کد خبر: ۳۶۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۷ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱

افزایش فعالیت های گروه های ضد دینی در دارالمومنین

فعالیت ها و تحرکات گروه های ضد دینی و عرفان های نوظهور در جهرم روز به روز گسترده تر می شود.

به گزارش شیرازه به نقل از جهرم تبصیر بر اساس گزارشات رسیده گروه های ضد دینی و ادیان نوظهور در جهرم نسبت به گذشته با رشد جمعیت همراه بوده اند و تحرکاتشان بیشتر شده است.

این گروه ها ، بیشتر دانشگاه های سطح شهرستان را هدف قرار داده اند و روز به روز درحال گسترش هستند.

معرفی اجمالی عرفان های نوظهور در ایران

امروزه کشور ما با هجوم برنامه ریزی شدة معنویت های وارداتی از سوی دشمنان اسلام مواجهه شده است تا جایی که در هر کوی و برزنی گروه هایی در غالب های مختلف ، با نام عرفان ومعنویت در کار جذب مریدان تازه هستند . اغلب کتاب های مربوط به گروه های عرفانی و معنوی به زبان فارسی و بعضی در قالب های زیبا و جذاب ترجمه شده و در اختیار جوانان ما قرار می گیرد .

در اینجا مناسب است به طور اجمالی با تاریخچه و بنیانگذار برخی از این فرقه های فعال در ایران آشنا شویم :

1. سای بابا

بنیانگذار این مکتب ، « باگوان شری ساتیای با با » یا «سو آمی ساتیا سای بابا » می باشد .در سال 1926 میلادی در یکی از ایالت های هند به دنیا آمد و در سنّ چهارده سالگی مدعی شد از سوی خداوند برای هدایت همة آدمیان برگزیده شده است .وی دین خود را حاکم بر همة ادیان و ناظر به همة آنها دانست و اصل دعوت را بر پایة پنج ارزش انسانی « حقیقت »،«پرهیزگاری » ، «صلح و آرامش» ،«عشق»و«پرهیز از خشونت»بنا نهاد .

سای بابا برای دعوت خود معبد بزرگی به نام «پراشانتی نیلا یام » به معنای «آشیانة صلح برین » تأسیس کرده است . وی در معبد به مناسبت اعیادی همچون کریسمس ، عید فطر ، عید نوروز ، سال نوی چینیان و هندوها ، مراسم بر گزار می کند . او پیش گویی کرده است که در سن 96 سالگی این جسم خود را ترک خواهد کرد و هشت سال بعد روح او در جسمی دیگر در شهر میسور به بدن فرد دیگری منتقل خواهد.[1">

2.رام الله

این کلمه مرکب از دو اسم رام نام خدای آیین ویشنو یکی از آیین های بزرگ هندوستان و الله نام خدای متعال است و پیام نامگذاری این است که الله همان رام و رام همان الله است .این آیین در قرن پانزدهم میلادی و توسط شخصی به نام «شیخ کبیر »در هندوستان پایه ریزی شد.الته رهبر این آیین در ایران شخصی به نام «پیمان الهی » است. شیوة تبلیغی رام الله در ایران شبیه گولد کوئیست می باشد ، هر فردی برای آن که در حلقة رام الله باقی بماند ،باید هفته ای یک نفر جدید را به رام الله دعوت کند ، در غیر این صورت از دایرة پیروان رام  الله خارج خواهد شد. این آیین با نام هایی از قبیل «جریان هدایت الهی » ، «هنر زندگی متعالی »

و«تعلیمات حق » به تبلیغ و ترویج افکار خود می پردازد.[2">

3- اوشو

اوشو در سال 1931 میلادی در روستای کوچک «کوچ وادا » در ایالت «مادیا پراش » کشور هند به دنیا آمد ودر سال 1990 در سن 59 سالگی از دنیا رفت . او در دوران حیاتش به چندین نام شهره بود «راجا» وبعدها به «راجینش » ونیز «باگوان شری راجینش »شناخته می شد. کتابهای منتشر شده از او تا به حال به 33 زبان مختلف ترجمه شده که شامل نخسه برداری از سخنرانی های وی می باشد.

کتابهای او تحت عنوان « غیر افسانه ای» پر فروش ترین کتاب در ایتالیا ،ژاپن و کره است. از مجموعه کتابهای او تاکنون بیش از 85 کتاب به زبان فارسی ترجمه شده است.

