کد خبر: ۱۱۳۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۶
بسته خبری«ایستگاه»؛

موزه‌ای مخفی زیر تپه‌های شنی / «تنگه ابوغریب» جلوی دوربین می‌رود /ابداع روش جدید برای ذخیره‌سازی اطلاعات روی تک مولکولها

یک ساعت خواب قبل از نیمه‌شب معادل 2 ساعت خواب بعد از نیمه‌شب در ایجاد ترمیم و رفع خستگی و ایجاد نشاط مؤثر است.
موزه‌ای مخفی زیر تپه‌های شنی / «تنگه ابوغریب» جلوی دوربین می‌رود /ابداع روش جدید برای ذخیره‌سازی اطلاعات روی تک مولکولها
به گزارش شیرازه؛ در میان رویدادهای مختلف روزانه، خبرهای فرهنگی و اجتماعی نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. خبرهایی که بعضا می‌تواند عدم آگاهی از آنها آینده مطلوب و یا نامطلوبی برای شما رقم بزند فرهنگ به عنوان عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد شناخته می شود و مسائل اجتماعی نیز مجموعه ای از تلخی و شیرینی های واقعی جامعه پیرامونی ما است. شیرازه در نظر دارد با رصد رویدادهای فرهنگی-اجتماعی بسته خبری هفتگی با عنوان«ایستگاه» منتشر نماید.

فرهنگی


موزه‌ای مخفی زیر تپه‌های شنی

موزه‌ای در زیر تپه‌های شنی دانمارک مخفی شده که امروز با عنوان «موزه نامرئی دانمارک» شناخته می‌شود. این موزه ساختمان منحصر به فردی دارد و دربرگیرنده چهار نمایشگاه داخلی بازسازی شده و توسعه یافته از پناهگاه‌های جنگی است. موزه نامرئی دانمارک با استفاده از پنل‌های شیشه‌ای شش متری از نور طبیعی استفاده می‌کند و از فولاد، بتن، شیشه و مواد چوبی ساخته شده که دارای چشم‌اندازی طبیعی است. این موزه بخشی از آنچه در جنگ جهانی دوم رخ داده، روایت می‌کند و بخشی از تاریک‌ترین نقاط تاریخ جهان را در مقابل چشم مخاطبان به نمایش می‌گذارد. موزه نامرئی دانمارک جزو عجیب ترین موزه های جهان است.


تواضع مثال زدنی یک پادشاه
بسیاری از پادشاهان در طول تاریخ در هنگام سفر هزاران نفر همراه و اعضای دربار آن‌ها را همراهی می‌کردند اما یکی از پادشاهان نروژ آن‌قدر متواضع بود که مسافرت‌های خود را با سایل حمل و نقل عمومی انجام می‌داد. پادشاه کشور نروژ در سال 1973 برای مسافرت‌های خود از وسایل حمل و نقلی مانند اتوبوس و یا قطار استفاده می‌کرد چرا که دوست داشت در بین مردم باشد و هیچ محافظی نداشت. او درباره محافظ نداشتن خود گفته بود او 4 میلیون محافظ دارد که منظور او تمام جمعیتی بود که نروژ در آن زمان داشت.

«تنگه ابوغریب» جلوی دوربین می‌رود

فیلم سینمایی «تنگه ابوغریب» تازه‌ترین ساخته بهرام توکلی از جدیدترین محصولات مرکز فیلم و سریال سازمان اوج آخرین روزهای پیش تولید را سپری می‌کند. فیلم سینمایی «تنگه ابوغریب» روایتی از دفاع دلاورمردانه گردان عمار در برابر لشکرکشی رژیم بعث به فکه و شرهانی، روزهای رشادت و مظلومیت بچه های گردان عمار در روزهای آخر دفاع مقدس در منطقه حساس تنگه ابوغریب است.

شهر یری؛ اعجاز تمدن بشری
با سفر به استان اردبیل و نزدیک شدن به مشکین شهر با منطقه باستانی و تاریخی مواجه می‌شویم که امروزه با عنوان شهر یری شناخته می‌شود. این منطقه تاریخی قدمتی هفت هزار ساله دارد و وسعت آن بالغ بر 400 هکتار است. شهر یری از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشاتپه تشکیل شده و محل مناسبی برای نگهداری از 280 سنگ‌افراشت باستانی است. این سنگ‌افراشت‌ها با ارتفاع متفاوت 70 تا 360 سانتی‌متری نقوش شبیه به اشکال انسان را در معرض دید عموم قرار می‌دهند. البته امروزه سنگ‌افراشت‌های شهر یری با فرسایش و تخریب زیادی روبه‌رو شده‌اند. قدمت قلعه و معبد شهر یری به 1450 سال پیش از میلاد می‌رسد. بنابر آنچه در فصل سوم حفاری‌های این منطقه باستانی مشخص شده قلعه شهر یری در دوره اورارتوییان آتش گرفته و متروک شده است. در این فصل تعداد زیادی ظروف سفالی، اشیای زرین مانند آویز، دکمه‌های زینتی و پلاک‌های طلایی و مفرغی کشف شد. هر چند هم‌اکنون 80 درصد آنچه در منطقه باستانی شهر یری وجود داشته تخریب شده است اما این شهر در شهریور ماه سال 1310 به ثبت ملی رسیده بود و امروزه کاربری موزه‌ای پیدا کرده است.

