رشد قارچ گونه پاساژهای بدون پارکینگ در سپیدان
به گزارش شیرازه، باگذری
برشهراردکان توریستی ترین شهر فارس وتردد در خیابان اصلی شهر شاهد آن
هستیم پاساژهایی چندین طبقه که رشد قارچ گونه ای در چند سال اخیر در سطح
شهر داشته است .اما این مجموعه های تجاری که محل رفت امد مشتریان وکاسبین
می باشد فاقد پارکینگ می باشد.
در
شهرستان سپیدان ومرکز شهرستان با احداث مجتمع های تجاری بدون پارکینگ،
سرمایه گذاران سود خود را تضمین می کنند ولی در عوض مسوولیت تامین پارکینگ
را به دوش شهرداری و شهروندان می اندازند برحسب نیازهای شهر وشهرستان برخی
از سرمایه گذاران محلی درصدد راه اندازی مجموعه های تجاری(پاساژ) شدند که
این مجتمع ها یکی پس از دیگری در خیابان اصلی شهر رشد قارچ گونه ای دارد به
طوری که درکمترین فاصله مکانی میتوان چندین مجموعه رایافت که برخی از انان
بدلیل نبود شرایط خاص برخی از مغازه ها خالی شده ویادرحال تخلیه می باشد
حال این سئوال مطرح است این مجموعه های عریض وطویل بادارابدون این تعداد مغازه ومحلی برای رفت وآمدن مشتریان وصاحبان ومالکان مغازه ها تکلیف خودروهای انان چه می شود؟برخی از مشتریان برای خرید از این مجموعه ها برای پارک نمودن خودروها می بایست مدت زمانی رابرای پیدانمودن جای پارک وسیله نقلیه خودمدت زمان طولانی صرف کنند چه بسا نبود جای مناسب برای پارک خودروها باعث می شود تا خریدار از خرید خود منصرف شود
نکته دیگر این است که مالکان اصلی این مجتمع های تجاری به جای در نظرگرفتن فضایی جهت پارک خودروها آنها راتبدیل به مغازه هایی نموده اند برای بالابردن بهره وری وحداکثر استفاده منافع شخصی . برابر ضوابط طرح تفصیلی، مجتمع های تجاری ملزم به تامین پارکینگ به تناسب تعداد و متراژ واحدهای تجاری می باشند، ولی مگر طرح تفصیلی در شهر سپیدان بهائی دارد؟!
سرمایه
گذاران و شهرداری در طول یک دهه اخیر بر سر عدم رعایت ضوابط و مقررات طرح
تفصیلی بسیار هماهنگ و هم عقیده بوده اند، به این معنی که نه سرمایه گذاران
حاضر به تامین پارکینگ در مجتمع های تجاری بوده اند و نه شهرداری آنان را
وادار به تامین پارکینگ کرده است، عجب تفاهمی!!
بسیار جای تاسف است که دود این توافق نانوشته بین شهرداری و سرمایه گذاران فقط به چشم شهروندان عادی رفته و هزینه های ناشی از کسری پارکینگ یا عدم تامین پارکینگ این مجتمع ها را شهروندان سپیدانی باید بپردازند.اتلاف وقت و کلافگی شهروندان و رانندگان در ترافیک مرکزی شهر و سلب آسایش ساکنان خیابان ها و کوچه های بافت مرکزی شهر، همگی از تبعات عدم رعایت ضوابط و مقررات طرح تفصیلی و قوانین شهرسازی است.
در حال حاضر، تامین زمین و احداث یک پارکینگ طبقاتی با ظرفیت بیش از 200خودرو در مرکز شهر سپیدان، هزینه ای حدود 8 تا 10 میلیارد تومان در بر دارد.چه کسی مسوول پرداخت این هزینه است؟ پاسخ مشخص است؛ شهرداری اردکان از بیت المالی که متعلق به عموم مردم است باید به نفع سرمایه گذاران بی ملاحظه ای که صرفا منافع اقتصادی خود را در اولویت قرار داده و شهر را با چالش جدی روبرو کرده اند، باید هزینه های احداث پارکینگ عمومی را بپردازد یا به بیان دیگر، با احداث مجتمع های تجاری بدون پارکینگ، سرمایه گذاران سود خود را تضمین می کنند ولی در عوض مسوولیت تامین پارکینگ را به دوش شهرداری و شهروندان می اندازند و قطعا بعدها خود این سرمایه گذاران به عنوان شهروندان سپیدانی، شهرداری را بابت عدم توانائی در حل معضلات ناشی از ترافیک، به بی برنامگی و بی لیاقتی متهم می کنند.
سازندگان مجتمع های تجاری حین صدور پروانه ساختمانی، در نقشه های کنترل و تائید شده توسط نظام مهندسی و شهرداری، مدعی تامین پارکینگ به قدر کفایت می شوند، ولی در عمل پس از گودبرداری و اجرای اسکلت با تبدیل پارکینگ به تجاری، از نقشه های مصوب عدول کرده و بر خلاف مجوز ساختمانی اقدام به پیش فروش واحدهای تجاری می نمایند.
امید است مسئولان امر برای جلوگیری از موارد اینچنینی به فکر راه چاره ای باشند.
منبع: مارگون