کد خبر: ۹۸۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۰۱ آبان ۱۳۹۵
در دل یک کشاورز سپیدانی:

سود دلال از سیب ، بیشتر از کشاورز است

یک کشاورز مشکل حال حاضر باغداران سپیدانی را وجود دلالان در بازار معرفی و میگوید: سود دلال از سیب ، بیشتر از کشاورز است و حتی بعضی از دلالان آشنایی و تخصصی در زمینه کاشت و داشت سیب ندارند ولی سود هنگفتی در این صنعت به جیب می زنند.

به گزارش شیرازه به نقل از مارگون سیب از جمله محصولات صادراتی با ارزش اقتصادی بالاست و تاکنون چندین هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان سپیدان، زیر کشت این محصول رفته است و همه ساله نیز سطح زیر کشت آن افزایش می یابد. این در حالی است که ناآشنایی با نوع کشت و مبارزه با آفات و هم چنین کمبود امکانات لازم، بروز مشکلاتی را برای سیب کاران موجب شده است.

برداشت سیب که در از اواسط شهریور ماه در شهرستان سپیدان آغاز می شود تا نیمه های مهر ادامه دارد و بر اساس پیش بینی های مسئولین جهادکشاورزی شهرستان، برآورد می شود تا پایان فصل برداشت، حدود 120هزارتن از باغات سیب سپیدان تولید شود.

بوستانی رئیس جهاد کشاورزی سپیدان سطح زیر کشت سیب در شهرستان سپیدان  بیش از7هزار هکتار عنوان کرد که متوسط عملکرد آن 3000 هکتار می باشد.

بوستانی گفت: سیب سپیدان از لحاظ کیفیت و طعم و مزه یکی از بهترین سیب های کشور است و از لحاظ اقلیمی نیز در شرایط مناسب قرار دارد.

وی افزود: ارقام سیب سپیدان عبارتند از رقم گلاب وقرمز وسفید است که اکثرا به استانهای کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.

رئیس جهاد کشاورزی سپیدان درباره قیمت سیب و بازار فروش این محصول اظهار داشت: قیمت سیب چون یک محصول انبوه است برحسب قیمت استانی تنظیم می شود

در ادامه گزارش برای اطلاع از وضعیت سیب شهرستان با چند تن از کشاورزان شهرستان مصاحبه کردیم.یکی از باغداران سپیدانی مقابله خودسرانه و غیراصولی کشاورز با آفات را مشکل باغداران شهرستان عنوان کرد وگفت: مجبور است با نوآوری های خودش به دفع آفات بپردازد ودر این زمینه با سم نامناسب و بی موقع باعث ازبین بردن حشرات مفید میشود.که این مسائل‌ معلول عدم آگاهی کشاورز در زمینه مقابله با آفات و بیماری های درخت سیب است.

یک کشاورز دیگر مشکل حال حاضر باغداران سپیدانی را وجود دلالان در بازار معرفی و میگوید: سود دلال از سیب ، بیشتر از کشاورز است و حتی بعضی از دلالان آشنایی و تخصصی در زمینه کاشت و داشت سیب ندارند ولی سود هنگفتی در این صنعت به جیب می زنند.

وی عدم وجود نهاد و سازمانی مشخص در خرید سیب از کشاورزان را علل ضرر تولیدکنندگان سیب معرفی کرد.

یکی دیگر از کشاورزان می‌گوید: به دنبال خشک‌سالی‌های چندین ساله آفات درختان زیاد شده و سم پاشی و مراقبت از درختان باید با هزینه بالا انجام شود که دیگر صرفه اقتصادی برای کشاورز ندارد.

لازم به ذکر است: سیب به عنوان یکی از محصولات مهم وبسیار در زمینه کشاورزیدر شهرستان است وشهرستان سهم قابل‌توجهی در رونق اقتصادی  استان فارس دارد، اگر تلاشی برای رفع موانع مشکلات تولید سیب صورت نگیرد انحصار تولید سیب در بازارهای سایر استانهای کشور از دست باغداران سپیدانی خارج خواهد شد.

برچسب ها: مارگون ، شهرستان ، صادرات ، سیب ، کشت
نظرات بینندگان