کد خبر: ۳۵۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۷ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۱

آشنایی با حقوق مصرف کننده ، حق قانونی مصرف کنندگان است

از وظایف محول شده به انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان، آگاه سازی مصرف کنندگان به حقوق خود به عنوان خریدار می باشد.

به گزارش شیرازه به نقل از جهرم تبصیر ، سرکارخانم مریم مصلی نژاد رئیس انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان جهرم در گفت و گویی که با خبرنگار جهرم تبصیر داشت از حقوق مصرف کننده و حمایت هایی که انجمن های مربوطه باید از مصرف کننده انجام دهند گفت.

متن مصاحبه به شرح زیر است:

تشكیل انجمن حمایت از حقوق مصرف كنندگان با تصویب نامه مجلس شورای اسلامی در مهر ماه سال 88 در كشور الزامی شده و این نهادهای غیر دولتی و غیر انتفاعی با شخصیت حقوقی مستقل در سه سطح شهرستانی، استانی و ملی راه اندازی شده و با دریافت مجوز رسمی از وزارت بازرگانی فرهنگ سازی مصرف و آشنایی مردم با حقوق خود به عنوان مصرف كننده را دنبال می كنند.

انجمن حمایت از حقوق مصرف كنندگان شهر ستان جهرم در 4/10/1390 فعالیت خود را در جهرم آغاز كرده و هم اكنون با 190 عضو در راستای وظایف تعیین شده در اساسنامه فعالیت دارد.

از وظایف محول شده به انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان بر اساس بند (( 1 )) ماده 12 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان مبنی بر آگاه سازی مصرف کنندگان از طریق رسانه های گروهی و ارتباط جمعی و نیز تشکیل دوره های آموزشی عمومی و تخصصی می باشد. انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان شهرستان جهرم تلاش می نماید تا سطح آگاهی مصرف کنندگان را پیرامون حقوق خود به عنوان مصرف کننده، از طریق ارائه مشاوره و راهنمایی های لازم به آنها، ارتقاء دهد. همچنین این انجمن از طریق رسانه های گروهی و نیز برگزاری کلاس های آموزشی به مصرف کنندگان آموزش می دهد تا به حقوق خود آشنا شوند و نیز اطلاعات برای تهیه کالا و خدمات مورد نیاز مصرف کنندگان را انتشار می دهد. اما با بررسی هایی که توسط اعضای هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان شهرستان جهرم صورت گرفته است، بیانگر این مسئله می باشد که با وجود اهمیت و ضرورت تشكیل و انجام فعالیت های انجمن حمایت از حقوق مصرف كنندگان بیشتر مردم با این انجمن در جهرم آشنایی ندارند و فقر آگاهی در این حوزه موجب می شود كه مناسبات عرضه و تقاضا و كیفیت تولید در حد انتظار نباشد. به نقل از روابط عمومی انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان شهرستان جهرم اعضای هیات مدیره این انجمن اقدام به نظرسنجی بین مردم سطح شهرستان نموده اند و بیشتر مردم حتی یك بار هم اسم این انجمن را نشنیده بودند و با وظایف آن هیچ آگاهی نداشتند. این نظرسنجی در مراکز خرید و ادارات شهرستان جهرم انجام شد و نتایج آن بیانگر این است که اکثر مردم به عنوان یك مصرف كننده آگاهی محدودی از حقوق مصرف كنندگان داشتند و اگر جایی حقوق آنها به عنوان مصرف كننده تضییع شود نمی دانستند باید چه اقدامی را انجام داده و به چه نهادی مراجعه کنند.

حساسیت مردم در خصوص حقوق خود به عنوان مصرف كننده بسیار كمرنگ است و متاسفانه هر روزه صحنه های مختلفی از تضییع حقوق مصرف كنندگان هنگام خرید مایحتاجشان رخ می دهد و حتی برخی از آنان از روند اوضاع بی اطلاع هستند. اگر خریداران با حقوق خود آشنا شوند فروشندگان نمی توانند هر كالایی با هر كیفیتی را در بازار عرضه كنند و این امر موجبات عرضه كالاهای با كیفیت در بازار را مهیا می كند. بسیاری مواقع كالای بی كیفیت، فاسد و با ارزش كمتر از آنچه كه به عنوان قیمت روی آن درج شده در اختیار مردم قرار می گیرد و در بسیاری از مواقع فروشنده حتی اعتراض مصرف كننده را نیز وارد نمیداند.

انجمن حمایت از حقوق مصرف كنندگان وظیفه سنگینی بر عهده دارد و باید وظایف خود و حقوق خریداران را در وهله اول به اطلاع عموم برساند و در مرحله بعد آموزش لازم را به تولیدكنندگان، توزیع كنندگان و فروشندگان ارائه كند.

حقوق مصرف کننده : حقوقی است که کلیه عرضه کنندگان کالا و خدمات منفردا و متضامنا از حیث صحت، کمیت، کیفیت وسلامت کالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین و یا مندرجات قرارداد مربوط یاعرف می بایست در معاملات رعایت نموده و کلیه خسارات مادی و معنوی ناشی از عیوب یا عدم انطباق کالا یا خدمات را بر طبق قوانین ضوابط جاری جبران نمایند.

