کد خبر: ۱۶۳۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
خرمشهر را خدا آزاد کرد؛

روز مقاومت و پیروزی فتح خرمشهر

خرمشهری که پس از ۳۵ روز پایداری و مقاومت در چهارم آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن در آمده بود، پس از ۱۹ ماه اسارت بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، سوم خرداد: سوم خردادماه، سالگرد آزادسازی خرمشهر قهرمان در عملیات بیت‌المقدس و روز مقاومت، ایثار و پیروزی است.


خرمشهر، حدیث مقاومت و جانبازی دلیرمردان، نماد شجاعت و دلاوری و سند افتخار ملتی است که برای دفاع از وطن و ناموس خود، از جوانان برومند خویش گذشتند.


خرمشهر، حکایت به معراج رفتگانی است که با خون، وضوی عشق گرفتند و ققنوس وار، در آتش عشق دفاع از میهن اسلامی سوختند.


۳۱ شهریور ۱۳۵۹، خرمشهر زیر آتش سنگین ارتش عراق قرار گرفت. پس از ۳۵ روز پایداری و مقاومت، در چهارم آبان ۱۳۵۹ خرمشهر، خونین‌شهر شد و به دست دشمن افتاد.


در تاریخ دهم اردیبهشت ۶۱ گردان‌هایی از سپاه و ارتش، عملیات فتح خرمشهر را در عملیات «بیت‌المقدس» به فرماندهی علی صیاد شیرازی با رمز «یا علی بن ابی طالب (ع)» شروع کردند. در تاریخ سوم خرداد ۶۱، باهدف آزادسازی خرمشهر با رمز «یا محمد بن عبدالله (ص)» شروع شد و رزمندگان توانستند پرچم ایران را بر فراز مسجد جامع و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآورند.


خرمشهری که پس از ۳۵ روز پایداری و مقاومت در چهارم آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن در آمده بود، پس از ۱۹ ماه اسارت بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت.


نیروهای ایرانی با سلاح عزم و ایمان و علاقه به میهن اسلامی‌شان، با دست خالی چنان مقاومت کردند که در تاریخ، بی‌نظیر ماند. این فتح بزرگ، در بر دارنده یک پیام بزرگ و دارای ارزش بود و آن پیام «ایثار و مقاومت آن هم با دست خالی است.»


عمده‌ترین عامل پیروزی در عملیات بیت‌المقدس که به فتح خرمشهر انجامید، اصل وحدت فرماندهی، تحول روحی و معنوی در مردم، حضور فعال آنان در جبهه‌های نبرد، ابتکار و خلاقیت رزمندگان در صحنه‌های نبرد بود.


آن چه حماسه عظیم خرمشهر را مادر حماسه‌ها ساخت، اوج ایثارها، فداکاری‌ها، شجاعت‌ها، شهادت‌ها، مقاومت‌ها، رنج‌ها و مظلومیت‌ها بوده است.
۶ هزار شهید، در خون خود غلتیدند تا تاریخ حماسه خرمشهر جاودانه بماند.

 

انتهای خبر/

منبع: فارس
نظرات بینندگان