کد خبر: ۳۱۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۱

مسیرحركت خودرادرطرح ترافیك شیرازانتخاب كنید

تابلوهایی با مضامین ورود به محدوده آتی طرح ترافیك و مسیر خود را انتخاب كنید، این روزها در محدوده ای كه برای اجرای این طرح در كلانشهر شیراز در نظر گرفته شده است، قد برافراشته اند. 

حجم روز افزون ترافیك در كلانشهرها، مدیران شهری را به راهكارهایی نظیر ایجاد محدوده طرح ترافیك سوق داده و شیراز به عنوان یكی از كلانشهرهای مهم كشور از این قاعده مستثنی نبوده است.

براین اساس، سال گذشته طرح محدوده ممنوعه ترافیك شهر شیراز به تصویب شورای عالی ترافیك كشور رسید.

به گفته مدیر اجرایی طرح ترافیك شهرداری شیراز، محدوده این طرح از سمت غرب، خیابان بعثت و ملاصدرا است و از شمال خیابان ساحلی جنوبی بین پل نمازی تا ضلع شرقی بلوار سلمان فارسی، میدان ولیعصر(عج)، بلوار زینبیه تا میدان دفاع مقدس را در بر می گیرد.

محمدرضا امین در گفت و گو با ایرنا افزود: این محدوده از سمت جنوب، بلوار سیبویه، دروازه كازرون، مشیر شرقی، چهارراه گمرك، بلوار استقلال تا چهار راه بنفشه و چهارراه خلدبرین و ملاصدرا خواهد بود.

بر این اساس، با آغاز مرحله اول اجرای طرح از مردادماه سال جاری در ساعاتی خاص از شبانه روز، خیابان ها و معابر واقع در این طرح دیگر پذیرای همه خودروها نیستند و ترددها بر اساس زوج و فرد بودن پلاك خودروها و ایام هفته خواهد بود.

در مرحله دوم اجرای این طرح، تردد خودروها در محدوده طرح ترافیك، منوط به دریافت مجوز تردد از سوی دارندگان وسایل نقلیه شخصی خواهد بود و شهروندان و متقاضیان می توانند از طریق مراجعه به سامانه نامنویسی كه در آینده راه اندازی خواهد شد، درخواست خود را ثبت كنند.

بنا بر تاكید مدیر اجرایی طرح ترافیك شهرداری شیراز، اجرای مرحله دوم این طرح منوط به اجرای موفق مرحله اول این طرح از ابتدای مردادماه تا پایان آذرماه سال جاری است.

** رهاورد اجرای طرح ترافیك برای شهروندان شیرازی

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری شیراز از كاهش بار ترافیك به عنوان رهاورد اجرای این طرح در این كلانشهر نام برده و از آن دفاع كرده است.

محمدرضا ناصری همچنین از كاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و بهبود كیفیت هوا، كاهش سفرهای درون‌شهری، بهبود عملكرد و ارتقای كمی و كیفی خدمات رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی، جلوگیری از هدر رفتن منابع مالی و انسانی و مدیریت زمان به عنوان مزیت های اجرای این طرح در شیراز نام برده است.

این مدیر شهری در كلانشهر شیراز بر این باور است كه اجرای طرح ترافیك در شیراز، به طور غیرمستقیم به افزایش میزان امید به زندگی و تسهیل و بهبود خدمات شهری و بهره‌وری عمومی منجر خواهد شد.

در مسیر اجرای طرح های تحول آفرین و كلیدی، همراهی و همكاری مردم از مولفه های اساسی موفقیت این طرح ها محسوب می شود.

معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری شیراز از جمله مدیران شهری است كه به این موضوع باور دارد و نسبت به همراهی مردم در اجرای طرح ترافیك امیدوار است.

حسام قلعه دار به مردم نوید داده است كه با اجرای ترافیك، ناوگان حمل و نقل عمومی شهر شیراز روز به روز كامل تر و مجهز تر شود.

مردم و انتخاب مسیر

خبر اجرای طرح ترافیك در شیراز بازتاب های متفاوتی در میان شهروندان این كلانشهر داشته است. از یك سو، برخی شهروندان با اشاره به ثمرات اجرای طرح ترافیك از جمله در شهر تهران، آن را كلید فوری برای كاهش مشكلات شهر می دانند و از سوی دیگر، برخی شهروندان از جمله آنهایی كه منزل مسكونی یا محل كار آنها در محدوده طرح آتی ترافیك قرار دارد، نسبت به مشكلات آتی خود ابراز نگرانی می كنند.

مهدی شهروند 39 ساله شیرازی از اجرای طرح ترافیك به عنوان گره گشای بخشی از مشكلاتی می داند كه كلانشهر شیراز با آنها دست و پنجه نرم می كند.