از مجموعه کتابهای او تا کنون بیش از 85 کتاب به زبان فارسی ترجمه شده است .اوشو در ایالت اوریگان آمریکا ، شهری به نام راجینش پورام را به عنوان مرکز آیین خود قرار داد ، اما برخی گفته اند به دلیل فسادهای اخلاقی و جنسی بی حد و حصر اوشو و مریدانش ، در سال 1986 از آمریکا اخراج شد. این آیین را به تفصیل در مباحث بعدی بررسی می کنیم.[3">

4- اکنکار

« پائول توئیچیل » ، رهبر و بنیانگذار مکتب اکنکار ، اهل شهر کنتاکی آمریکا است . او برای آشنایی با روح شناسی و مسائل مربوط به این حوزه ابتدا به هندوستان مسافرت کرد و از تعالیم و آموزش های شخصی به نام استاد « سودار سینگ» استفاده کرد .بعدها مدعی شد که سودار سینگ نهصد و

هفتادمین استاد حکمت باستانی اک است وپیش از او نیز نهصد و شصت و نه استاد بزرگ اک در طول تاریخ بوده اند . سودار سینگ نیز ایشان را برای ادامه سلوکش به شخصی افسانه ای به نام ربازارتارز معرفی کرد.

بر اساس نقل توئیچیل ، وی حدود 500 سال دارد و هنوز هم زنده است . پس از ملاقات ادعایی اش با ربازار ادعا کرد که شیوه ای معنوی وآیینی دینی با نام «اکنکار» کشف کرده است و با نام معنوی پدر زاسک مشغول تبلیغ مکتب خود شد. وی «اکنکار » را به «دانش باستانی سفر روح » تعریف کرد و مدعی شد اکنکار کوتاه ترین راه و در نتیجه صراط مستقیم رسیدن به حقیقت است. وی از همان ابتدا کارگاه های آموزشی سفر روح را در کالیفرنیا بر گزار کرد و در سال 1971 از دنیا رفت . شصت کتاب او به چاب رسیده است .وی مدعی شد ، من رهبر معنوی جهان هستم وقبل از من 970 استاد دیگر وجو داشته است . نام شخصیت های همچون مولوی ، حافظ ، شمس تبریزی ،عطار نیشابوری ، فردوسی و... رانیز در زمرة استادان اک به شمار می آورد ! بعد از مرگ وی ، شخصی به نام داروین گراس جانشین او شد. تا سال 1981 استاد اک و رهبر اکنکار بود وسپس عزل شد . بعد از او شخصی به نام « هارولد کلمپ » جانشین وی شد. او تاریخچة تجربیات خود را در کتابهای «نسیم تحول » ، « روح نوردان سرزمین های دور » و « کودک در سرزمین وحش » به رشتة تحریر در آورد .

هر ساله در نقاط مختلف جهان سمینارهای اک برگزار می شود که هارولد کلمپ درآنها سخنر[4">انی می کند. البته همایش اصلی و سراسری این مکتب در آمریکا برگزار می شود.[5">

از آیین رسمی اکنکار افزون برسایتی رسمی ، تاکنون کتابهای زیادی به فارسی ترجمه شده است.[6">

5- عرفان سرخ پوستی

بنیانگذار این نوع عرفان ، «کارلوس کاستاندا » است. بعضی این عرفان را «عرفان عقاب » نیز می گویند. کاستاندا این نوع عرفان را آیین ساحری یا جادوگری می نامد. در مسیر نوشتن پایان نامة خود در مقطع فوق لیسانس دربارة گیاهان طبی و روان گردان سرخ پوستی ، با پیرمردی به نام « دون خوان »  که در ظاهر متخصص گیاهان دارویی بود ، آشنا شد.

دون خوان او را با دنیای سیر و سلوک آشنا کرد و به عنوان پیرو راهنمای طریقت او عمل کرد . کاستاندا از تحقیق خود پیرامون گیاهان دارویی دست کشید و شیفتة دون خوان شد.

اودر سال 1968 نخستین کتاب خود رابا عنوان « آموزش های دون خوان » به چاپ رسانید.

دون خوان در آموزش هایی که می دهد از قوم تولِتک (Toltek)  سخن می گوید و آنها را به عنوان منبع دانش و معرفت معرفی میکند. کتابهای  کاستاندا به هفده زبان دنیا ترجمه شده است.

در دهة شصت بسیاری از کتابهای او به زبان فارسی ترجمه شده و مورد استقبال و توجه بسیاری از خوانندگان قرار گرفت . خبر مرگ او در روزنامة همشهری منتشر شد وروزنامة جامعه در 30 خرداد 1377 به عنوان « مرگ مرموز شاگرد دون خوان » به آن پرداخت . همین روزنامه چندی مقاله ای با عنوان « کاستاندا ، سالک حیران مغربی » به [7">چاپ رسانید . هانری کربن یکی از طرفداران کاستاندا بود وبه نظر می رسید او نخستین کسی بود که کتابهای کاستاندا را به ایرانیان شناساند و موجب رواج تفکرات و اندیشه های وی در ایران شد.