اجتماعی

ابداع روشی برای ذخیره‌سازی اطلاعات روی تک مولکولها

تمام ادوات الکترونیکی از تلفنهای هوشمند گرفته تا ابرکامیپوترها نیازمند حافظه‌های کوچک و کارا هستند که قادر باشند با کمترین مصرف انرژی بیشترین داده‌ها را ذخیره‌سازی کنند. اخیرا محققان انگلیسی اقدام به ارائه روشی برای ذخیره‌سازی اطلاعات روی تک مولکولها کردند که می‌توان در دمای نزدیک به سرمایش نیتروژن مایع، اطلاعات را روی تک مولکولها ذخیره کرد؛ این روش از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و می‌تواند جایگزین روشهای فعلی شود. محققان دانشگاه منچستر نشان دادند؛ پسماند مغناطیسی در دمای منفی 213 سانتیگراد در مولکولهای منفرد وجود دارد. پسماند مغناطیسی یک اثر حافظه‌ای است که برای ذخیره‌سازی اطلاعات ضروری به حساب می‌آید؛ از آنجاییکه این دما به دمای نیتروژن مایع (منفی 196 سانتیگراد) نزدیک است، می‌توان از آن برای ذخیره‌سازی استفاده کرد و در واقع نسبت به سردسازی با هلیم (منفی 269 درجه سانتیگراد) ارزانتر است. این فناوری پتانسیلهای بالایی دارد به طوریکه می‌توان از آن برای ذخیره‌سازی 200 ترابایت اطلاعات در هر اینچ استفاده کرد؛ به آن معنا که می‌توان 25 هزار گیگابایت اطلاعات را در حافظه‌ای به ابعاد یک سکه کوچک ذخیره کرد. در این روش از مولکولهای حاوی اتمهای لانتانید برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌شود؛ این عنصر از دسته فلزات خاکهای نادر هستند که در ادوات الکترونیکی به وفور یافت می‌شوند. لازم به ذکر است، پیش از این ذخیره‌سازی روی تک مولکول‌ها در دمایی در حدود منفی 259 سانتیگراد انجام می‌شود که در این پروژه دمای کار کاهش محسوسی یافته است.


پیکر "شهید جنگجو" پس از 34 سال چشم‌انتظاری مادر بازگشت
پیکر شهید جنگجو بعد از 34 سال در میان استقبال باشکوه مردم شهیدپرور آذربایجان شرقی به آغوش گرم خانواده و وطن بازگشت و به چشم‌های منتظر مادر پایان داد. شهید حسن جنگجو ملقب به «فهمیده آذربایجان» در سال 62 و پس از عملیات خیبر مفقودالاثر شده بود که پس از 34 سال دوری به وطن بازگشت. وی از رزمندگان لشکر عاشورا بود که در اعزام اول به غرب با شهید چمران آشنا شد و با ضمانت ایشان از آشپزخانه به خط مقدم راه یافت و در رکاب شهید چمران به گروه جنگ‌های نامنظم ملحق شد. شهید جنگجو در عملیات‌های فتح‌المبین، والفجر4 و خیبر حضور یافت و در نهایت پیکرش در سال 62 و پس از عملیات خیبر مفقودالاثر شد. لازم به ذکر است همزمان با تشییع پیکر شهید، مادر او بعد از سال‌ها انتظار در لحظه‌های وصال جان به جان آفرین تسلیم کرد.

خواب مفید در دیدگاه طب ایرانی

خواب موجب تقویت قوای مغزی است و بعد از یک خواب راحت، عملکرد مغزی و کارهای فکری انسان بهبود پیدا می‌کند. خواب مناسب و معتدل به‌خصوص برای دانش‌آموزان، دانشجویان و اساتید که بیشتر مطالعه می‌کنند و به کارهای علمی می‌پردازند واجب‌تر است. خواب کم در همه افراد در کاهش سطح سلامتی همه اعضای بدن نقش دارد. به‌ویژه عملکرد مغزی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. فراموشی، کج‌خلقی، کاهش تمرکز، کاهش یادگیری و حافظه، اضطراب، افزایش تصادفات رانندگی از جمله عوارض کم‌خوابی ناشی از نقصان عملکرد مغزی است. بهترین اوقات خواب از ساعت 9 تا 10 شب تا نزدیکی اذان صبح است. افراد هر چه شب زودتر به رختخواب بروند، صبح زودتر و سرحال‌تر از خواب بیدار می‌شوند. در یک برنامه ارزیابی سلامتی فردی در آمریکا اشاره شده است که یک ساعت خواب قبل از نیمه‌شب معادل 2 ساعت خواب بعد از نیمه‌شب در ایجاد ترمیم و رفع خستگی و ایجاد نشاط مؤثر است. همچنین خواب زیاد باعث سردی مزاج بدن می‌شود و این یعنی سستی، تنبلی و رخوت که روند پیری را تسریع می‌کند و موجب افت عملکرد مغزی، افسردگی و اختلالات گوارشی نیز می‌شود.

نظرات بینندگان