وی معتقد است كه حذف سفرهای غیرضروری شهروندان می تواند در كاهش آلودگی هوای شهر تاثیر مهمی داشته باشد و به واسطه تاثیر آن در بهره وری در كار و سرمایه انسانی گامی در مسیر تحقق شعار و هدف سال جاری ترسیم شده توسط رهبر معظم انقلاب است.

فاطمه دانشجوی دانشگاه شیراز نیز از مدافعان اجرای این طرح است اما بر این باور است كه باید علاوه بر اطلاع رسانی جامع، این طرح گام به گام و مرحله به مرحله اجرا شود.

وی می گوید: احتمالا مسوولان شهری نیز چنین تدبیری را خواهند داشت كه در ابتدای اجرای طرح، تذكرهای پلیس راهنمایی به خودروهای متخلف ارشادی باشد و نه تنبیهی و با گذشت چند ماه، این طرح وارد مرحله اصلی اجرا شود.

با این وجود، این طرح مخالفانی نیز دارد. برخی شهروندان كه ساكن در محدوده طرح آتی ترافیك هستند از جمله این افراد هستند.

البته اگر مزایای این طرح نظیر افزایش بهره وری، كاهش ترافیك و آلودگی هوا برای این افراد به خوبی تبیین شود، از شدت مخالفت ها كاسته می شود.

از سوی دیگر، داشتن شهر منضبط و با ترافیك آرام و روان و بدون نقطه كور و بن بست ناشی از تراكم خودروها همت و مساعی جمعی همه شهروندان را می طلبد، موضوعی كه از شهروندان شیرازی مسبوق به سابقه است.

با این حال، علی ساكن در محدوده اعلام شده طرح ترافیك می گوید كه در مقطعی از زمان كه ظرفیت هایی نظیر پاركینگ های طبقاتی با حجم بالای خودرو در مبادی ورودی این طرح وجود ندارد، چه اصراری بر شروع اعمال محدودیت های ترافیكی است.

وی ادامه داد:درنظر گرفتن تجربه سایرشهرها،نشان می دهد كه اجرای این گونه طرح ها نیازمند فراهم ساختن زمینه ها و ظرفیت های جدید است كه بتواند نیازهای شهروندان را پاسخگو باشد.

این شهروند شیرازی می گوید: نمی توان شهروندان شیرازی را در بن بست طرح ترافیك قرار داد بی آن كه برای خودروهای آنها محل تضمین شده ای برای توقف در ابتدای محدوده و همچنین ارایه خدمات مناسب حمل و نقل عمومی فراهم كرد.

سهراب شهروند مرودشتی كه برای امور درمانی فرزند خود به شیراز آمده است می گوید: شمار زیادی از مطب های پزشكان و بیمارستان ها در محدوده طرح آتی ترافیك قرار دارند و حال آن كه افرادی كه به این منظور به شیراز می آیند از اكنون درباره آینده مراجعات خود سردرگم هستند.

افشین محمدی مسافر تهرانی نیز وقتی ماجرای طرح ترافیك در شیراز را شنید، ابتدا خوشحال شد اما در ادامه گفت: با توجه به حجم ترددهای بالا از سایر شهرها برای گردش در شیراز باید اطلاع رسانی مناسبی به مسافران در مبادی ورودی شود و هم این كه تسهیلاتی نظیر مجوزهای روزانه برای آنها در نظر گرفته شود تا خاطره خوش آنها از میهمان نوازی شیرازی ها تحت الشعاع جریمه های احتمالی نشود.

** تاكسیرانی: برای تامین نیازهای شهروندان آماده ایم

حذف برخی خودروهای عبوری، افزایش شمار شهروندان متقاضی استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی چه اتوبوسرانی و چه تاكسیرانی را به دنبال دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی شیراز گفته است: این سازمان آماده اجرای طرح محدوده ترافیك و عرضه خدمات مورد نیاز شهروندان در این زمینه است.

منصور مفتاحی افزود: از جمله مزایای اجرای این طرح را عرضه خدمات در قالب تاكسی گروهی به مسافران و كاهش آلودگی هوا عنوان كرد.

وی اظهار داشت: اجرای طرح محدوده ترافیك شهر شیراز كه مساحتی بیش از 800 هكتار از هسته مركزی شهر را در برمی گیرد ، مستلزم برنامه ریزی همه جانبه ، هماهنگی و همكاری دستگاه های ذی ربط اعم از پلیس راهور، شهرداری و مجموعه های تابعه آن است .

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی شیراز گفت : این اطمینان را به شهروندان شیرازی می دهیم كه نقاط مختلف محدوده كه تردد شهروندان در آنها نیازمند وجود خدمات ناوگان تاكسیرانی است ، شناسایی و ملزومات آن فراهم خواهد شد.