یکی از تعالیم دون خوان که کاستاندا به آن عمل می کرد ، « از بین بردن و محو گذشته شخصی » است. اینکه دیگران را دربارة هویت و گذشته شخصی خود و کارهایی که انجام می دهیم در ابهام طور دقیق مشخص نیست.8

 

6- پائلو کوئیلو

پائلو کوئیلو در سال 1947 میلادی در کشور برزیل در یک خانواده متوسط به دنیا آمد.در سنین نوجوانی وجوانی احساسات ضد مذهبی شدیدی داشت. از هفده سالگی به بعد سه باردر بیمارستان روانی بستری شده است. مدت های مدیدی از دارو های اعصاب و روان استفاده می کرد  و سپس به استفاده از مواد مخدر روی آورد .پیشینة اخلاقی و اجتماعی بسیار منفی و تاریکی داشت. وی در تئاتر های ضد اخلاقی و مستهجن  نقش ایفا می کرد. با کمک یکی از دوستانش به نام رائول سیکساس ،

مجموعة داستانهای کمدی سکسی به نام کرینگ – ها( Kring-ha)  را منتشر کرد. این مجموعه آن قدر مستهجن بود که حکومت وقت برزیل آن را به حال فرهنگ عمومی مردم مضر دانست و رائول وکوئیلو را به خاطر انتشار آن ها زندانی کرد. کوئیلو چندین بار تصمیمبه خودکشی گرفت . در نهایت در یکی از مسافرت های خود به اروپا ، ادعا کرد که در آلمان با هاتفی غیبی ، مردی فرا واقعی ، آشنا شده است. آن مرد چندین بار در مکان های مختلف بر او ظاهر گشته و از او خواسته است تا دوباره به آیین کاتولیک ایمان بیاورد. آن مرد از کوئیلو می خواهد تا جاده ای را که به سوی سانتیا گو ختم می شود ، بپیماید. این جاده که میان اسپانیا و فرانسه کشیده شده ، یک جاده خاص مذهبی است که زائران مذهبی بسیاری این مسافت را طی می کنند.

در سال 1987 یک سال پس از انجام این فریضة دینی ، کوئیلو اولین اثر خود « زائر کوم پوستل» را در آن باره خلق کرد. در سال 2000 توسط مؤسسه گفتگوی تمدن ها به ایران دعوت شد .او خود را اولین نویسندة غیر مسلمانی می نامد که پس از انقلاب اسلامی به طور رسمی از ایران دیدار کرده است . به رغم اینکه در اینکه در ایران قانون کپی رایت (8) وجود ندارد ، اما موفق می شود حق ا لتألیف آثار چاپ شده اش را به طور مستمر دریافت کند. خود وی می گوید که هدایای گران بهای بسیاری را در ایران دریافت کرده است . او متقعد است : ایرانیان بهتر از مردم سایر کشورها توانسته اند با آثار من ارتباط برقرار کنند. او مدعی است که در ایران احساس غربت نمی کرده وبا مردمی آشنا شده که سالیان طولانی آنها را می شناخته است. کتابهای او تا به حال به 56 زبان دنیا ترجمه شده اند.

وی جزء ده نویسندة برتر جهان به شمار می رود.در سال 1998 دومین نویسنده ای بود که آثارش بیشترین فروش را در جهان داشت. کتاب کیمیا گر او در سال 1376 جزء پز فروش ترین کتابهای سال جمهوری ایران بوده است. [8">

7- دالایی لاما

دالایی لامای چهاردهم که نام اصلی او « تنزین گیاستو » است ، در سال 1935 میلادی در شمال شرقی تبت و در خانواده ای کشاورز به دنیا آمد. براساس باورهای سنتی تبتیان در دو سالگی وی را به عنوان تجسم دوبارة دالایی لامای سیزدهم ، توبتن گیاتسو ، که در سال 1932 از دنیا رفته بود ، پنداشتند.

بوداییان تبت ، دالایی لاما را در حقیقت ، تناسخ بودای مهر می دانند . آنان متقدند که بودای مهر برای خدمت به مردم همواره در بدن کسی تناسخ می کند . به هر حال ، تنزین گیاستو در سن پنج سالگی رسماً به عنوان دالایی لامای چهاردهم از سوی مقامات رسمی تبت معرفی شد. وی به کشور های زیادی مسافرت می کند و روابط بین المللی فراوانی دارد و می کوشد تا دولت مستقلی در تبت تشکیل دهد که از سوی همة مجامع بین المللی نیز به رسمیت شناخته شود. غربیان حمایت های ویژ ه ای از او دارند . در حضور اعضای کنگرة حقوق بشر آمریکا و اعضای پارلمان اروپا سخنرانی کرده است. در سال 1989 جایزة صلح نوبل را به او داده اند . از سال 1959 تاسال1999 بیش از پنجاه دکترای افتخاری از سوی دانشگاه های مختلف غرب دریافت کرده است.[9">