از مهمترين اهداف تشكيل این انجمن، حق داشتن اطلاع­رساني صحيح و كامل، برخورداري از بازار رقابتي و ضد انحصاري، لحاظ شدن تأمين نيازهاي اساسي در تصميم­گيري­ها، برخورداري از سلامتي و ايمني، حمايت از حقوق مصرف­كنندگان در قبال كالا و خدمات زيان­آور، مشاركت در تدوين استانداردها، برخورداري از حمايت در برابر رويه­هاي فريب كارانه، برخورداري از خدمات بهينه و پس از فروش، داشتن اطلاع رساني صحيح و كامل و آموزش مصرف كنندگان و نیز افزايش تخصص و مهارت مصرف کنندگان برای انتخاب كالاها و خدمات می باشد.

تمام افراد در صورت تابعیت و متعهد بودن به نظام جمهوری اسلامی ایران و داشتن حداقل 18 سال سن می توانند درا ین انجمن عضو شوند و در راستای پیشبرد اهداف آن كه معرفی و حفظ حقوق مصر ف كنندگان است گام بردارند.

مهمترین حقوق مصرف كننده را كه این انجمن توانایی انجام آن را دارد مشاركت در تدوین استاندارد،حمایت از مصرف كننده در قبال كالا و خدمات زیان آور، برخورداری از حمایت در برابر رویه های فریب كارانه، برخورداری از سلامتی و ایمنی، اطلاع رسانی صحیح و كامل و برخورداری از بازار رقابتی و ضد انحصار بیان كرد.

لحاظ شدن تامین نیازهای اساسی در تصمیم گیری ها، داشتن جبران خسارت، آموزش مصرف كننده و افزایش تخصص و مهارت در انتخاب كالاها و خدمات، توجه به محیط زیست ، داشتن تشكل و برخورداری از خدمات بهینه فروش و پس از فروش از دیگر حقوق مصرف كنندگان است.

این انجمن وظایفی از جمله دریافت، ارجاع، پیگیری دعاوی و شكایات مصرف كنندگان به مراجع ذیربط، مشاوره و ارایه راهنمایی لازم به مصرف كنندگان، آموزش مصرف كنندگان از طریق رسانه های گروهی و نشریات را بر عهده دارد.

جلوگیری از تبانی و ایجاد مراكز انحصاری كه منجر به افزایش قیمت و یا تضییع حقوق مصرف كنندگان می شود، انتقال و پیگیری موارد مرتبط با حقوق مصرف كنندگان به انجمن استانی، ملی و سازمان های دولتی ذیربط، انتشار اطلاعات مورد نیاز مصرف كنندگان برای تولید كالا و خدمات مورد نیاز و انتشارفهرست كالاها و خدمات مضر برای مصرف كنندگان را از دیگر وظایف این انجمن می باشد.

بنا به ضرورت فعالیت انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان در امر صیانت از حقوق مصرف کنندگان و لزوم تحقق انجام امور منسجم و هدفمند در این حوزه، برخی از مصادیق رعایت حقوق مصرف کنندگان عبارتند از :

1) حق برخورداری از دریافت ضمانت نامه

2) حق برخورداری از حمایت در برابر تبانی تولید کنندگان و عرضه کنندگان کالا و خدمات

3) حق برخورداری از دریافت صورتحساب معتبر

4) حق برخورداری از صحت وسلامت کالا و خدمات

5) حق برخورداری از حمایت در قبال کالا و خدمات زیان آور

6) حق برخورداری از اطلاعات لازم شامل: نوع، کیفیت، آگاهی های مقدم بر مصرف، تاریخ تولید و انقضای مصرف

7) حق برخورداری از مشاهده نمونه کالای موجود در انبار و یا دریافت مشخصات کامل کالا

8) حق برخورداری از عدم دریافت اجباری کالا و خدمات

9) حق برخورداری از کالا و خدمات استاندارد

10) حق برخورداری از سرویس و خدمات بعد از فروش

11) حق برخورداری از اطلاعات قیمت واحد کالا یا دستمزد خدمت به طور روشن و مکتوب

12) حق برخورداری از اطلاعات لازم در خصوص انجام کار و ارائه خدمت

13) حق برخورداری از حمایت در برابر رویه های فریب کارانه

14) حق برخورداری از حمایت در برابر تبلیغات خلاف واقع و ارایه اطلاعات نادرست

15) حق مشارکت در تدوین استانداردها

16) حق برخورداری از سلامتی( روحی و جسمانی) و ایمنی

17) حق برخورداری از بازار رقابتی و ضد انحصار

18) حق لحاظ شدن تامین نیازهای اساسی در تصمیم گیری ها

19) حق برخورداری از جبران خسارت های وارده ناشی از مصرف کالا و خدمات

20) حق برخورداری از آموزش برای افزایش تخصص و مهارت در انتخاب کالاها و خدمات

21) حق داشتن محیط زیست سالم

22) حق داشتن تشکل برای پیگیری حقوق اولیه در مصرف کالا و خدمات

انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان