فرمانداری ویــژه؛ «شکـلات سیـاسی» یـــا «اقـدامی اسـاسی»؟!
شیرازه - بحث «فرمانداری ویژه»، این روزها در استان فارس به صدر اخبار این استان رسیده و شهرستان های زیادی برای کسب این عنوان صف کشیده اند!
پس از لار که در اواخر سال 88 این عنوان را دریافت کرد، جهرم و فسا دومین و
سومین شهرستانهای استان فارس هستند که به فرمانداری ویژه ارتقا یافتند و شهرستان هایی همچون مرودشت، داراب و کازرون هم برای این موضوع زنبیل گذاشته اند!
ایده «فرمانداری ویژه» از دید طراحان اولیه آن فقط محدود به یک اسم نبود، بلکه امکان و ظرفیتی را فراهم می کرد تا مسئولان و دستاندرکاران
شهرستان با اختیاراتی فراتر و با تراز بالای مسئولیت خود مسیر توسعه را با نگاهی عمیق تر بپیمایند.
این نوع فرمانداری بر اساس قانون بخش عمده ای از اختیارات «استانداری» را دارد و تشكیلاتی است كه از فرمانداری عادی وسیع تر، توانمندتر، ولی از استانداری، كوچكتر و محدودتر است.
از امتیازات فرمانداری ویژه، ارتقای فرماندار به سمت معاون استاندار است و می بایستی در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها و توزیع بودجه و اعتبارات استانی به طور مستقیم دخالت داشته باشد. همچنین ارتقای مدیریت ادارات شهرستان در حد معاونت سازمان استانی از دیگر ثمرات این امر است.
گرچه این موضوع در دولت نهم و دهم مورد عنایت ویژه ای قرار گرفت و چندین و چند شهرستان را از موهبت داشتن چنین فرمانداری بهرمند کرد، اما افکار عمومی شهرهای دارای فرمانداری ویژه مدت هاست، منتظر پاسخ این سوال هستند که آیا با ارتقاء فرمانداری به فرمانداری ویژه صرفاً حقوق، مزایا و پست سازمانی مدیران محلی ارتقا یافته، یا با این تبدیل وضعیت، شاهد تسریع در توسعه و آبادانی همه جانبه شهرستان خواهیم بود؟
برخی معتقدند واقعیت چیز دیگری است. آن هم این است که بعد از خبر خوش و مسرت انگیز تبدیل فلان شهرستان به فرمانداری ویژه تنها
تابلوی فرمانداری ها به "فرمانداری ویژه" تغییر یافته و چند اداره نام اداره کل به خود گرفته اند و دیگر هیچ! تنها مدیران اسم معاونت مدیرکل را
یدک کشیده و تغییر محسوسی در سطح شهرستان شاهد نبوده ایم به طوری که باید گفت، وضعیت فعلی "فرمانداری ویژه"
بیشتر به یک «شکلات سیاسی» شبیه است تا یک اقدام اساسی!
در سوی دیگر این واقعیت موجود، کسانی هستند که فرمانداری ویژه را نشانه ی حق تقدم این شهرستان ها در ارتقاء به «مرکز استان» می دانند و دستاویزی برای آمادگی ذهنی افکار عمومی دیگر مناطقی که بالقوه برایشان «رقیب» محسوب می شوند.
به هر حال باید منتظر بود و دید که آیا تغییر نام فرمانداری ها در حوزه عمل و اختیارات آنها هم تغییری ایجاد خواهد کرد یا این موضوع فقط برای اقناع طرفداران تقسیم استان و سرگرم کردن مردم به وعده های امروز و فرداست.
پیش از این شاهد بوده ایم که این عناوین صرفاً دستمایه تبیلغات انتخاباتی و گرفتن رای اعتماد مردمی بوده که تنها خدمت رسانی بی منت و صادقانه مطلوبشان بوده است.
انتهای پیام/523/2
آش خورده، دهن سوخته! اما هیچ سیری نداشت.
باید منتظر بود تا دید
خیانت خیانت خیانت کردند.
یکی به داد ما برسه
به نظرم میاد مدیریت شیرازه یا تغییر کرده یا یک چیزی تو سرش خورده!
به هرحال مرســـــــــی
مزخرفات این سایت رو نخونید
اینجا کسی نیست دفاع کنه
ولی اینو میدونم که مافیایی بزرگی که تو استانداری وجود داره و نشون داده همه کاره استان فارس و استانداری فارس اونا هستند
جهرم بالای دویست و چهل-پنجاه هزار نفر جمعیت داره.
ولی زمانی که لار دارای فرمانداری ویژه شد که کسی حرفی نزد
جهرم دارای ویژگی های فرمانداری ویژه شدن که شامل موارد زیر می باشد را دارد.
1. جمعیت شهرستان بالای 250 هزار نفر که دارد
2. جمعیت مرکز شهرستان بالای 125هزار نفر که دارد
3. فاصله از مرکز استان بالای 120 کیلومتر که دارد
4 قدمت شهرستان و فرمانداری شهرستان که دارد
5. وسعت شهرستان که دارد
6. عدم پراکندگی روستاهای شهرستان که ندارد
طبق قانون هر شهرستانی 3 ویژگی از ویژگی های فوق را داشته باشد می تواند فرمانداری ویژه بگیرد.
لطفا درست قضاوت کنید