8- فالون دافا

فالون دافا یا فالون گونگ روشی است که ادعای تزکیة ذهن و بدن را دارد . فالون دافا به معنای « تمرین چرخ قانون » است. این روش در سال 1992 میلادی به وسیله شخصی به نام لی هُنگجی در چین مطرح شد. فالون دافا بر پایة سه اصل بنیادین به نام حقیقت ، نیک خواهی و بردباری بنا نهاده شده است و برای تزکیة ذهن و بدن پنج نوع تمرین دارد. او می گوید : انسان در بدو خلقت ، دارای آن سه اصل بنیادین است و فطرتی حقیقت جو ، نیک خواه و بردبار دارد ، اما بعد در اثر تعاملات اجتماعی و تغذیه و تربیت های خاصی ، فطرت انسان آلوده می شود .

راه بازگشت به فطرت اولیه و سرشت نخستین ، انجام تمرین های فالون دافا است .لی هنجگی در زمان کودکی تحت تعالیم بوداییان و تائوئیست های قرار گرفت. هدف نهایی او از تزکیه ، از بین بردن رنج وسختی است . تعالیم این آیین تاکنون به بیش از 30 زبان زندة دنیا از جمله زبان فارسی ترجمه شده و در اختیار مردم قرار گرفته است .این گروه دارای سایتی فعال به زبان فارسی است که افزون بر آن که کتابهای اصلی این مکتب یعنی کتاب « فالون گونگ » و«جوآن فالون » رادر اختیار کاربران قرار داده است .[10">

طبق آماری که در سایت های اینترنتی موجود است ، تاکنون فالون دافا در شصت کشور جهان بیش از یک صد میلیون طرفدار دارد که به منظور تزکیة جسم و روح ، روزانه تمرین های آن را انجام می دهند .همة فعالیت های این آئین وهمة آموزش های آن به صورت رایگان است و برای جذب افراد نیز هیچ محدودیتی قائل نیستند ؛ نه محدودیت سنی ،نه محدودیت جغرافیایی و نه محدودیت مذهبی .

کتاب اصلی لی هنگجی کتاب « نکات اصلی برای پیشرفت بشر » می باشد که در حقیقت کامل کننده یا شرحی بر کتاب « جو آن فالون» است.[11">

9- مدیتیشن متعالی (تی ،ام )

روش معنوی متعالی یا (تی ام )، در سال 1957 در هندو.ستان توسط شخصی به نام ماهاریشی ماهش یوگی ، پایه گذاری شد. در سال 1940 تا سال 1953 تحت تعالیم برخی از مرتاضان و معنویان هندی قرار گرفت و از سال 1957 به طور رسمی به آموزش شیوة ابداعی خود پرداخت ، اما رونق کار او از سال 1959 با آموزش های معنوی اش در آمریکا بود . وی نام روش معنوی ابداعی خود رابه دلیل سادگی و سهولت آن مدیتیشن متعالی نهاد. شیوة تعلیمی او

 (تی .ام ) به صورت رسمی در ایران تعلیم داده می شود و دارای نمایندة قانونی و رسمی است .وی تلاش زیادی کرد که به ایران بیاید، اما موفق نشد . ماهاریشی در سال 2008 در خانه شخصی خود در هلند ، از دنیا از دنیا رفت . وی نیز هدف زندگی را توسعه وگسترش شادی و نشاط می دانست . او یکی از بزرگترین نمایندگان معنویت های سکولار و مدرن در دنیای جدید بود. راه وروش ماهاریشی متأ ثر از مدرنیته و سازگار با اندیشه های سکولار و مادی گرای غرب است . وی کوشیده است ، قدرت های همچون « از نظرها پنهان » ، «پرواز در هوا» و« تسلط بر نیروی جاذبة زمین » را به صورت علمی آموزش دهد[12">



[1">  شریفی ،احمد حسین ،عرفان حقیقی وعرفان های کاذب

-همان ، ص67[2">

 همان ،67[3">

 

کپی رایت.[5">

شریفی ،همان ، ص79 .[6">

[7"> www.daneahju .ir/forum/archive/t -59191.html

- شریفی ،همان ، ص79 .[8">

همان ص82 [9">

[10">-www.falundafapersian.org

-شریفی ، همان ،ص83[11">

-همان ،ص85[12">

 http://www.rayhananabi.ir

انتهای گزارش/ص

نظرات بینندگان