کد خبر: ۱۰۱۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۱۶ آذر ۱۳۹۵
دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس:

سرمایه‌گذاری خارجی و تعاملات بانکی با امضای قانون ISA از بین خواهد رفت

جمالی نوبندگان ضمن اشاره به اینکه حتی اگر اجرای تحریم‌های هسته‌ای تعلیق شود نقض برجام صورت گرفته است، گفت: هر پاسخی از طرف ما نسبت به نقض برجام محتمل است که یکی از این موارد، بازگشت به روند سابق در حوزه هسته ای و غنی سازی است.

به گزارش شیرازه، محمدجواد جمالی نوبندگان دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با عضو شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، با اشاره به اجماع داخلی نسبت به نقض صریح برجام، از گزینه های احتمالی ایران برای پاسخ به این مسئله گفت.

نماینده مجلس در ابتدا با اشاره به رفتار بد آمریکا پس از برجام گفت: ما از ابتدای اجرایی شدن برجام نیز متاسفانه شاهد بدعهدی های آمریکا بودیم و جمهوری اسلامی خویشتن داری کرده و نخواسته است که به عنوان ناقض و برهم زننده برجام شناخته شود و با این رویکرد پیش رفته است که با مذاکره با کشور های دیگر ۵+۱ این مشکلات را حل کند.

وی تاکید کرد: اگر این قانون امضا شود، قطعا انتفاع از سرمایه گذاری ها و ارتباطات بین بانکی برای ایران از بین خواهد رفت. تحریم های داماتو برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ تصویب شد و در سال های اخیر نیز با تکمیل آن به صورت تحریم های همه جانبه تحت عنوان ISA در آمده است.

جمالی درباره تاثیر تصویب این قانون بر برجام گفت: آمریکا به دنبال این نیست که ما از منافع برجام استفاده کنیم و خوشبختانه در این زمینه دولت، مجلس و سایر نهاد ها متفق القول هستند. اگر این قانون توسط رئیس جمهور آمریکا امضا شود، تیر خلاصی بر پیکر برجام خواهد بود.

وی افزود: دستگاه دیپلماسی باید فعالیت خود را افزایش دهد و با مستندسازی بدعهدی ها و نقض برجام، مقصر اصلی را مشخص کند. این طور نشود که پس از اینکه ما تمام تعهداتمان را انجام داده ایم، آمریکا بدون انجام تعهداتش برجام را نقض کرده و برهم زننده برجام نیز کشور ما جلوه داده شود و اثرات سوء تبلیغاتی و هزینه های آن نیز متوجه ما شود.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد امکان اینکه آمریکا با تعلیق اجرای تحریم ها، از مسئولیت نقض برجام شانه خالی کند، گفت: یک اختیاری را آقای اوباما به جان کری داده بود که اجرای تحریم های مرتبط با هسته ای را تعلیق کند. این مسئله همانند چوبی است که بالاسر ما نگه داشته اند که هر وقت خواستند تحریم ها را مجدد فعال کنند. در مورد تمدید تحریم های جدید نیز، فایده ای برای ما نخواهد داشت چون اصل قانون تحریم ها پابرجا خواهد ماند.

وی خاطرنشان کرد: در ضمن حتی اگر این اتفاق بیافتد، تا دو ماه دیگر، دولت فعلی آمریکا جایگزین خواهد شد. تعلیق تحریم ها پس از امضای آن برای ما قابل قبول نیست و اگر امضا شود، نقض صریح برجام است.

نماینده مجلس نظر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد تحریم های جدید را نیز نقض برجام دانست و گفت: در جلسه دیروز کمیسیون امنیت ملی نیز، آقای تخت روانچی اذعان داشتند که اگر این قانون توسط اوباما به امضا برسد، نقض برجام صورت گرفته است. این مسئله توسط ریاست محترم جمهور نیز گفته شد.

وی افزود: اینجا هنر دستگاه دیپلماسی ماست که باید شفاف سازی را انجام دهد که ما هم تعهداتمان را انجام داده و به آن ها پایبند نیز بوده ایم. در این زمینه مراجع ذی صلاح مثل کمیته نظارت بر برجام و شورای امنیت ملی با تایید مقام معظم رهبری، رفتارهای متناسب کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را مشخص کنند. پاسخ های ما بایستی شفاف، صریح، سریع و هوشمندانه باشد.

جمالی نوبندگانی در پایان گفت: در مورد واکنش ایران به نقض برجام پس از پیگیری ها حقوقی و بین المللی، هر اقدامی از طرف ایران محتمل است که یکی از این موارد، بازگشت به روند سابق در حوزه هسته ای و غنی سازی است.

منبع: شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی

نظرات بینندگان