کد خبر: ۹۸۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۵
مدیرجهادکشاورزی شهرستان سپیدان خبرداد:

آغاز برداشت میوه" به" ازباغات سپیدان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان گفت: کار برداشت محصول به از اوایل مهر ماه در شهرستان سپیدان آغاز شده و تا اوایل آبانماه ادامه دارد.

به گزارش شیرازه به نقل از مارگون محمد بوستانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان  در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در حال حاضر سطح باغات "به" شهرستان سپیدان  450 هکتار می باشد که بطور متوسط 15 تن در هکتار محصول از هر باغ برداشت می شود و پیش بینی می شود امسال در مجموع شش هزار تن محصول از باغات "به" این شهرستان برداشت شود.

یکی از باغداران این شهرستان با اقداماتی نظیر مبارزه اصولی با آفات، آبدهی مناسب و کوددهی به موقع با برداشت 30 تن محصول "به" در هکتار توانست بیشترین میزان تولید "به" را در شهرستان داشته باشد.

وی اظهار داشت با توجه به مسائل اقتصادی و باردهی سریع این محصول، به طور متوسط از سال چهارم عمر درخت، باردهی اقتصادی شروع می‌شود و در صورتی که ارقام اصلاح شده با عملکرد بالای تولید کاشته شود و شرایط کاشت و داشت و برداشت و مدیریت باغ خوب باشد، هر هکتار "به"، درآمد اقتصادی قابل توجهی برای باغدار خواهد داشت.

بوستانی همچنین گفت اعطای تسهیلات برای اصلاح باغات، برگزاری کلاس‌های آموزشی و توجیهی و توصیه‌های فنی در رابطه با هرس و تغذیه از جمله اقدامات جهادکشاورزی در راستای حمایت از بهره‌برداران محصول "به" می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی سپیدان در پایان نیز اظهار کرد: "به" میوه‌ای خوش طعم و معطر از خانواده سیب است و اگر چه به صورت خام خوردنی است ولی اغلب پخته آن را به صورت مربا یا در غذاهای مختلف مصرف می‌کنند.

به گفته‌ی وی،  محصول "به" برای درمان بسیاری از بیماری‌های عفونی  موثر است و در مصارف داخلی کشور به صورت مربا و همچنین به همراه سایر محصولات فراوری شده به شکل خشکبار و محصولات "به دانه" در رابطه با بحث گیاهان دارویی استفاده می‌شود. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد از آغاز برداشت محصول "به" از باغات استان خبر داد.


برچسب ها: به ، میوه ، برداشت
نظرات بینندگان