کد خبر: ۹۸۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۲۹ مهر ۱۳۹۵

انگور داربندی نماد اقتصاد مقاومتی در باغات انگور بوانات

کشاورز بواناتی گفت: من با هزینه شخصی و با تلاش خودم قسمتی از باغم را به صورت انگور داربندی کار کرده ام که بسیار تولید آن متفاوت است.

به گزارش شیرازه به نقل از  حرف رسا، شهرستان بوانات با تولید سالانه بیش از 120 هزارتن انواع انگور مقام اول تولید انگور آبی را در استان فارس داراست و از دیر باز بوانات را با نام انگور خوب و مرغوب آن می شناسند اما چند سالی است که بسیاری از باغات انگور این شهرستان بدلیل خشکسالی آسیب دیده اند.

تغییر الگوی کشت باغات انگور از شیوه سنتی قدیم که به صورت کرت و غرقابی بود به شیوه های مدرن داربندی یا داربستی کمک بسیار شایانی در جلوگیری و پرت آب و مدیریت منابع آب خصوصا در این سالهای خشکسالی می باشد و در راستای شعار رهبر معظم انقلاب و عمل به اقتصاد مقاومتی است.

محسن مومنی یکی از کشاورزان خوش سلیقه بوانات است که باغ انگور خود را به شیوه داربندی بنا کرده و درختان 3 ساله انگور وی به اندازه درختان انگور 9 یا 10 ساله یا بیشتر محصول می دهند .

وی در گفتگو با خبرنگار ما گفت:

_ در راستای عمل به اقتصاد مقاومتی من امسال با هزینه شخصی خودم و بودن استفاده از تسهیلات کشاورزی توانسته ام حدود 400 متر از باغ خود را به صورت داربندی کار کنم و الان که درختان من 3 ساله هستند با این روش به اندازه درختان شاید 9 یا 10 ساله ثمر داده اند.


 من معتقدم حال که دشمنان از هر طرف بر کشور ما فشار می آورند و با اعمال تحریم های ناجوانمردانه اقتصاد و جامعه ما را درگیر کرده اند استفاده از منابع موجود و داشته های خودمان در راه تولید و بهره وری بیشتر بهترین راه مقابله با دشمن است.

مومنی در ادامه گفت: در این روش من توانسته ام با اندک آب موجودی که دارم این درختان را شاداب و سرحال نگه دارم که این همان مدیریت منابع موجود در سمت تولید می باشد. اگر من نیز به شیوه سنتی و غرقابی کار کرده بودم آب موجود تنها می توانست 100 متر از باغ من را آبیاری کند و نه به این کیفیت.

وی از کشاورزان بواناتی خواست تا با اقدام بموقع در تغییر الگوی کشت باغات و کشاورزی خود را نجات دهند.



برچسب ها: انگور ، داربندی ، بوانات
نظرات بینندگان