمره نودان:

جشنواره انجیر ضرورتی بود که در گذشته مورد توجه واقع نشد/ هدف ما ایجاد همدلی جهت معرفی ظرفیت‌های منطقه بود

بخشدار کوهمره نودان گفت: من فکرمی‌کنم جشنواره انجیر ضرورتی بود که از گذشته مورد توجه واقع نشد و از اهالی غیرتمند، صاحب نظر و اندیشمند دوسیران تقاضا دارم که این همبستگی و همدلی بوجود آمده را نهادینه کنند.

به گزارش شیرازه به نقل از "کازرون خبر"، جشنواره انجیر دوسیران برای نخستین بار در بخش کوهمره نودان شهرستان کازرون برگزار شد و جمعیت زیادی از این جشنواره استقبال کردند.

به همین مناسبت به سراغ یحیی حقیقی بخشدار کوهمره نودان رفتیم تا در خصوص این جشنواره اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

برگزاری جشنواره انجیر به پیشنهاد چه کسی بود و چه اهدافی را به دنبال داشت؟

باسلام، ایده برگزاری جشنواره انجیر دوسیران توسط خود حقیر مطرح شد و مربوط به اواخر سال 93 است که قرار شد در سال 94 اجرایی شود اما بدلیل اینکه زیرساخت‌های مورد نیاز در سال 95 فراهم شد و در 8 مهرماه با همت خیرین و معتمدین دوسیران و همکارى مسوولین ادارات شهرستان کازرون و بخش‌های کوهمره و چنارشاهیجان، فرماندار و نماینده محترم شهرستان این برنامه اجرا شد.

هدف از برگزاری این جشنواره چه بود؟

ایجاد یکدلی و همدلی بین اهالی شریف منطقه کوهمره نودان بویژه دوسیرانی‌های عزیز و رفع کمبودها و مشکلات این روستا و معرفی ظرفیت‌های بالقوه منطقه کوهمره نودان، بویژه دهکده گردشگری دوسیران و برندسازی از محصولات باغی منطقه خصوصا انجیر دوسیران بود.

با توجه به بالا بودن سابقه برداشت انجیر در دوسیران چرا تا کنون این محصول تبدیل به یک برند معتبر نشده است ؟

من فکرمی‌کنم این جشنواره ضرورتی بود که از گذشته مورد توجه واقع نشد و بخشداری کوهمره نودان با تشکیل ستاد برگزاری جشنواره انجیر دوسیران و با برگزاری جلسات مکرر و نظرخواهی از صاحب نظران و بهره گیری از توانمندی‌های محلی و مردمی توانست برای اولین بار این اتفاق میمون را رقم بزند.

سطح  زیر کشت و میزان برداشت سالیانه انجیر در روستای دوسیران چقدر است؟

براساس اعلام مدیریت جهادکشاورزی شهرستان کازرون، میزان سطح زیر کشت انجیر تقریبا 4700 هکتار و میزان تولید سالیانه 7000 تن اجیر است. البته این ارقام نسبی و متغیر است.

آیا جشنواره انجیر دوسیران در سال‌های آینده نیز برگزار خواهد شد؟

از اهالی غیرتمند، صاحب نظر و اندیشمند دوسیران تقاضا دارم که این همبستگی و همدلی بوجود آمده را نهادینه کنند و با توکل بر خدا و با هدف معرفی بیشتر روستای تاریخی دوسیران برنامه ریزی‌های لازم جهت برگزاری جشنواره درسال‌های آینده را مدنظر قرار دهند.

با توجه به شرایط اقلیمی بخش کوهمره نودان، این منطقه ظرفیت بالایی جهت تولید محصولات متنوع از جمله انجیر، گردو، انار، بادام، انگور، پرتقال و... است. برای ارتقاء سطح کیفیت این محصولات و ورود به بازار صادرات چه راهکارهایی در نظر دارید؟

قطعا همینطور است که اشاره کردید اما متاسفانه درسال‌های اخیر بدلیل بروز معضل خشکسالی و بحران آب باغات منطقه و بدنبال آن میزان تولید محصولات باغی با مشکل عمده‌ای مواجه شده است.

اما ناامید نیستیم و یقینا از تمامی توان خود جهت برنامه ریزی به منظور حل مشکلات استفاده می‌کنیم و از طریق جهاد کشاورزی شهرستان و استان مسائل را دنبال خواهیم کرد.

البته علاوه بر موضوع انجیر دوسیران بخش کوهمره نودان دارای ظرفیت‌هایی از جمله طبیعت جنگلی نودان، انار گاوکشک و دشت شقایق دشت برم نیز هست که در حال مطالعه و بررسی آن‌ها برای معرفی هرچه بیشتر هستیم.

در پایان اگر صحبتی در خصوص جشنواره انجیر دارید بفرمایید؟

لازم می‌دانم از حضور و استقبال با شکوه مردم شریف در اولین جشنواره انجیر دوسیران صمیمانه قدردانی کنم و اگر با کمبود و ضعفی مواجه شده‌اند از همه شهروندان پوزش می‌طلبم و با توجه به اینکه تجربه اول بود تقاضا دارم که عذر ما را بپذیرند.

از برادر بزرگوار جناب آقای رضازاده نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی که همکاری‌های لازم را معمول داشتند و در دعوت از استاندار محترم فارس و معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور نقش مهمی ایفا کردند صمیمانه سپاسگزارم و از همکاری و دستورات جناب آقای علوی فرماندار محترم شهرستان کازرون که در بسیج امکانات ادارات شهرستان سعی و تلاش وافری داشتند قدردانی می‌کنم.

از همکاری خیرین و معتمدین دوسیران، ادارات و ارگان‌ها، رسانه‌های شهرستان، عکاسان، فیلمبرداران و همچنین سایت «کازرون خبر» که در پوشش خبری جشنواره تلاش وافری داشتند کمال تشکر را دارم.

تو با خدای خود انداز کار و دل خوش دار

که رحم اگر نکند مدعی، خدا بکند

بسوخت حافظ و بویی ز زلف یار نبرد

مگر دلالت این دولتش صبا بکند

نظرات بینندگان