کد خبر: ۹۸۳۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۲۴ مهر ۱۳۹۵
عضو انجمن سد سازان کشور:

عملیات سد پارسیان را از سر بگیرید تا شرمنده نسل آینده ممسنی نشوید

عضو انجمن سد سازان کشور گفت: در سال های گذشته از سد پارسیان ممسنی غفلت شد و الان هم که پروژه شروع شده با مشکلات اعتباری روبرو است به گونه ای که الان به تعطیلی کشیده شده است.

به گزارش شیرازه به نقل از نورآنلاین  ابراهیم شاه قاسمی عضو انجمن سد سازان ایران در همایش اولویت های توسعه ممسنی و رستم بیان داشت:  چند دهه پیش، وضعیت منابع آبی شهرستان در شرایط بسیار مناسبی قرار داشت و اراضی منطقه زیر کشت برنج بودند. که در این خصوص رودخانه فهلیان محور اصلی و نقش اساسی داشت.

وی ادامه داد: اما متاسفانه الان ممسنی و رستم در وضعیت مناسبی نیست حتی فهلیان نیز دارد خشک میشود، کاهش بارندگی، افزایش جمعیت بالادستی، افزایش فعالیت های کشاورزی و افزایش سایر فعالیت های مصرف کننده آب عاملی شد تا وضعیت منابع به این شکل در بیاید.

قاسمی افزود: البته افزایش چاه های عمیق از دیگر عواملی است که نتیجه ی آن خشک شدن چشمه ساران منطقه شد.

این استاد دانشگاه گفت: اگر این روند ادامه یابد ممسنی نیز به وضعیت شهرستان هایی چون جهرم دچار خواهد شد، آن زمان که وضعیت فهلیان مناسب بود متاسفانه مسئولین سد پارسیان را در اولویت قرار ندادند و پروژه هایی را در استان و منطقه پیگیری کردند که امروزه بسیاری از آنها خشک شده اند یا توان جمع آوری آب مورد نیاز را ندارند.


همایش اولویت های توسعه ممسنی و رستم

شاه قاسمی افزود: اما فهلیان هنوز آنقدر ظرفیت دارد که سدسازی در آن بسیار میتواند سودمند باشد و در سال حدود 500 میلیون متر مکعب توان ذخیره سازی دارد، هرچند مجوز 250 میلیون متر مکعبی به این سد خواهند داد، در سال های گذشته از سد پارسیان ممسنی غفلت شد و الان هم که پروژه شروع شده  با مشکلات اعتباری روبرو است به گونه ای که الان به تعطیلی کشیده شده است.

عضو انجمن سد سازان ایران ادامه داد: حیات کشاورزی منطقه به رودخانه فهلیان است اگر سدی در آن نباشد شکل کشاورزی در آینده وضعیت تاسف باری خواهد داشت.

وی خطاب به مدیران شهرستان گفت: مسئولین سطح اول مملکت را متوجه اهمیت این سد کنید تا نسبت به نسل آینده شرمنده نباشید، اگر مسئولین این موضوع را پیگیری نکنند میتوان گفت که حتی آب رودخانه ی بزرگ فهلیان را از دست خواهیم داد. 

وی در پایان گفت: شاخه شور رودخانه فهلیان در نزدیکی روستای گورک وضعیت خوبی دارد و تکمیل سد آن میتواند بسیاری از نیازها رو رفع کند.


برچسب ها: سد پارسیان ، قاسمی ، ممسنی
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵
0
یکی از عوامل خشک سالی های اخیر و صدمات جبران ناپذیر وارد شده بر طبیعت و اکو سیستم کشور وجود سد های غیر کارشناسی شده و عیر استاندار می باشد که کمتر به آن پرداخته می شود و باید در خصوص سد سازی با احتیاط عمل کرد ف چرا که تا کنون خسارات سدها بیشتر از نفعشان بوده و تنها نفع آن برا مافیای آب و سد سازی هست