** امیدواری پلیس راهور به اجرای موفق طرح

تلاش خبرنگار ایرنا برای تماس تلفنی با رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان فارس و كسب اطلاع از نظرات این نهاد مشاركت كننده در اجرای طرح ترافیك شیراز نتیجه بخش نبود.

با این حال، مروری بر سخنان سرهنگ سید محمدرضا ضیایی در ماه های گذشته از آن حكایت دارد كه پلیس نگاه مثبتی به اجرای این طرح دارد اما ملاحظاتی را نیز در زمینه اجرای موفق طرح قائل است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان فارس اواخر سال گذشته در جلسه شورای اسلامی شهرشیراز،سطح همكاری های شهرداری و پلیس را بسیار خوب دانست و افزود: امیدواریم بتوانیم با استفاده از شرایط حاكم و همكاری های ایجاد شده ، طرح محدوده ترافیك را به خوبی اجرایی كنیم.

سرهنگ ضیایی ادامه داد: از نظر زمانی در اجرای این طرح قدری عقب هستیم كه علت آن هم دیده نشدن همزمان مشكلات تمام دستگاه ها در اجرای این طرح است.

وی گفت: امروز برای كنترل و مدیریت ترافیك نیاز به حضور فیزیكی پلیس در تمام نقاط شهر شیراز نیست و با همین مركز مانیتورینگی كه سه سال بلاتكلیف مانده بود و همین تعداد دوربین های مستقر در شهر، می توانیم 70 تقاطع را كنترل كنیم.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان فارس در این جلسه در عین حال از شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز خواست تا به مشكلات پلیس نیز توجه داشته باشند.

سرهنگ ضیایی اخیرا در نشستی با نماینده تشكل های معلولان نیز نوید داده است كه موضوع تردد خودروهای معلولان و جانبازان در محدوده طرح ترافیك شیراز در حال پیگیری است و این مشكل به زودی برطرف خواهد شد.

** شرط اجرای مرحله دوم از دی ماه 91

نامنویسی و دریافت مجوز ورود به طرح ترافیك و احتمالا پرداخت هزینه های ناشی از صدور مجوز از مراحل فراروی شهروندان شیرازی در ماه های آتی خواهد بود تا بتوانند در صورت نیاز به تردد در محدوده طرح ترافیك این مراحل را طی كنند؛ البته همه این موارد منوط به اجرای موفق مرحله نخست طرح است.

مدیر اجرایی طرح ترافیك شهرداری شیراز در این باره به ایرنا گفت: پس از پایان مرحله اول این طرح كه از ابتدای مردادماه تا پایان آذرماه سال جاری به مدت پنج ماه اجرا خواهد شد، یك تیم كارشناسی روند اجرای مرحله اول طرح و نحوه خدمات رسانی سازمان اتوبوسرانی ، تاكسیرانی و نظرها و پیشنهادهای شهروندان را مورد ارزیابی قرار خواهند داد.

محمدرضا امین ادامه داد: گزارش تهیه شده از سوی این كارشناسان در شورای ترافیك مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت اعلام موفقیت مرحله اول طرح و رضایت از نحوه اجرای آن، مرحله دوم طرح از ابتدای دی ماه امسال اجرا خواهد شد.

او اظهار داشت: در صورت فراهم شدن امكانات و تجهیزات مكانیزه كنترل ترافیك (دوربین) درمحدوده طرح، نظارت و كنترل در مرحله اول طرح كه به صورت زوج و فرد است از طریق مركز كنترل ترافیك انجام خواهد شد و در صورتی كه این تجهیزات آماده نباشد، پلیس وظیفه كنترل تردد خودروها دراین محدوده را برعهده خواهد داشت.

مدیر اجرایی طرح ترافیك شهرداری شیراز افزود: پس از بررسی درخواست ها، مجوز تردد در محدوده طرح ترافیك با در اولویت قرار دادن ساكنان محدوده، كسانی كه محل كارآنها در محدوده قرار دارد و یا كسانی كه نیاز به دسترسی به مراكز درمانی داخل محدوده دارند، صادر خواهد شد.

بیش از دو ماه به زمان آغاز مرحله نخست طرح ترافیك در شهر شیراز باقی مانده است و به نظر می رسد مجموعه برنامه ریز و مجری این طرح با برداشتن گام هایی در راستای افزایش سطح اطلاع رسانی و پاسخ به دغدغه های شهروندان، تقویت زیرساخت ها نظیر پاركینگ های عمومی و ناوگان حمل و نقل عمومی، می تواند متقابلا گام عملی مردم را در همراهی با این طرح تحول آفرین به نظاره بنشیند. ك/4

منبع: ایرنا / گزارش از : سید احمد نجفی

نظرات بینندگان