دانشکدههای خبر در کشور تعطیل نمیشود
امید گفت: در مورد دانشکده خبر شیراز نیز مذاکره لازم صورت گرفته و امیدواریم مشکلات موجود و عدم پذیرش دانشجو نیز در آن برطرف شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه راه حل مشکل بیکاری در کشور آموزشهای مهارتی است،گفت: براساس قانون برنامه ششم توسعه 30 درصد آموزشها در کشور باید به سمت مهارتی برود و در این زمینه تشویق مردم به سمت آموزش های مهارتی یک اولویت است و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
وی از رسانهها خواست: در تبلیغ مهارتآموزی و آموزشهای مهارتی دانشگاه علمی کاربردی را همراهی کنند تا بیش از پیش در این زمینه فرهنگسازی شود.
امید با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی متولی آموزشهای خاص است و فردی تربیت میکنیم که در یک فن یا حرفه متخصص باشد، گفت: دانش آموختگان ما اشتغال پذیری بالاتری دارند و در زمینه تحصیلی خود بیشتر مشغول کار می شوند و براساس آخرین آمار هفته پیش بیش از 40 درصد دانش آموختگان در رشته خود مشغول کار هستند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور تصریح کرد: امیدواریم این عدد را به بالای 90 درصد برسانیم و آن گونه که میگوییم، در نظام تولید نیز بتوانیم موثر باشیم.
امید در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد طرح آمایش تصریح کرد: منظور از طرح آمایش الزاما کاهش نیست در یک جایی ممکن است آمایش سبب افزایش مرکز آموزش عالی نیز شود.در طرح آمایش دانشگاهها به دنبال این هستیم تا با کمک استانداران بر اساس نیازهای آن استان، برنامههای آموزشی خود را تدوین کنند.
وی با بیان اینکه کاهش مراکز علمی دانشگاه علمی کاربردی ارتباطی به طرح آمایش ندارد، افزود: بخشی از این به مصوبه دولت و بخشی نیز به طرح ساماندهی مراکز و نگاه کیفیتگرایی بر میگردد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: تعداد مراکز این دانشگاه نیز از یکهزار و 100 مرکز، به 600 مرکز رسیده که در حال حاضر نیز بیش از 360 مرکز تا پایان شهریور فرصت دارند به بخش خصوصی واگذار شوند، این مراکز در یک سال و نیم اخیر بر اساس مصوبه دولت دانشجو نگرفتند و بقیه نیز صلاحیت لازم را نداشتهاند.
وی در پاسخ به سوالی در مورد صندلیهای خالی نیز بیان کرد: این موضوع به دلیل استقبال دانشآموزان از دانشگاه نیست، بلکه بخاطر ظرفیت مازاد ایجاد شده است.
امید بیان کرد: در دانشگاه علمی کاربردی در سال 95 به طور تقریبی یک میلیون صندلی خالی داشتیم و با اجرای طرح ساماندهی این نسبت اصلاح شده و پذیرش 160 هزار نفر دانشجو با ظرفیت 600 هزار نفر را داریم.
وی افزود: در سال 97 نیز یک کاهش شدید دانشجو داشتیم و علت آن نیز این بود که نظام آموزشی آموزش و پرورش به طور کامل اجرا نشد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در مورد خدمات رسانی به مراکز و دانشجویان سیلزده نیز گفت: مراکز دانشگاهی ما تابعیت مطلق به سیاستهای وزارت علوم را دارا هستند و در کنار این سیاستها در مناطق آسیب دیده تخفیف شهریه را اعمال میکنیم.
وی گفت: تنها دانشگاهی هستیم که طرح ماموریتگرایی اجرا شده و مراکز ما براساس تخصصی که دارند دانشجو میپذیرند و در این راستا نیز خوشههای شغلی تعریف و ماموریتگرایی نیز اولویت برنامهها است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در پاسخ به سوال دیگری در مورد گردهمایی روسای مراکز استانی دانشگاه علمی کاربردی در شیراز، نیز بیان کرد: این گردهمایی در سال دو تا سه دفعه برحسب برنامههای سالانه برگزار میشود که در شیراز نیز از امروز به بهترین نحو ممکن آغاز شده و تا فردا پنجشنبه 12 اردیبهشت 98 ادامه دارد و در آن برنامههای گذشته به نقد و بررسی گذاشته و برنامههای آینده را نیز جمعبندی میکنیم.
امید افزود: همچنین در این همایش برای ماموریتگرایی و اجرای خوشهبندی شغلی و سطحبندی مراکز علمی کاربردی نیز برنامهریزی و تصمیمگیری میشود.
وی بیان کرد: امروز در حاشیه این گردهمایی مرکزی بنام "کارنو" که مخفف کارآفرینی و نوآوری است در شیراز افتتاح شد و ایدههایی که می تواند تبدیل به تولید و فناوری شود نیز در موضوعهای مختلف به بانک ایده تبدیل و در پی آن ایدههای برتر شناسایی و به صاحیان ایده نیز امکانات داده میشود.
امید گفت:همچنین با ارائه مشاورههای رایگان و در مرحله بعد پرداختن تسهیلات برای اجرای طرحها و ایدهها کمک میکنیم تا تعدادی شرکت دانش بنیان بیرون آید و ایدهها را به تجارت تبدیل کند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در پاسخ به سوالی در مورد اعطای مجوز برای مراکز جدید علمی کاربردی گفت: به مراکزی مجوز داده میشود که محیط کار داشته باشند، همچنین بافت دانشجویی ما در حال اصلاح است به طوری که امیدواریم در سال تحصیلی جدید از 36 سال به 25 سال برسد.
امید همچنین در مورد ارزیابی مدرسان نیز گفت: با تصویب آئیننامه جذب مدرسان، تمام مدرسان قدیمی مورد ارزیابی قرار گرفتند و از این پس نیز مدرسان جدید باید فرآیند جذب را طی کرده و وارد مرحله تدریس شوند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور خاطرنشان کرد: در جذب مدرسان مدرک ملاک نیست و افرادی که دارای سابقه کار و مهارت تجربی باشند پس از بررسی و تایید به عنوان مدرسان تجربی و خبره برای تدریس جذب میشوند.
تسنیم
انتهای پیام/